|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har upptäckt att min M50-motor knackar från den främre delen av motorn och bara då den är varm. Knacket följer varvtalet låter det som. Lägger jag handen på toppen, ovanför VANOS, känns det som att något slår på toppen, som om ngn hade en gummihammare och slog på innanmätet. Jag har sökt på forumet efter knack, oljud, missljud, slag och VANOS, men det är inte många som nämner om de fick slut på knacket och hur de gick tillväga. Efter att ha läst på forumet verkar det som att man kan summera följande potentiella men inte självklara ljudkällor: - VANOS Länk Länk låter; både tickljud och knack, speciellt motorer med några mil på nacken. För min motor verkar det som ett skönhetsfel. Inte många VANOS pajar trots att det verkar som att de flesta trådar initialt inleds med "... VANOS pajar snart!! ...". Rätta mig om jag har fel; det jag förstått kan knacka från en VANOS är magnetventilen/solenoiden, som avgör hur mycket olja som kommer fram till den s.k. VANOS växellådan. Går denna fram och tillbaka i olika varvtal?? Om denna är felkällan borde oljudet knacket försvinna om man kopplar bort VANOS-kabeln. Någon som provat? När motorn är kall borde oljan dämpa solenoidens slag, för att tillåta mer ljud när oljan är varm. RImligt eller hur?! - Kamkedja, Länk. Denna går vertikalled i motorn och sträcks av en kedjespännare, nr 15. Att denna skulle kunna orsaka rassel när denna är slut kan jag förstå, men på vilket sätt skulle den kunna orsaka knack? Kedjan måste ha varit otroligt slapp för att kunna nå blocket/toppen?! Ett antal personer har blivit av med sitt knack/rassel efter bytet av nr 15. Men borde inte slapp spännare höras även med kall motor?? - VANOS kedja, Länk. Här verkar det som att dreven kan glappa så att det orsakas rassel. Rasslet kan också orsakas av att sträckaren nr 14 blir sliten. Med hjälp av plattor/chims nr 8 och 9 kan tydligen spelet minskas, dvs mindre rassel. Men hur VANOS kedjan skulle kunna orsaka tydliga knackningar kan jag inte komma på. Kan verkligen kedjan bli så slapp att den möter toppen?? Går det att byta nr 14 utan att ta bort VANOSkedjan?? - Vevhusventilationen igensatt. En person upptäckte att knackningarna försvann få denna tog bort oljelocket. Det visade sig att vevhusventilationen var igensatt. Vet inte hur denna påverkas av varm/kall motor. - Motoroljan är för tunn och klarar inte bygga tryck. En del har fått sina motorer lite tystare, färre helt tysta genom att byta till en annan olja. Typiskt rekommenderas 5W40 eller 5W50. Kan förklara varför knackningar kommer då oljan blir varmare = mindre viskös. - Vattenpump, generator, AC-kompressor och annat som drivs av remmar kan orsaka missljud. Tror inte detta gäller mitt fall. Detta borde orsaka ljud även när motorn är kall. - Ej åtdragna tändstift. Men detta borde orsaka ljud även när motorn är kall, eller hur?! - Kamaxel. Har ingen aning hur denna skulle kunna orsaka tydliga knackningar i topplocket? Någon som kan? Folk är välkomna att fylla på, anmärka på listan! Mvh Stephan | |
|
VANOS länkarna blev inte korrekta; Länk och Länk. Mvh Stephan |
|
|
Hej, vill säga att vid mitt oljebyte häromdagen så försvann knacket på tomgång vid varmkörd motor. Dock om man varvar upp till 1500 varv så kommer det tillbaka, men inte lika starkt, för att vid högre varv minska. Bytte från Mobil 1 5w50 till Valvoline 5W40. Motorn låter i allmänhet bättre. En annan intressant sak var att jag fick i nästan 7,5 liter i motorn när jag gjorde oljebytet. Antal mil på den gamla oljan: 1000 mil. Kan det ha varit så att oljan tappat lite av sina egenskaper? Nåväl, motor och jag mår bättre! Mvh Stephan |
|
|
har samma symtom på min is, fick min mina tryckare "rengjorda" och fick i ny bra olja så blev det bättre. tänkte byta tryckarna, tror att det skulle bota det. slarviga oljebyten sätter igen tryckarna, och gammal olja i motorn är ett effektivt sätt att få en beemer att knacka.. mvh:j never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience. |
|
|
Låter farligt likt mitt missljud jag hade för inte så länge sedan.. -kändes som om det kom från vanos -blev litet bättre direkt efter oljebyte, för att senare fortsätta som förr, kanske trodde jag bara att den lät bättre :) -lät som mest på varmkörd motor, litet på kall motor Jag åkte till verkstad och där konstaterade man direkt att det var vattenpumpen som gick på sina sista snurr... bytte den och ljudet var borta. |
|
|
Hej skidman, tack för din kommentar. Jag bytte vattenpump 2000 mil sedan så jag kan nog utesluta denna. Mvh Stephan |
|
|
7,5 liter?! Sug ut överflödig olja omgående såvida du inte vill trycka packboxarna. Vill ett oljebyte får man normalt i ca 6 liter olja, om inte en oljesug används för att få ut det sista. |
|
|
Henrikk: Enligt mätstickan så går nivån precis till övre markeringen. Detta med avstängd motor såklart. Svårt att tro att packisarna sticker iväg. Mvh Stephan |
|
|
