AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.947

bmw 116 i -dessvärre missnöjd med motorn...

Sida 1 av 3
Okej, har ett "litet" problem -är halvt missnöjd med bilen; en bmw 116 i. Har tidigare kört audi a3 1,8 T, givetvis visste jag om att det skulle bli en "degradering" i motorstyrka i.o.m bilbytet men känner nu att jag har fått nog... Jag är studerande, och har egentligen inte råd med en bil som överstiger 170´ i köpeskilling (lån kan jag-, men vill inte ta) och bilen ifråga drar uppåt litern (0,97 blandad körning)... BMW:s vägegenskaper/väghållning är grymt mkt skönare en audi;s, känner dock att motorn inte räcker till... Samtidigt är jag intresserad av att hotta upp den en aning (typ fälgar o sportchassi) eftersom den idag enbart är utrystad med advantadgepaketet... Men som alltid överstiger önskningarna budgeten...

Jag står således inför tre val:
1) Behålla bilen och beställa aerodynamikpaket, sänkning, 18" fälgar, m-ratt etc... Dock vet jag inte om det är värt det..? Motorn förblir ju densamma...
2) importera en 120i/120d från tyskland
3) införskaffa mig en z3 coupe

Som ni förstår är jag i stort behov av expertishjälp... Vad tycker ni jag ska göra..?

Mvh Anton

Nej, nu blir jag förbannad på mig själv: klart som fan jag ska behålla den, dock känner jag att jag vill hotta upp den lite, min förra bil var rieger-stylad -säkert anledningen till att jag känner att jag vill få denna att bli lite mer sportig... Förlåt alla bmw-trogna, fick enbart en tillfällig ångestattack... Motorn, eller snarare bensinförbrukningen, borde väl gå att rätta till -ska den verkligen dra 0,97 l/m vid blandad körning..? Och övrigt, är ju enbart roligt att fixa: aerodunamikpaketet blir extra snyggt på en svart 1-serie Länk

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Om du tycker bilen är för slö så kommer den sannorlikt att bli ännu långsammare med 18" hjul (men visserligen snyggare).

Har inte kört 120d själv men har hört mycket gott om den motorn. Kör du mycket kan de ju vara ekonomiskt fördelaktigt att åka diesel.

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Ja motorn i 116i är ju inte så pigg. Man får varva den över 4000 varv för att det ska hända något. Dessutom drar den en hel del bensin.

Jag hade aldrig kastat ut pengar på att hotta upp en 116i. Sälj bilen och köp en 120d istället.

Jag har min 116i som andrabil och kan därför acceptera att den inte är så kvick. Det är mycket annat som är trevligt med den. Hade det varit min förstabil så hade det blivit en större bil med mer kräm i motorn.
Jo, men har man ingen inkomst är det relativt svårt att motivera sig med en nyare och bättre bil. Anledningen till att jag köpte min nuvarande bil var för att slippa allt krångel som det är med äldre bilar, visserligen kan man ha tur men känner jag mig rätt skulle den turen utebli... Felet är dock att den drar på tok för mkt, inte trodde jag att den skulle dra 1 l / m...

al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Min 318i -03 drar vid blandad körning runt 0.9 l/m och då är jag någorlunda gasglad. 1 liter för en 116i låter väldigt mycket, kanske är det något fel på den? Håller med Gorban att det inte är värt att hotta upp den. Förutom att det är en lite svag motor kanske så är det ju en förbaskat trevlig bil förövrigt.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
1 liter låter mkt högt. Jag klarar mig runt 0,85 med ca 50% motorvägs- och 50% stadskörning. ( minst 1 deciliter för mkt anser jag)
Mkt körning med motorvägsfart + "moms" drar upp förbrukningen har jag märkt.
De bästa alternativet hade varit en 120d, men inköpspriset på en sådan är tyvärr ganska mkt högre

BMW CS #5139
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Du har rätt, motorn i 116 är bedrövlig och det finns egentlingen inget som talar för den (förutom kanske inköpspriset). Du kommer dämpa din ångest i ett par månader max med nya fälgar och plast. Det du egentligen behöver göra är att sälja bilen och köpa en annan.
ic
124
icke
318is -90
Tänk vad små bromsskivorna på en 116 ska se ut med 18" fälgar..

Icke; Jo men tänkt vad fult det är med en gammal bil...

Jo men om jag nu skulle köpa en annan -vad för någon? Har som sagt ingen vidare tät budget, max 170´... Samtidigt vill jag ha en bil som är tillverkad i var fall på 2000-talet... Det här är svårt...

Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
för 170' får du ju en 320 (E46) - där har du ju en sexa o leka med iaf, och pengar över...
em
538
emilsson
i4 M50 -22
e46 finns det massor av för dom pengarna.
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Får ju lätt en fin e46:a med m-sport för 170!
Pi
13
Piem
120i -04
fick min pärla för 160 ;)
Piem; det var möjligtvis inte den bilen (svart) som såldes på blocket för drygt en månad sedan, försäljare; sam elr ngt i den stilen..? Jäkligt bra pris i var fall -vem var säljaren om inte ovan..? Nyfiken... Ha d

Pi
13
Piem
120i -04
Hittade den på blocket i vintras, mer än så än att jag gjorde en bra affär vill jag inte gå in på men säljaren behövde cash ;-)
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Fått låna en 116 fy attan vad seg den känns, såg på färddatorn att den visade 0.97/milen.

Precis AMET, då förstår du vad jag menar...

AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
jag förstår tvesovla, när man har haft motorstarkare bil är det svårt och vänja sig vid en motorsvagare bil.

Jag skulle aldrig betala så mkt pengar för en 116, hellre begagnad 3 eller 5 serie som man kan för en billigare peng istället.

Trivs du inte med bilen tvesovla byt till en annan.

Lycka till.
Hur mycket varvar egentligen en 116 vid motorvägstempo ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.