|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Finns två varianter av sportstolar: De ovanliga Recaro stolarna som liknar Alpinas (Alpinas är dock tillverkade av Scheel eller A.S.S) med lite bredare nackstöd och djupare skålning dessutom är de smalare. De mycket vanligare BMW stolarna (BMW Sportstol) som ser ut som sportstolarna i e30 och e28. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
De sportstolar som sitter i M635:an jag sett och känner till,är de med vågräta sömmarna,som i min Länk Har forskat en del om M635:an i olika litteraturer,där visserligen en del av vissa fakta sägs emot varandra. Men det jag hitills fått fram om sportstolarna,har alla varit konsekventa,dvs att de som standard hade recarro sportstolar i samtliga årsmodeller. Men att BMW kallade dem för BMW sportseats. Därimot vet jag att de vanliga 635:orna har 2 olika sportstolar,de vanliga recarro med vågräta sömmar och sedan de mindre attraktiva med lodräta sömmar,som även satt i E28:a M5. Fredrik! Enl de uppgifter jag har,så kom de första faceliftade bilarna September 1987 med tygklädsel,och blev därefter standard med skinn och elstyrda stolar. Den grå på AP är tyvärr inte helt original,den har elipsoidlyktorna från en nyare modell,chromade skärmkanter som igentligen ska vara breddningsskärmar av plast,och sedan fel vxl knopp,som du säkerligen sett! MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
|
Du har BMW:s "standard" sportstol. Recaro varianten ser ut så här: Länk I mina broschyrer står bara Recarostolar som tillval om jag minns rätt. Sömmarna på stolarna är olika beronde på skinn. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Fanns stolarna med lodräta sömmar i e24.an? Jag trodde att sömledden var ett sätt att skilja olika modeller åt och att det i själva verket är samma typ av stol i e24,28,30. En liten talgdank trillade ner nu angående olika sportstolstyper. Är det inte så att de olika stolsvarianterna fanns i olika årsmodeller? Jag har fått för mig att den smalare varianten satt i äldre bilar... före vilken årsmodell då...? En kompis har den smalare typen (om vi tänker på samma) i sin -82:a (tillv sent -81). På dessa stolarna justeras lårstödet "för hand" i olika hack. I 1986 års försäljningsbroschyr för 635 med M635 "på ett hörn" finns bara en sorts sportstol. Den grå: Jo, jag har sett "felen" men det är småsaker tycker jag. Fast bilen ska vara rejält fin (för fin för det priset?) för att jag ska få totalt habegär och trilla dit. För till sist och syvende är det ändå en B7:a jag helst vill ha. Fast titta skadar aldrig :) Kromkanterna är säkert en (ful) eftermarknadspryl från 80-talet. frågan är ju hur det ser ut bakom... /Fredrik |
|
|
OJ det han visst komma inlägg mellan det jag började skriva och avslutade mitt förra inlägg... tryggve: den stol du länkade till är den äldre varianten som min kompis har i sin tidiga -82:a. Jag tror inte att sömledden är olika beroende på skinntyp. Jag var och tittade på en M535:a för ett par år sedan, den hade samma inredning, samma färg och samma känsla i skinnet, som min 635:a och den hade lodräta sömmar medan min har vågräta. mvh Fredrik |
|
|
he he kunde aldrig tänka mig det fanns så många kunniga där ute...till helgen blir det nog att åka och titta på min lilla pärla, foton kommer tas och de kommer att läggas in här givetvis, så får vi se om det är orginal saker som sitter på.....ooooo hoppas det ;) |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Johan! OEM/ETK litar jag inte på för 5 öre! Där heter samtliga motoralternativ tex S38B35 och M88/3 existerar inte ens. Dessutom så finns även komfortstolarna med i OEM,vilket jag kan svära på att det aldrig sålts som standardutrustning i en M635:a. Dessutom är de stolarna som BMW kallar BMW sportseats även tillverkade av recarro,dessa fanns även till Audi och ytterligare några bilmärken att få. Och de ser i princip identiska ut. Jag säger inte att du har fel och att jag har rätt,men pga detta kommer jag ha hemskt ont i ögonen efter letande på nätet,samt att min plånbok kommer att svida efter all ny litteratur som ska beställas! =( Men jag kommer definitvt gå till botten med detta.=) Det tråkiga är att,all teknisk specifikation och litteratur börjar likna den som finns att tillgå för E9:an....dvs väldigt vag och många fakta som talar mot varandra. Är det ngt jag ogillar,så är det att inte vara säker på en sak som intresserar mig mycket,och det har denna diskution precis gjort mig! =( MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
|
Patrik, Komfortstolar finns på många M635:or, har själv sett ett antal sådana. Om det är tillval kan man fråga sig hur det står till i huvudet på den som köpte bilen ny, fulare stolar får man leta efter och hur kan man välja bort de sköna och vackra sportstolarna, tycker inte att komfortstolarna ör speciellt komfortabla. /Johan |
|
|
Patrik > Ja, ETK är inte att lita på annat än när det gäller reservdelsnummer, men det var den enklaste bilden jag kunde hitta. Lovar att försöka gräva fram lite mer så fort vi är färdiginflyttade i det nya garaget och all litteratur är tillgänglig. De stolar du har är jag däremot 100% säker på att det är BMW:s vanliga sportstol som är i stort sett identisk till både e30 och e28. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Undrar om det kan stå något i "Edition Weissblau:s" 6-seriebok? Jag borde kanske (äntligen) göra slag i saken och beställa ett ex... tryggve: när jag tänker efter så sitter det andra sportstolar (som liknar Alpinas) i den M635:a som Bilsport testade 1984. Sidostöden för låren ser annorlunda ut. Lycka till Patrik! mvh Fredrik |
|
|
Länk Är inte detta Recaro sportstol till E24? Annan utformning på sidostöden än BMW org. sportstol. mvh Kent |
|
|
På Lördag bär det av, sista kontrollen av bilen, om allt är 100% så köps den då......Kan knappt hålla mig!!!!!! Tack Patrick för all hjälp och info! |
|
Ingen orsak! Hoppas den lever upp till alla förväntningarna nu bara! Lycka till på Lördag! MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.