|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Vad är egentligen vitsen men att jämför orginal och vässat? Visst kul att spöa vässat med orginal..men vad säger det. Finns ju ändå alltid nån som är värre.. Klar fakta, M3 är bilen alla icke BMW ägare älskar att spöa. Trots att dess kompromiss är unik på marknaden. //M// |
|
|
Hur är det med bussningar i bakvagnen? Slagna/spruckna toppar? Vanosrassel? Skruvade lik? You name it.. Gissa vilken bil jag menar... |
|
| SAAB så klart ! | |
|
Jag skulle inte utmana en chippad 9-3 med en äldre M3:a, så mycket är klart. Det är meningslöst att jämföra statistik på nyare bilar än just de som ska mötas här, och min erfarenhet av SAAB är att de är grymt snabba (och i synnerhet när turbon jagats upp ytterligare med chip). Jag tror, som många andra, att BMW:n kommer iväg bättre i starten, men att det snabbt hämtas in av SAAB:en som kommer passera in i mål först oavsett hur lång sträcka ni kör på. Ska du bergsäkert vinna - välj breeeda däck och en racesträcka på 200 m : ) |
|
| FRIFART: Ledsen att göra dig besviken. | |
| Perran_ detsamma, för nu gällde det ren prestanda och inget annat. Annars skulle man kunna säga tex hur är det med körglädjen i SAAB? You name it... | |
|
Jamen, hur gick då? "ingen kallar mig kyckling" |
|
| FRIFART: Jag missuppfattade dig, jag trodde du svarade på mitt inlägg :P | |
|
Jag har en kompis som har en 9000 2,3 turbo med (observera CIRKA 300 hk) När vi rejsat har vi vart helt jämna mellan ca 80-180. Både under och över den hastigheten var jag "rejält" mkt snabbare.. Till årets säsong har han trimmat vidare och jag lär se endast bakdelen av hans feldrivna kärra. Detta gör mig dock inte mkt eftersom jag har en otroligt mkt mer komplett bil med både hyfsad prestanda rakt fram, bromsar, väghållning osv. Har sagt det flera ggr innan men hade jag prioriterat raktfram prestanda hade jag inte ägt M3 idag. Mkt roligare orginalbil per satsad krona tror jag är svårt att hitta! Iaf om man skall ha en bil som GÅR att köra var dag, året om och samtidigt ha relativt bra komfort och detaljfinish. |
|
|
Spelar väl ingen roll om man spöar Saab eller inte. Bmw är enormt mycket roligare att köra. |
|
|
miaksu39: Tror inte att det är BILEN m3 man är ute efter att klå. Snarare att sätta föraren bakom ratten på plats då dessa ofta tror sig ha världens snabbaste bil (i alla fall när vi pratar den yngre generationens m3 ägare). Det finns vissa studer som är riktigt roande när man har en "sleeper". Hade själv en vässad saab ng900 i början på 2000-talet. Nu rådde inte den på några M-bilar men flera av audis s-bilar, bmw 540 med flera fick se bakljusen. Och i vissa stunder är det riktigt roande. |
|
|
Lex Com: tänkte inte på dom snubbarna..som inte har koll på läget å tror sig vara värst...Det gäller ju att hålla koll på motståndet.. |
|
|
kaptenlöjtnant; Dina "SAAB" fakta är fel. De är kände däremot för att vara snabbast mellan 80-120 dvs ingen höjdare. Christofer |
|
Lars Jakobsson |
Saab hästar har aldrig skrämt mig iallefall, var några MapTun grabbar i stan som skröt som fan om sina saabar med 400hk.. Visst sa jag, då kör vi... Men sa dom, enbart mellan 100-200, nått annat kör inte vi... Okej, jag kommer igen vid den bestämda tidpunkten...konstigt nog hade dom dragit därifrån då... Därimot träffade jag på en av dom på motorvägen några veckor senare, han hade inte mkt att sätta emot..sen kom ursäkten>Nää, min ic jäklas så det är nog inte riktigt 400hk i den...:s Kör mot honom, och lycka till :) |
|
Du tar han fint från början, men så fort han får fäste på 2:an så kommer han börja komma ifatt, men runt 170-180 vågar man inte köra fortare med saaben. Det är rakt fram, svänger de lite lr är lite smal väg går det inte ens ge fullt med en 9-3 då kör man av vägen. När jag köpte min m3, hade jag kvar min 9-3 viggen 2 månader ungefär, så kunde jämföra ganska mycket. Men vilken skillnad på bil, går inte ens jämföra. |
|
|
oj så många saab ägare det finns här :) äntigen ägare lr föredettingar. jag säger så här bara.du har inget att oroa dig för.du ska ta honom i nästan alla intervaller förrutom möjligen från 80km/h för då kan det vara lite svettigt.gå aldrig med på att köra från 80 iaf.det är alla turbo bilars älsknings intervall.jag skulle rekomendera antigen från 60 lr 100.60 kommer han inte våga kan jag garantera men från 100 kommer han säkert köra och då kommer han få stor pisk för det spelar ingen roll om han har 280hk.han kan även ha 300.men han har säkert mindre på marken.för saabens kardanaxel hur stor e inte den jämfört med m3 hehe om du e en aning snabb i dina växlingar så tar du honom enkelt. WARNING 80km/h kör ej. annars tar du honom. lycka till |
|
| Turbo bilar är väll så beroende av vädret också eller har jag fel ? har kört mot min Polares S60 R och om det skiljer 10 meter vid första racet så skiljet det 15 meter vid andra om ni hänger med på vad jag menar ? desto värmare desto sämre går hans bil känns det som. Men just M3 3,0 tror jag kommer få det svårt mot Saaben om den inte är helt frisk, jag har sett M3 3,0 som åker jämnt mot en 330ci och det är väll pga av effekt förlusten efter några år misstänker jag | |
|
här har ni hur en m3 e36 3.0l går.jag tror inte saaben kan göra nått.men som sagt från 80km/h kör ej. Länk Länk civic har 250hk och 1200kg. Länk Länk Länk |
|
|
Jag har enorm respekt för M3 E36 då det var en otrolig upplevelse att provköra en sådan en tid tillbaka, men en trimmad Saab är alltid en trimmad Saab. Har aldrig suttit i en men jag har sett en del. Om ni bägge KAN köra (sportbilar) och kör på en stillastående start så vinner du utan tvekan, 0-150 kanske. Han har väldigt svårt att få en bra start i 1an just för att han inte kan ge max, och halva 2an lär också spinna. Testa dock inte 0-200+ om du inte vill förlora, hans vrid lär komma till en stor nytta vid högre hastigheter. Rullande start är inget att ge sig på, där förlorar du. Jag är dock inte säker på någotl. Allt ligger på föraren när bilarna är så jämna. Dra ett race ett par gånger och berätta hur det gick? |
|
Paap Reeder |
Per L! Var inne på en svetsfirma med min kam ... och jag överdriver inte ... det låg minst 50 st vxllådskåpor till ngn typ av saab som skulle svetsas om. Verkade vara rena smäcket. Som ngn skrev ... kör 50 race och saaben får ut på gatan och leka plockepinn. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.