Hej! Har precis fått nästan samma problem. Dock så låter min även när bilen är kall. Jag har kollat att det inte är vattenpumpen generatorn eller något annat som drivs av remmar. Vemhusventilationen är inte igensatt. Jag har monterat av ventilkåpan och inspekterat och allt ser fint ut. Bilen låter inte illa på tomgång utan det är vid ~2000rpm det verkligen "knackar, rasslar, tickar, låter allmänt som att det tar i någonstans" från toppens framkant dock slutar detta över ~3000rpm? för att börja vid ~4000rpm igen. Det låter ordentligt mycket så man behöver inte lyssna två gånger för att höra det :) Frågor: 1. Finns det fler som har detta problem och åker utan att bilen rasat? 2. Ska spännaren Länk (den som sitter mellan kamdreven) kunna tryckas ner lätt? 3. Ska skenan på ovanstående kunna rubbas? Min sitter inte helt fixerad. 4. Är detta kontakten till vanosen Länk 5. Om man kopplar ur vanoskontakten och förutsätter att vanosen är trasig/dålig så borde jag inte få detta oljud p.g.a. att vanosen inte ändrar kammtiderna? |
|
|
Hej Norlin, äntligen liv i tråden. Min motor knackar mer än rasslar, dock så hör jag lite rassel också. Min bil knackade mindre efter oljebyte, men fortfarande knack vid högre varvtal tillsammans med annat ljud. Typiskt efter 2500 rpm. Funderar på att byta kedjespännare för att se om ljuden försvinner mer. Har aldrig lyssnat på andra M50 motorer så det jag har ingen referens. 2. Jag kunde trycka ned min med lite kraft. 3. Rubbas ... du menar vrida den eller röra den upp/ned. Provade inte vrida. 4. Det är kontakten till magnetventilen, solenoid som trycker på en axel i VANOSenheten, som tillåter ett mindre/större oljeflöde in till denna för att ställa insugskammen genom att ett drev med "vridna" kuggar går in i kammens drev. Beroende på djup ställer sig kammen i en viss vinkel och påverkar därmed ventilerna. Om du drar ut den så kan inte du inte styra själva VANOSfunktionen. Jag vet inte hur den jobbar; om den pulserar eller om den håller sig stilla i en viss position given av styrenheten? Om den pulserar så skulle den kunna boven till knackljudet. 5. Blev det skillnad i knackljud då du tog bort magnetkontakten? Jag har svårt att tro att det är själva kammen som knackar. Men jag kan ha fel. Måste prova detta på min bil. Mvh Stephan |
|
|
Hittade ett clip som påminner om mitt knack, innan oljebytet! Länk . Låter idag inte lika starkt, men det hörs. |
|
|
Min låter inte sådär på tomgång om det nu är tomgång i slutet av klippet. Har förövrigt efter inspektionen under ventilkåpan kört ~50 hårda mil utan att ljudet blivet värre och bilen går klockrent. Börjar tro att det är plastskyddet över insugskammen? som vibrerar i framkant. Hoppas det löser sig för din del, själv kommer jag att köra vidare utan åtgärd. Skriver ett inlägg om motorn rasar ;) |
|
|
Hehe, inget tyder på att den ska rasa, men det väcker en omtänksam bilägares nyfikenhet :) . Mvh Stephan |
|
|
Lustigt att du nämner Mobil,det är ett klart samband med denna olja.Har själv kört denna 5-50 under ca 1år har väl bytt ca 4st 20lit dunkar men nu är det nog.Trodde i början att det var tillfälligheter men har nu slagit fasta att oljan är boven i mina oljud.Kommer aldrig mer att handla mobil.Hälsar Micke som har en 520 som tickar i en tryckare för jämnan och en 520 som låter som en diesel under några sekunder vid kallstart.Även 740in behövde 10min efter vinteruppehållet för att tystna (nybytt olja innan avs). Observera ingen av dessa vagnar hade missljud med castrol,så nu blir det castrol el valvoline som har fått mkt lovord på forumet. Mvh/Micke |
|
| en fråga bara ni som upplever knack. tycker ni er höra något knackade när ni sitter i bilen o kör eller kan ni bara höra det när ni står med huvven uppe och gasar stillastående? hur pass påtagligt är det? | |
|
Aquilla: Bara när jag öppnar huven. Mvh Stephan |
|
|
jag hade mitt knackande bara när bilen var kall o det kunde jag höra inne i bilen oxå, sen iförsig så e det väll inte så mycket ljudisolering på en e30 så.. Mvh:Jani (Team FF Survival) |
|
tornet |
Har samma trista problem med min 320i -95. Hämtade ut bilen efter jag bett verkstaden att byta ut den original "fjärderbelastade" kamkjedjespännaren till en hydraulstyrd (den som normalt sitter i M3 E36) åt mig. Efter en längre provtur kunde jag iskallt konstatera att ljudet (typ "marbles-in-a-can") blivit 100 gånger värre!!! Jag åkte tillbaks till verkstaden som monterade tillbaks den gamla kedjespännaren och då lät bilen mycket mindre igen. Nu står jag återigen med en "knackande" motor som det egentligen inte är något fel på, men det är extremt irriterande när man är både pedant och rädd om sin bil :( Vad kan felet vara, är det dyrt eler billigt att åtgärda? vänliga hälsningar |
| finns det någon av er som fått tyst på knacken från vanosen av att byta olja? det lustiga är att jag inte hade ljudet innan jag bytte olja för ca 100 mil sen. kan knappast veta vad det var för olja innan och jag tänkte det är lika bra att slå i ny olja när man precis köpt en bil så man vet hur långt den gått. slängde i castrol gtx 5w-40 och jag garanterar att ljudet kom efter det. alpina rekomenderar castrol slx 0w-30 men den är ju inte direkt tjockare. | |
|
har oxå problem med knack o rassel kolla denna tråd på formuet Rubrik: slammer o rassel på låga varv! Kamkjedjan? |
|
| min motor låter som på klippet fast i lika högt, men det e samma missljud | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.