AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.717

Hjälp till! Summering av orsaker till knackljud i motorns främre del?

Sida 2 av 4
Visa användare
54
pinnen666
325i-93
Länk
min motor låter som på klippet fast i lika högt, men det e samma missljud
Visa användare
54
pinnen666
325i-93
min motor låter som på klippet fast inte lika högt, men det e samma missljud
Länk
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Fy vad ofrisk motorn låter. Jag som trodde min lät sämre:

Länk
Visa användare
54
pinnen666
325i-93
hej.hade slammer o tassel i från främre delen o just ovan vanos. jag böt till nyare vanoskittet(samma som års mod 95) samt bägge kjedespännarna (undre o Övre) den övre var helt slut. den undre inte helt slut. sen böt jag olja o vips så var ljudet borta. så här i efterhand var det nog kjedje den övre kedjespännaren som var orsaken men rekomenderar att byta det andra med när man ändå öppnar upp .
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Får den nedre kedjespännaren imon, så får vi höra resultatet.

Hur menar du med att den övre kedjespännaren var slut?

Har inte riktigt förstått vad som spänner i övre delen och vad som bör bytas.
Kugghjulen, kedjan, skruvar och annat?

pinnen666: Känns bilen rappare nu efter bytet?
Visa användare
54
pinnen666
325i-93
jo i och med att kedje spännaren var slut så hammnar ju inte kamaxlarna rätt. så dom blev rättställda och bilen blev betydligigt mycket skönare att köra . accet kommer lite fortare. med den övre kedjespännaren så ska den spänna kedjan mellan kammarna och när du trycker ner den så ska det komma en rejält oljesprut ut genom den. sjunker den bara ihop och det rinner ur olja e den skrot..min 325 -93 hade rullat 20500mil när jag böt dock vet jag ej o kedjan är bytt av tidigare ägare men tror dock det ej. bilen e svensksåld med service bok o jag kan ej hitta någon sådan repartion på den...
Visa användare
54
pinnen666
325i-93
om du är osäker så på att meka så råder jag dig att lämna in bilen för det är mycket jobb att byta övre sträckaren o nolla kamaxlarna.
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Men om jag byter den nedre kedjespännaren, och det lilla knackandet finns kvar men rassel ljudet försvinner.. tycker du att jag ska fixa den övre kedjespännaren då? Det verkar vara riktigt svårt att göra det. Kollade lite hos pelicanparts, och där säger dem att man behöver specialverktyg för att kamaxeln ska stå stilla. Hur gjorde du det?
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Problemet är inte att meka, utan det är mer plats och verktyg.
Visa användare
54
pinnen666
325i-93
jag lämnade in då jag såg att jag ville ha det 100% det e lätt att skruva isår men svårare att få i hop delarna . knacket kan ju komma i från vanosen eller lyftrarna
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Ok, ska se till och få hjälp av verkstan.
Kan det verkligen knacka från lyftarna? Trodde tickandet kom från lyftarna.

Vad fick du betala för delarna, arbetet och hur lång tid tog det?
BMW har inte hört av sig än, så jag får nog grejerna imon.
Visa användare
54
pinnen666
325i-93
den nedre sträckaren byter du själv. men kör en stund innan du lyssnar effter rassel så den hinner få i sig ny olja o luften försvinner ur den. övre sträckaren tror jag kostar runt 500 lapp . vet ej sjäjv har jag inte betalt slut notan då jag ska lämna in den igen för byte av microbrytare samt tändspole byte o lite el-jobb. jag har en duktig bmw mek som gör det på sin fritid så jag slipper momsen iaf.. :) jo det brukar ticka om lyftarna i några sekunder vid kallstart (normalt) men ditt knackande kan komma ifrån vanos, vatten pump sträckare, slitna gejdrar.. jag fick många bud innan jag fick reda på felet men jag böt nedre sträckaren utan resultat så då byta jag övresträckaren o vanosen samtidigt då det kostar att öppna upp motrn i framkant pga antal tim. hade lite oljud efter allt var ihop satt men ännu ett nytt plje byte gjorde susen, hade bara kört ca 250mil innan med den nya oljan . men ägaren innan hade nog kört på lite billigare olja så när jag böt fungerade mitt första oljebyte som en cleaner invändigt i motorn och det andra börja smörja o komma in ordentligt. KÖR BARA med den bästa CASTROL oljan dyr men riktigt bra . 1500kr för 7liter med filter men va faan bättre det än rassel o tickande lyftare.
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Tja,

Har nu bytt den nedre kedjesträckaren, och kan säga att ljudet försvann direkt jag startade motorn, men sen kom ljudet tillbaka efter 5 min. Ljudet försvann sen efter 20 min och kom återigen tillbaka. Men nu har jag kört bilen i 4 dagar och har inte hört någon rassel alls.

Nu låter motorn som när jag köpte den. Lite knackande hör jag om jag står 1-2 meter från bilen.

Bytte olja för 2-3 veckor sen. CASTROL MAGNATEC 5W-40 med nytt oljefilter.

Det finns en annan castrol olja, EDGE tror jag att den heter. Ganska dyr, men bör väl vara den bästa.

Köpte du castrol edge 5w-30 eller?
Visa användare
54
pinnen666
325i-93
körde med castrol 10-30 SLX tror jag det var. 800kr för 4liter,
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Ok, men varför är just den oljan bättre än 5w-40 magnatec?
10w-30, är det rekomenerat?

När du skruvade loss ventilkåpan, rann det olja eller? Ska man först låta all olja rinna ner från motorn, och sen börja skruva loss den?
För när jag skruvade loss ventilkåpan, så kom det lite olja runt kanterna, så jag skruvade tillbaka allt igen.
Att lossa ventilkåpan är ingen fara. Med motorn avstängd så ligger all olja i tråget. Om den inte släpper greppet om blocket när du försöker lyfta den så det är bara att försiktigt slå på denna från sidorna tills den glider åt sidan.
Använda gummihammare eller motsvarande.

Jag är relativt säker på att mitt VANOSknack kommer från dreven eller/och från slapp övre kedjespännare. När jag pressade ned denna mötte jag motstånd. Men enligt de mekar jag talat med så är det ett ofarligt problem.

Jag får se när orkar byta övre spännaren.
Mvh
Stephan
Visa användare
54
pinnen666
325i-93
den dyraste oljan e bäst :) gå in på bmws eller castrols hemsida för att hitta vad du exakt ska ha för olja.. tror det e castrols hemsida som det är graderat i 3 steg vad som e bra bättre bäst.
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
är det nån mer här som får vanous missljud enbart då motorn är varm? min är helt knäpptyst vid kallstart, men när oljan börjat nå 40-50 grader så börjar det knacka lite om den. något som har likadant?
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
bmw rekomenderar slx longtec 0-30w

som sagt alla med knack köp uppgraderingskittet till vaonsen om bilen är innan -95,. kostar ca 500:-
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
ska nog skaffa mig uppgraderingskitet . 3500 inkl. arbete. tror ju inte jag ger sig på en så högpresternade del i motorn själv för att byta, bättre att lämna in så man får alla ventiler rätt osv och jobbet utöfört på garanti. man vill inte förstöra en alpina motor...då blir det dyrt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.