|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Råkade ut för ungefär samma sak vid nyköp av BMW för ett antal år sedan. Säljaren (som var försäljningschef) räknade c:a 10 % fel i sin summering, när han gav mig pris. Eftersom jag endast hade sett mellanpriset som var bra slog jag till omgående utan att titta på hans uträkningar. När köpet skulle slutföras upptäckte han sin felräkning och visade sin handskrivna och felaktiga summering. Jag sa att jag gick in i köpet med angivet pris och sa att jag inte var intresserad till annat pris och sa samtidigt att jag förstod om han inte ville slutföra affären. Det slutade iallfall att jag fick bilen till ursprungligt pris. Som god gest tillbaks lämnade jag in bytesbilen i perfekt städat och tvättat skick så de slapp rekonditioneringen. **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Jag är intresserad av det ny apriset du fick, om du vill svara på det ? | |
|
Intressant tråd. Mot bakgrund av den information som framgår så hade jag tveklöst satt hårt mot hårt - och jag hade vunnit. Inte mitt problem, men mina pengar. |
|
|
Jag hade aldrig accepterat det.... Jag hade satt hårt mot hårt. Gör man fel så står man för konsekvenserna. Hade det varit omvända roller, dvs att du tackat ja till en för dyr offert och sedan ångrat dig, så hade de aldrig gått med på att låta dig slippa undan. |
|
alain |
groze idag, du sover med god samvete och det är förmodligen bra för dig, men som alla säger, jag hade aldrig acceptera detta du hade varit vinnare om du hade satt hårt mot hårt, men! som man bädda får man ligga. bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Herregud, gör det du har rätt till. Säljaren har med 99,9 % ställningsfullmakt, förutsatt att han inte är praktikant elr dylikt, och urspungliga avtalet är gällande förutsatt att du inte borde ha anat misstanke om felaktigt pris -vilket är synnerligen otänkbart med tanke på prisnivå, förtoende etcetera... Varför du, givetvis ska få avtalet till det ursprungliga priset. Det här handlar inte om hopp om uteblivna advokatkostnader, fallet låter synnerligen givet -du kommer få rätt och det utan process. Vänt dig till ARN alt kommunens ombudsman och gör en anmälan -det är allt du behöver göra. Förstår att du inte vill vara ovän med säljaren, tror dock det skulle underlätta för båda parter att få lite rättvisa skipad- säljaren SKA eller borde veta om sitt agerande... //Anton |
|
|
Och hade det varit ombytta roller som Mugge tar upp hade du vunnit här också -lagen och konsumentköplagen är till för att skydda konsumenten och inget annat. Så, du hade vunnit i bägge fall. =) |
|
| Groze: Den där skojaren på BMW i Nyköping är ju ökänd för att praktisera "felräkningar"! Kan bara beklaga. | |
|
En kompis till mig var nyligen med om en liknande historia, dock gällde det en långt billigare bil. Han var inne och tittade på en begagnad Golf och titten slutade med ett påskrivet köpeavtal, till ett fördelaktigt pris. När han dock skulle hämta bilen två dagar senare så fick han höra av försäljningschefen att säljaren som hade sålt bilen var ny och hade inte rätt att upprätta avtalet själv, utan skulle ha haft försäljningschefens godkännande först. Och då priset i avtalet var lägre än vad de hade betalat för bilen i inbyte så ville han så klart få mer för bilen. Efter lite rådgörande med en annan bekant, som dessutom är advokat så bestämde min vän ändå sig för att stå på sig. Pappret som var skrivet var nämligen inte en "beställning" utan ett "köpeavtal". Vad bilhandlaren i det fallet har för interna bestämmelser menade juristvännen är ointressant för kunden i detta fallet, då kunden har tecknat ett avtal med en repressentant för företaget, och det då inte rimligen kan förutsättas att kunden ska ta ansvar för att känna till företagets policy. Det hela slutade med att han fick köpa bilen till det avtalade priset. En tid efteråt när han hade sin andra bil på service på samma företag såg han killen som sålde bilen till honom iklädd overall och tvättandes bilar i tvätthallen... |
|
|
Groze- Blev det någon ny bil? Mvh Markus |
|
|
Ser att min gamla tråd kommit upp igen. =) Markus: Jo det blev en ny bil trots allt. Dock har jag inte fått den än pga leveransförseningar. Just nu åker jag runt i fri lånebil sedan juli + att jag får en MY08 till ursprungspriset. Bilen skall tydligen levereras om ca 4 veckor. Den är på väg till Sverige nu. Mvh Johan |
|
|
Haha, faan Proauto i Nyköping är ju verkligen ett jävxa skämt!! Hörde talas om att dom ligger löst till hos BMW Sverige. Tydligen en nagel i ögat hos dem! |
|
|
Groze - Skönt att du har fri lånebil ju =) Gött för dig att allt lösta sig till sist. Mvh Markus |
|
|
Orkar inte läsa igenom alla svar här nu.. Men en bekant till oss beställde den nya 3serien för nåt år sedan på bmw i grästorp. Efter ett tag så ringde chefen för stället upp min bekante och sa att dom skulle höja priset (De hade gett han för mycket i inbyte för hans bil + att de hade sålt den nya för billigt). Min bekante sa då följande "Jag är medlem i en bra förening, motormännen... De kommer säkert gärna till er och gör ett reportage om er sälj-taktik".... Han fick då till svar att han skulle få bilen enligt tidigare överenskommelse... I Grästorp så hade tydligen följande utspelat sig... En säljare hade sålt fruktansvärt mycket bilar till underpris och gett bra i inbyte så att hela stället höll på att gå omkull... Han fick sedan sparken utav ägarn. |
|
|
groze det var ju maskinen som gjorde fel? enligt säljaren iaf :P Måste säga att jag blir glad av ditt beslut, har själv gjort samma tabbe som säljaren, dock handlar de inte om dom summorna, men de suger att ringa en kund och be dom betala mer än bestämt :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.