|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Tack för alla svar, är en bättre förare än han men han är galnare hehe men som de flesta svaren är så ser de ut som att jag ska ta han om vi kör rätt intervall. Får se fall han kommr med ett race förslag till mig som han gör till alla andra då tänker jag nappa och då skriver jag givetvis hur de gick. :) | |
| Min kompis köpte en evo 1 förra veckan med 250hk och fyrhjulsdrift den lär jag väl inte ta? | |
jimmy/bmw |
En evo har nått på bakluckan som gör så den sakar lite efter 100 :P |
| Monster femma: var riktigt fräna klipp och m3an gick bra, var den orginal? har inte provkört min än hehe men börjar klia i fingarna nu, inte lång tid kvar innan jag kan ta fram den. | |
|
sandiiis den är helt orginal.mycket fina och rättvisa filmer.där har du en riktig bild av vad din m3 3.0 går för.både saab och evo ska du inte behöva oroa dig för.speciellt sabben.kolla bara på honda civic 250hk 1200kg.enkelt match.och sen kolla mot evo 300hk.där ser du också.men som sagt gå inte med på rejs om han ska bara köra från 80km/h för där kommer det bli ganska tufft uppemot 180-200. |
|
| Hehe tror min bror kommer ångra sig nu att han sålde m3an till mig. han körde inte ens i en månad med den själv. :P Han byter bilar nästan lika ofta som jag är inne på autopower haha | |
| det tror jag också;) du vet inte själv hur din bil går förrens du har vunnit mot en som har mera hk hehe | |
jimmy/bmw |
Inte för att verkar grining men är det inte en 3.2a i filmerna som monster femman la upp ? |
|
Jag är också ägare av en Saab 9-3 Aero (vinterhäcken), visst det är prisvärda bilar, men inte i närheten av "känslan" som finns i min Z3Mc. Särskilt svårt att köra fort med saaben blir det om ni väljer en sträcka som inte är helt rak. Så fort man måste svänga några grader på ratten (alltså släppa den ur sitt järngrepp :P) så kränger den som satan pga mycket effekt och framhjulsdrift. Värst är det på ettan och tvåan. Nu har jag inget chip osv i min 205 hästare, men detta borde ju bli ännu mer märkbart om man har 280 ärliga ponnys i den... Samtidigt kan jag tillägga att även om inte alla saabar har den angivna effekten så är det ganska många M3:or (a´la 340-360hk) som inte riktigt matchar effekten heller. Sportavgas och luftfilter ger inte 40 hk ;) Angående saabfelen så var kommentaren klockren, nästan hunnit råka ut för samtliga under mina 700 mil och 2 mån som Aero-ägare www.garaget.org/viccoA /// Viktor |
|
| Har killen ärligt dem hästarna så hänger du nog inte med. dem går riktigt bra med bara chip som ger 235 häst och med 280 häst så e dem galna. fast i starten bör du hänga på då hans bil borde spinna 1an 2an iaf. sen ser du nog tyvärr bara hans baklampor. visst går en m3a bra men saabarna är ruskiga när dem trimmas och 280 häst innebär att han gjort en del med den. men testa så får du se. En turbobil har sådan brutal kraft hela tiden och sinkar nästan inget utan det bara skjuter på...hoppas hans låda håller bara:) | |
| The problem with Saabs compared to M cars, is that the turbo comes on and gives a brutal effect for short period of time, the M keeps going with a few thousand more rpm up the rev range. I believe for a few seconds when the turbo comes on, the Saab 9-5 aero is exceptionally quick but it doesn't last long, in comparison the M although it does not have the ketchup effect in the same way, keeps going and going, something which I would much rather have. Its the same with alot of mass produced turbo cars like the newest golf gti, it runs out of power after 5000rpm...not really what your'e used to if you drive The Ultimate Driving Machines! (the name of which begins with B and ends in W). | |
