AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.942

bmw 116 i -dessvärre missnöjd med motorn...

Sida 2 av 3
Ez
32
EzyRider
325iA Coupe X-Drive -11
Min 116 varvar ca 3000 rpm vid motorvägskörnig i laglig hastighet,
Tycker själv att det är aningen i överkant (saknar en 6:e växel), men vill minnas att min förra e46 320Ci-01 (2.2 170hk) även den varvade ca 3000 i dom farterna. 1-serien känns dock bättre ljudisolerad än e46:an så ljudkomforten är helt OK, i allafall med icke RFT däck.

/EzyRider
Ah
75
Ahlgren
M3 e46 SmgII -02
Körde en 116 ca 100 mil för någon vecka sen och det mesta av dem motorväg i ca 140-150 framfart och jag saknade 6,ans växel för den varvade runt 4300 i dessa hastigheter.. jätte fin och kanon trevlig bil. Men 116,an är inget jag aldrig skulle köpa... den var inte ens bensinsnål.. =/

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Vid 70 km/h på trean så varvar min 3000 varv och då har man bra drag. Kan man hitta en smal slingrig väg där man bara kan hålla 70-90 km/h så kan man faktiskt ha riktigt kul även med en 116i. Styrresponsen är fenomenal.

Eller som min svärfar sa när han provkörde den: ja det händer ju nåt när man vrider på ratten i den bilen. Sen gick han och beställde en 330xdT.
Nej, nu har jag efter mkt velande fram och tillbaka bestämt mig för att sälja bilen -vet dock inte vad jag ska ha ännu, kommer i var fall bli en bil med lite mer körglädje... Visst bilen svarar bra vid högre hastigheter men accelaretionen, dvs det som är huvudpoängen (enligt mig) med en bils motorstyrka, är på tok för dålig. Jag vill kunna köra om utan att behöva planera en mil i förväg... Hade jag köpt en bil för transport kunde jag lik väl köpt en volvo 740 eller dylikt...

Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
jag byte min 116i till en 320i istället
jag njuter varje gång jag sitter i bilen nu, jmf med tidigare
varför inte en fin 320-325 mycket roligare än 116:)
Nja, tror det blir en zäta coupe istället... =) Visst, 116 är snygg, men fan så tråkig...
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Synd bara att det finns så få som håller bra skick i Sverige.
Jo, alex, det är trist... Vore gött med en svensksåld zäta coupe, men de utbudet i tyskland är avsevärt mkt bättre... Får se hur jag gör...
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Den här verkar fin. Länk

Sen så finns den här...Länk
Z3 coupe 3.0 är inte fel.
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
har 5 växlar, vilket är lite jobbigt på motorväg, 85-90 km/h blir ca 3000+varv...
det låter ju en del....

håller inte med er om förbrukningen, kör man snålt vilket egentligen inte är så svårt så kan man köra på 0.8 utan problem. men en tung fot gav för mig 1.2L/mil

Förbrukningen bli ju hög pga man näst in till är tvungen att pressa ur varenda hk ur bilen för att ta sig fram -visst, om det är fri sikt när man kör ut från exempelvis en korsning och det inte finns en bil att skåda kan föraren i en 116 eventuellt tuffa ut på vägen utan att orsaka kaos... =P

BMW 528
Det är skrattretande hur dåligt somliga använder en BMW 116i !! Det finns 5 växlar...de är till för att användas. Jag behöver aldrig ha 1 mil i förväg för att komma kvikt framåt. Har man en 116i i sin hand då bör man veta att det inte är 130i i motorstyrka...åter igen ....5 växlar finns att användas!!

Vill man ha högre motorstyrka... så 5 växlar återigen... till en högre kostnad.
Apropå kostand...så lyckas vi komma ner i bränslemängd 0.68 l /mil.

Vi har haft vår 1:a i drygt ett år och är mycket nöjd med den.

BMW Entusiast
Kul att du är nöjd gubben!

CR
175
CRY
332ti-98
Hej!
Jag har haft en 116i-04 och har nu en 116i-07, numera 6 växlar, vilket gör att varvet har sänkts ca 500 varv i 110km/h.

Visst motorn är ingen raket, men man kan inte förvänta sig mer av 115hk.

---
Christian Ryman
BMWCS #2928
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hade en 116i med 6-vxl som hyrbil förra helgen. Den gick mellan Sthlm - Norrköping plus lite stadskörning på 0,82 liter per mil. Inte särskilt imponerande men heller inte katastrofalt. Upplevde bilen som alldeles utmärkt tyst och trevlig i motorvägsfart vilket jag inte hade väntat mig. Naturligtvis var det ingen raket men har man inte så bråttom så skulle det nog funka.

Skulle jag köpa 1-serie i basic version så skulle jag nog snarare titta på 118 ändå. Visst, 116 fungerar men att köra om med den var ingen höjdare. Klart trevligare än Golf, A3, C30 var den dock ändå (Har kört alla tre)

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Andreas; bmw:n är underbar i högre hastigheter -precis som du säger (så länge man ej behöver köra om...). Men där tar det stopp, tyvärr. I var fall kommer köparen till min 116 imorgon fm o. köper bilen -skönt!!! Snacka om lättnad, underbart! Nu blir det en skogsgrön skoda fabia istället, en grymmt mkt bättre bil -på alla sätt...

Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
skaffa tupé!!
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Vilket gnäll på denna stackars lillebror...

De gånger jag kört 116 så har jag upplevt den som rolig - inget fartmonster, men dock rolig...
Fan, det var ett skämt gubbar. Bilen är såld, väntar förväntansfullt på min z3 coupe...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.