AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.700

Sänkningssats e36 mått och förslag.

Sida 1 av 2
Pi
72
Pinbuzz
M3 CAB -97
Hej skall sänka min e36 coupe 97:a, så jag undrar vilka det är som gäller?
jag kommer att ha 17 tumms fälgar till den och jag har ej något m-chassi.
Jag vill inte att den skall se ut som en epa eller en formel1 bil och jag kommer att använda orginal dämparna.
har ni förslag på sidor där man kan köpa det och vilka mått jag skall använda?.

tack på förhand
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
,,,prova att se några rader ner, så ska du nog se "Behöver tips angående sänkning av e36", så slipper vi svara på samma sak igen.
Lycka till
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
har köpt saker på GE motor .. ställbart för 5000 kr .. sänker 30 bak .. lagon .. sen fram kan man ställasjälv
alex:86: han ska använda orginal dämpare skrev han,

jag skapade en exakt likadan tråd igår,

Ja tog sedan och beställde Cobra Fjädrar Från Realcar.se 30\20 det borde räcka, kostar 1800:- med moms o frakt,

sen finns det annan sida styletech.se , de har lite billigare fjädrar, men dock inte stort urval Länk 3-serien E36' , hoppas det var till någon hjälp
Pi
72
Pinbuzz
M3 CAB -97
Tack för svaren
Kenzoo skulle du kunna skriva tillbaka när du har monterat fjädrarna och berätta hur det blev?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ska också sänka min inom kort....undrar om 60/40 blir för mycket? är 40/40 ett bättre alternativ?
Har bara sänkt e30 av 3-serien,och där blev 60/40 prefekt...men är inte lika säker på att de blir bra på e36..?
Ska ni sänka bilen enbart med fjädrar så ha i åtanke att orginaldämparna är anpassade för just de fjädrar som sitter på bilen. Byter man enbart fjädrarna så arbetar dämparna i fel område vilket inte är så bra.
Pi
72
Pinbuzz
M3 CAB -97
60/40 kan jag tänka mig bli för mycket för mig men skall nog köra på 30\20 det låter bra iallafall.
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
ska sänkningen vara jämn..dvs lika höjd mellan däck och skärmkant fram och bak så ska det skilja ca 30 på fjädrarna..ex 40/10 osv..
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jo,vet att de bästa är att byta ut dämparna också,men de brukar funka hyffsat om man håller sig på en 30-40mm...mer än de tar orginaldämparna rätt fort slut.
Men de gäller ju inte bara de,utan att helheten blir mycke bättre med andra dämpare.

Jo,60mm kommer bli för mycket...får bli 40 fram iaf! men är svårt bak...20 lr 30 borde va bra..?
PinBuzz:

Fixar bilder så fort dom sitter på bilen, de skulle dröja ca 3veckor att få dämparna, slut på lager, typiskt =)
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
jag säger det Coilovers är bäst där man man själv välja hur mkycket man vill ha bilen sänkt
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Skulle de inte klia så förbannt mycket i fingrarna på en massa andra saker till bilen skulle ja också köpa coilovers :)
Men iaf...va tror ni om en 40/30 sänkning,för liten skillnad mellan fram å bak?
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
enligt mig blir det lite för högt där fram i förhållande till baken med dom måtten..
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
blir för högt fram .. 50/60 fram e lagom
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Humm...asså,alla säger olika om va som är bra höjd.....har ingen egen erfarenhet av sänkning av e36,bara 5-serie å e30 och de är ju inte alls samma förhållanden..
Måste lita mest på era erfarenheter!
Men hur pass lågt blir de med 60/40? blir de så långt att man slår i lite allt möjligt,som typ alla gupp,att man inte kommer upp för trottoarkanter osv..?
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
vilket utseende är du ute efter,alltså hur vill du ha däcken i förhållande till skärmkanten?? så har vi ju lite lättare att hjälpa dig..
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vill ha så att skärmkanterna ligger precis vid däckskanten,att man inte ser nåt mellanrum mellan skärm å däck.
Antar att detta skulle bli en 60/40 sänkning då..?
Men vill inte ha den näst intill okörbar bara för att de ska va snyggt,då får de hellre va några mm i mellan skärm å däck.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag har m-chassie bak (alltså 15mm sänkning), då är det ingen luft mellan (har 235/40/17), fram är det lite luft, ca 20mm luft med 45mm sänkning.
Så jag rekommenderar en 45/15 sänkning, så blir du nog nöjd. Sänka mer fram så får du nog bekymmer med att fronten tar i trotoarer och dyligt, iaf om du har m-paket på bilen.
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
60/40 är för lågt då..åtminstone där bak blir det riktigt lågt med det..skulle säga en 50/20 börjar vara nära det du ska ha..man får nog alltid räkna med en vis risk med trotoarkanter då man börjar sänka över 30 där fram..
Som sagt, om du enbart byter fjädrarna kommer du innom inte en allt för snar framtid att även få byta dämparna då de arbetar i fel område. Dessa kommer då vara lika effektiva som ett par cykelpumpar.

Men tillbaka till sänkningen. Själv kör jag med 60/40 sänkning på mitt H&R Cup Kit. Visst är det lågt, men fan så snyggt också!! =D Man får ha lite kännsla och eftertanke när man kör.

Jag tycker att du borde sänka 40/15 för att få ett bra resultat. Då BMW bör man så kallat "kil sänka" dvs mer fram än bak. Om du ska sänka mindre än vad ja skrev så tycker ja du lika gärna kan kapa fjädrarna, blir liksom ingen skillnad och du kommer ju som sagt i vilket fall påfresta dämparna.

Men detta är endast min åsikt. Hoppas du hittar rätt i djungeln bland alla fjädrar/dämpare!!

//Salis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.