|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
| Min jobbar kompis har köpt en 9.3 som är trimmad och chippad till ca 280 hk, han snackar och utmanar folk på jobbet hela tiden men dem har ca hälften mindre effekt än vad han har så är ju meningslöst. Jag har nyligen köpt en m3 e36 med 286 hk. Tror ni jag tar hans bil fall han vill köra ett race? Jag bangar hellre än att förlora :P | |
| I acceleration borde du klå Saaben plättlätt, sen om det är race vinner den som är galnast... Trots allt är det piloten det hänger på, på strippen i somras var det en bubbla med 200hk som piskade både turbo, fyrhjulsdrivet och lustgas. | |
| du tar honom,stor skillnad med bakhjulsdrift mot framhjulsdrift.se till o ha bra o breda suler som biter tag i marken.det är a och o..lycka till mot gräsklipparn... | |
| Gå inte med på rullande start så hjälper det nog en del.. =) | |
| bra, var dem svaren jag hoppades på. Bara vänta och se fall han kommer med samma erbjudande mot mig. Är jag snabbare i acc i alla intervaller eller bara i början tror ni när bakhjulsdriften spelar in i väggrepp. när man väl kommit upp i fart så lär han ju ha feste med sin framhjulsdrift också. | |
Gemini__ |
Tror han kan bjuda på hårt motstånd uppe i fart. Från stillastående har du dock en stor fördel med din bakhjulsdrift. Mvh: Thomas |
| Saabarna är kända för att ha bra drag mellan 100 & 200 km/h men 280 saab-hästar mot 286 i m3:an låter som en promenad... Saaben har väl några kilon att släpa på. | |
|
280 hk borde räcka rätt långt. Det är ingen självklarhet att Saaben är tyngre. Utgången av en sådan duell beror nog mest på vilken effekt bilarna verkligen ger. M3:an har ju några år på nacken och kanske inte alla hästarna kvar i stallet. Saaben å andra sidan är ju vässad och den uppgivna effekten kan ju stämma mer eller mindre bra. |
|
|
Saaben borde väl ha uppåt 400Nm i vrid me? Tror du vinner från stillastående men inte rullande. 9-3orna är inte så tunga och det drar på riktig bra när man väl lyckats fånga ratten, som vridit sig ur händerna ett par vändor pga torque steer... ha de/benke-nu med V8-försedd e21 i skallen :) |
|
jimmy/bmw |
Tror dom går exakt lika från rullande start jag sen går nog bmw fortare i toppfart... Men räcker med lite fel startvarv så är du efter. |
| vad är ett perfekt startvarv på ungefär för mig?? Är mer viktigt för saaben pga framhjulsdriften. | |
|
Det är väl bara att testa!? Det är bara fegisar som vågar rejsa endast där utgången är given till ens fördel och hur kul är det? Flåklypa |
|
| Jag är inte så mycket för att raca för tycker de sliter onödigt mycket på bilen. | |
|
Det låter sannerligen inte så i tråden. Det luktar fegis lång väg tycker jag. Flåklypa |
|
|
Sliter på bilen?? Den tål nog ett och annat "race"... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Det är möjligt att han tar dig i accet men i allt annat är det du som vinner: - kvalitet - väghållning - bromsar - laglighet - mm SAAB-ägarna har en tendens att komma dragande med olagligt trimmade och max ombyggda bilar och vilja utmana helt original BMW-bilar. Utmana honom på 20-30 maxaccelerationer från stillastående på sträv asfalt och fråga honom sedan om han har en reservväxellåda hemma i garaget. Fast han kan ju förstås ha förstärk den för dyra pengar eller ställt in motorn för att ge lägre vridmoment på 1:an och 2:an Så kan du fråga honom hur han har det med pixlarna i displayen, oil sludge, kamaxelkedjan och lagret till vänster inre drivknut. Sedan kan du skratta hela vägen hem att du är BMW-ägare! Fast man får mycket fart för pengarna och ett härligt vrid i motorn från låga varv med en SAAB. Och det är en rätt trevlig bil bara man vet att det inte är någon premiumbil man köpt! Per L Både BMW och SAAB 9-3 ägare |
|
|
Tror du piskar han! Har en kompis som har en saab 9-5, ca 400 hk om inte mer, han kan inte ge fullt på 1an och 2an för då rasar lådan. Så har inte inte ny låda borde du piska han! Du är ju en pussy om du inte racar! |
|
|
Intervall 0-200 du tar han rätt lätt Interlall 100-200 rätt jämnt då kanske han blir något starkare (Saabrna är starka där ) 200-uppåt där är du som är snabbare. Har du Cab då lär det gå sämre än jag skrev. Mvh |
|
|
Jag är lite tveksam till om just intervallet 100-200 km/h skulle vara så speciellt för Saabarna. Jag tror det främst handlar om att de har (pga framhjulsdriften och greppet) problem med den inledande delen, men de behöver nog inte upp i 100 km/h för att komma förbi detta. Jämför följande siffror för 9-5 Aero (260 hk) och 330i (258 hk): 0-100: BMW 6,4 s; Saab 6,8 s 0-140: BMW 11,3 s; Saab 12,0 s 0-180: BMW 18,8 s; Saab 20,5 s 0-200: BMW 23,3 s; Saab 27,7 s Siffror från Sport Auto 03/2006 och svenska ams nr 12 2006. Om man funderar lite på dessa intervall, så tror jag att bilarna egentligen är i stort sett jämnsnabba 0-100, men bakhjulsdriften ger BMW:n ett litet övertag i starten. I intervallet 100-140 km/h är Saabs tid 6 % högre, ett marginellt övertag för BMW:n med andra ord. Skillnaden ökar i iintervallet 140-180 km/h, där Saabens tid är 13 % högre. BMWns övertag ökar alltså något, men inte radikalt. Däremot händer det saker mellan 180 och 200 km/h, där Saabens tid är 60 % sämre. Denna skillnad är så stor att jag misstänker att laddtrycksregleringen drar ner turbotrycket efter c:a 20 sekunder av fullgasacceleration. Detta är kanske lite OT, eftersom det är andra bilar än de som tråden gällde, men om de är något riktmärke kan man kanske sluta sig till att stående start och långa accelerationsintervaller (så att man hinner upp i hög fart) är att föredra för trådskaparen. |
|
| En kille jag känner körde mot en 9-3 VIGGEN 280hk, han hade en M3 3.2 och de testade 150-200+km/h på 3ans och 4ans växel och deras nosar var exakt bredvid varandra, de körde alltså jämsides och började vid 150km/h att pressa. SAABen var tillochmed hårfint förbi vid något tillfälle så nog går de bra uppe i fart, men frågan är om den SAAben verkligen bara hade 280hk som killen sa, men han var opartisk då han ägt många BMW innan och gillade BMW mer. | |
|
En kollega till mig hade en Saab 9-5 aero med steg 1. I intervallet 120-180 gick den bättre än min 540. Inte mycket och det svider att erkänna men den var lite snabbare. Vid en fullgas acceleration från 0 och hela vägen upp till toppfart så var han inte före mig vid något tillfälle och hans bil var riktigt seg efter 200. Jag vet inte om det beror på att 5:an på saaben är mer av en överväxel eller vad det berodde på men han hade inte mycket acceleration i farter över 200 och det var oavsett om vi började i högre farter eller inte så det bör inte ha berott på att turbon mattades. Däremot har jag ingen aning om hur en M3 3.0 står sig mot en chippad 9-3 men det är väl bara att testa! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.