AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.309

Vilken polermaskin (enkeltrissa) är att reckomendera?

Sida 1 av 2
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag skrev i en annan tråd, men tror folk inte tittar i den, så startar en ny, hoppas ni har överseende med detta!

Jag har tittat lite på Jula, Biltema, Swedol och rusta efter en polermskin. Det gäller alltså en enkel roterande. Dem varierar i pris från 399-499kr och hättans storlek från 125-180mm. Är det någon som har någon erfaranhet av någon, gällande vibrationer och oljud etc! Är dem för klena (900-1200W), eller gör dem jobbet tillräkligt bra?

Tittar även på dubbeltrissa, och undrar vad ni har kommit fram till. Rustas och Biltemas ser ut att vara samma maskin. Priset skiljer ju viserligen en hundring,,, och jag har lite svårt med biltemas kvalité. kakar dessa billiga maskiner vääääldigt mycket? Ska man behöva betala tusenlappar för att få en bra maskin? Jag polerar gärna bilen, men vill inte att händerna ska domna bort.

Tack på förhand
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Länk
Köpte en ETC från vertygsboden i borås funkar bra när man ska köra med 3M finrubbing som inte går att köra med occilerande maskiner, har en Rustamaskin också vilken de flesta är nöjda med för waxpolisch mm.
De flesta "billiga" dubbeltriss maskiner verkar vara stöpta i samma form med olika färg, väsnas en del men är OK att jobba med trots att jag redan är opererad 4 ggr för nervskador pga vibrationer iofs är det mesta bättre än att gno förhand, men jag har en waxmaster occilerande enkeltrissmaskin och den är inte snäll mot händerna.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Som du säger, så tycker jag också att alla dem billiga dubbeltrissorna ser ut att vara indentiska, endast färgsättningen som skiljer dem åt (Biltemas, Julas etc). Farsan köpte en sådan, tyckte dem lät mycket, men jag har iaf hörselkåpa (och musik för att man inte ska bryta ihop) när man köra alla maskinerna.

Men ser väl ut som man kan köpa en uppsättning av billigare maskiner, så får man se om det går bra eller inte. Då det inte är mer pengar är 400-500kr/St, så kan man iaf prova.
Bara vänta in våren så man kan börja polera upp lite bilar, just nu känns det så tröstlöst att göra bilen fin.
Visa användare
51
Jonthe
525Tds Touring-92
Nått som jag skulle vilja påstå är att de viktigaste i de här läget är att du köper en maskin, där du kan ställa varvtal på! Annars finns en risk att du kan bränna lacken om du har otur...Lycka till...

Mvh Jonthe
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Men som du säger, så är det viktigt att kunna justera varvatalet. Dock så på dubbeltrissan tycker jag det inte är lika viktigt som på enkeltrissan.
Jag kört mycket med kompisens polermaskiner, så är inte helt ny i poleringsvärden. Men han har viserligen lagt lite mer pengar på maskinerna, så därför jag undrar om dem billigare, om man kommer bryta ihop med dem. Viserligen är kompisens maskiner till åren nu, så man får hoppas dem jag tittar på inte är allt för mycket sämre.
Jag använder den maskinen som Hasso talade om... mycket nöjd men självklart ser jag fördelarna med t.ex. en större/starkare maskin, men då priset 20 ggr högre.

/M
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
den som hasso nämner,är kanonbra o prisvärd...
Priset brukar stå i relation till kvalité, ska du polera din egen bil några gånger om året behöver det inte kosta skjortan, om du däremot ska polera bilar från morgon till kväll måste det kosta som allt annat från borrmaskiner till varmluftspitoler och kaffebryggare, det är antalet timmar maskinen håller som då är intresant, för snurrar det gör dom allihop.
Jag införskaffade en sånhär förra året Länk Den är jag vansinnigt nöjd med.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jag har en gammal Atlas Copco som trots sin ålder funkar förträffligt förutom att värmeskyddet i den löser ut ibland.
Nästa maskin blir troligtvis en Milwaukee AP12QE Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Glömde.
Jag har även den numera välkända Rustamaskinen som jag säkert har använt 100 varv på diverse bilar.
Denna tillsammans med den roterande och en hög med olika trissor och medel så finns det inga för svåra "offer".

För skjukt mycket fakta/info om polering, se ---> Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag var o shoppade Rustas polermaskin i eftermiddag. Men när jag provade den så "glappade" knappen. Ställde strömbrytaren på "ON", men fick hålla lätt tryck med tummen på knappen för att den skulle köra igång. Så Suck, åkte och bytte utan problem! Men kommer hem så är denna likadan! Så funderade på om det är någon "dödmansgrepp" på maskinen? Kan ju vara rätt så smart, så den inte går igång när man sätter i kontakten om den står på "ON" etc. Eller har jag bara lyckats med två måndagsexemplar?
Den ska låsa i sitt läge, alltså inget dödmansgrepp.

///Micke
Min cabrio Länk
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Okej,, för dem glappar lite lätt, alltså knappen stannar på on, men man måste trycka lite lätt i på knappen. Suspekt om man lyckas plocka två som inte är som ska då.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Åkte förbi Rusta idag, blev att ta pengarna tillbaks. 2/2 som har samma fel,, nja. Blir att köpa en dubbeltrissa som har reglerbar hastighet istället.
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Jag har en sådan här Länk . Den kostar iofs en slant men jag är grymt nöjd och förmodligen behöver jag aldrig köpa någon annan.
Jag köpte en ETC-polermaskin igår och den tycks fungera utmärkt (har dock inte hårdvaxat än) relativt vibrationsfri och är inte heller särskilt bullrig. Som bonus fick jag en vårutflykt på fina vägar till Karlssons i Morgongåva.
Tack för tipset mr. Hasso.

Mvh
Mikael
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk har varvtalsreglering, är helt nöjd med den.

Mvh
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
rob_t_j72 --> Jag köpte en likadan, på BILTEMA, jag är inte mycket för den butiken, men för 299kr kan man iaf ge det ett försök!
Köpte en polermaskin (enkeltrissa) igår på Jula (MeecTools tror jag den heter), för 499kr. Var iväg i köpte lite riktigsa polertrissor till båda maskinerna oxå, så nu väntar jag bara på en bil att polera,,och köpa polervätskor! Ska dock lacka om min bil i vår, så är ingen idé att gå på den!
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
ExHonda => Kan ju vara ett perfekt "offer" att prova dina nya maskiner på! Du behöver ju inte gå över hela bilen, kanske räcker med motorhuven etc.

Mvh/ Niclas
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Ser ut som lackboxen blir klar först efter sommaren, så då blir det att polera bilen iaf! Men brorsan ska sälja sin golf nu i veckan, så ska polera upp den! Liten bil, så slipper man slita i så många timmar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.