|
jimmy/bmw det är en 3.0 m3 som körs i filmerna.det står i början av filmen vilken m3:a det är. |
|
jimmy/bmw |
Titta islutet av den film Länk kör nästan 280 men är inte när varstoppet ?Borde väl en 3.0 vara ? |
Lars Jakobsson |
Jorå, det är en 3.0:a... |
|
Har Saaben verkligen 280 hkr och en bra förrare som sitter bakom ratten så kommer den att vara något snabbare 100-200 km/h.Dem andra intervalaller lär M3 vara snabbare. Börja från 100 km/h och filma och återkom sen med filmen Mvh |
|
|
Är det 280 någorlunda stabila hk i Saaben kommer den piska en M3 3.0 upp till 150, sen kan jag tänka mig att M3:an börjar nosa i baken. Beror på lite värmeproblem som halvsjabbig IC å en liten turbo ger. 3.2:orna är nog en annan femma. Lyckades piska en sådan med min 900 som förra säsongen bromsades till 289hk på naven men det märktes att M3:an hängde med ganska fint ändå speciellt över 170 (när jag la i fyran). Men då är det lite annat än ett vanligt steg 3/4-trim i min bil... Så M3:orna biter ifrån bra i högre hastigheter. |
|
|
Det vi kommit fram till då är att M3 orna är klart snabbast 0-100 generellt och från säg 160 eller 180 km/h och uppåt medans 280 hästars saabar är snabbare mellan 100 och 160 /180 km/h. Turbovin :PISKA en 321 hästars bil med 289 hästars bil verkar lite svårt men är det drivhjulshästar så borde en M3 3.2 ha lika många hästar som du på naven, eller hur? Har en bekant som har något liknande i sin 900 steg något och 230 hästar men eftersom jag hängde med bra på 402 meter med nästan samma slutfart -3/5 km/h så ger jag min peng på att det hade med liten turbo och dålig ic, 328 körde jag! Det som gäller är vikt/effekt där har du snabbaste bilen det gäller även SAAB med massa Steg och 500 nm vid 2500 varv som är helt onödiga vid max acc..... Mpower |
|
|
Körde mot en Volvo 850 t5r i helgen som var trimmad med chip och 3tumssystem och uppställt ladd, runt 270 hk skulle han ha. och den hängde på min m5a riktigt bra alltså, typ ingen skillnad på ax till typ 150 men efter de så drog ja ifrån lite i taget tills han inte syntes i backspegeln mer. Längtar tills man får i mina liggandes schrick kammar och får tag på en kolfibervbox och en mappning p ådet BMW M5 för life. Snart Schrick kamaxlar och mappad |
|
|
Betan: Var lite strul en varm sommardag i bromsbänken också så den gav eventuellt ngt mer ute på vägen. Bytte bl.a till racekatt senare då den lät lite strypt i rummet. Racet mot m3:an var dock fortf. med en 300 cells metallisk sportkatt. Döm själv om prestandan räcker för att piska en M3: Länk Till 150 är den väl klart snabbare, mot 200 är det inte riktigt lika stor skillnad men fortf. är den före. Med sportkatten var den nån tiondels sekund segare upp till 200. |
|
|
Turbovin :mellan 12 och 12,5 sek 100-210 mätaren borde vara någorlunda korrekt. Lägg till en 0-100 tid på 7 sek när du har bra grepp(däck) och kan din koppling/gas vilket jag förutsätter (har du diff så har du kanske bättre tid) 7+12,3=19,3 detta om din mätare stämmer med 10 km/h felmarginal i 200! jag är dålig på att ladda upp data m.m men har för mig att jag sett tider på 19,5 och uppåt för m3 321 hästars bil, om allt stämmer som jag skriver så piskar du inte direkt en 3,2 M3. Däremot min 328 piskar du bra med en tid på 15 sek till 200 allitd något....för 10 årsen när m3 an kom borde det varit lite snopet att köra runt i sin nya m3 och få en SAAB som hänger på en men i dagens läge på tex strippen (Emmaboda ) så är det ju Turbo M3 man imponeras av inte Standard!! Mpower |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.