|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag och min sambo beställde en ny bil i helgen. Vi fick den till det pris som gällde enligt offerten. Nu fick jag precis ett mail från säljaren där han meddelar att hans säljprogram har räknat fel. Priset vi fick inkluderar kampanj på m-paketet och enligt säljaren har vi fått "dubbel rabbat" på m-paketet. Det står alltså 0:- i uppställningen för m-paketet och en rabbat är avdragen med ca 48 000kr. Nu är alltså bilen helt plötsligt 33900kr dyrare. Han hävdar att han inte kan godkänna köpet själv, utan att en till måste godkänna, och den personen upptäckte "felet" som då heller inte godkänner köpet. Vår säljare är VD för företaget och dessutom försäljningschef. Hur skulle ni ha gjort det här läget? Mvh | |
|
Intressant... Beror nog lite på vad du fick för papper med dig och vad som står på dem. Om du har ett ordererkännande, påskrivet av honom så ligger du bra till. Det ska gälla. Han kan dessutom inte hävda att han inte hade fullmakt att skriva under eftersom han är VD. Det är inte ditt problem om de måste vara två personer som godkänner. Om det inte är riktigt klart med ordererkännande/beställning utan det du har är mera en offert så skulle jag stå på mig i första hand och hävda det pris som står och i andra hand föreslå att du betalar tex hälften av den "extra" kostnaden. Konsumentvägledningen i din kommun kan också hjälpa dig om du behöver |
|
|
Tråkigt att det skall strula för er. Men vad jag kommer ihåg så har en offert alltid ett sista giltighetsdatum och om det inte har passerats så är en skriftlig offert bindande för säljaren. Det är garanterat så om säljaren har signerat offerten. Efter det så brukar normala regler gälla och det är upp till säljaren att granska att offerten är giltig. Så om offerten är undertecknad av säljaren och sista datum ej är passerat så tror jag inte att dom kan komma undan utan överenskommet pris gäller. |
|
|
Det jag har fått är ett köpeavtal undertecknat av honom själv. Nu är jag på jobbet och mins inte exakt vad som står i avtalet, men vad jag kan minnas så såg jag inget om att det inte skulle gälla. Det är alltså ingen offert utan ett köpeavtal där pris, handpenning, avbetalningsplan m.m. står. Även om jag kan förstå hans sits så känner jag mig ju såklart lurad. Det står ingenstans att rabatten inkluderar kampanj på m-paket. Han bör ju som VD och försäljningschef reagera redan på offerten om det saknas 33900kr. Nu har han dessutom gjort upp en avbetalningsplan samt gått igenom utrustningslistan med mig, där också priserna för respektive tillval står. Mvh |
|
| Kolla denna länk i tredje kaplitlet under 1) Beställning/order Länk . Där framgår att om säljaren har STÄLLNINGSFULLMAKT så gäller beställningen, inte annars. Dvs om den som skrev på din beställning har den fullmakten så är den bindande för dem. Var det VDn så har han det garanterat. Tror nog att du kan känna dig säker. Sen är det ju en fråga om moral....... | |
|
Håller med Touchdown. Tror att du kan genomdriva till det överenskomna priset. Sen är det bara frågan om vilken typ av kontakt du vill ha med den firman i framtiden. Skriv gärna in upplösningen av det hela och lycka till. |
|
|
Vilken ÅF om man får fråga? De privata BMW Åf verkar ha lite annan policy än BMWs egna ÅF... Mvh Asken |
|
|
Vill helst inte hänga ut någon ÅF här på forumet, jag skickar ett medelande till dig privat. Mvh Johan |
|
|
Vilken policy är det som skiljer? Hade det varit annorlunda om samma sak hade hänt om jag beställt från BMW Group? Mvh |
|
|
Du har powerpost, tveka inte med att vara ärlig med din version, du har fått nyckeln i powerposten. Mvh Asken |
|
|
Asken: Tack så mycket för hjälpen! Jag har pratat med BMW Sverige nu och dom ska titta på ärendet och kontakta mig. Det är bmw i nyköping jag beställt bilen av. Vad vore livet utan Autopower? =) Mvh Johan |
|
|
Jobbigt när sådant händer. BMW Sverige kommer att stå på ÅF.s sida... Dit ska du inte vända dig. Säg till säljaren att du går direkt till ARN för att spara tid och tidningen. Säljaren VD:n vet mycket väl vad som gäller han hoppas på att klara sig p.g.a att du inte kan reglerna... "En näringsidkare är bunden av sin beställning om denna bekräftas inom en vecka" - Vilket gjorts eftersom han skrev under den direkt. "En offert är ett för säljföretaget bindande erbjudande om köp. Det är därför viktigt vid offertgivning att samma nogrannhet iakttas som vid upprättande av köpeavtal. Om en offert antas inom angiven tid och utan ändringar föreligger ett bindande avtal om köp" - Vilket klart och tydligt skett "Om en försäljare för säljföretagets räkning skriver på ett köpeavtal, som inte anger att också annan behörig person måste underteckna avtalet, kan kunden utgå ifrån att säljaren har behörighet att ensam underteckna köpeavtal. Säljföretaget blir då bundet av avtalet såvida säljföretaget inte kan visa att kunden måste insett att försäljaren saknade behörighet" - En VD och FSG-Chef har den rätten!! Stå på dig, i liknande fall som ditt har kunden vunnit hos ARN och andra instanser. Är han dessutom VD och försäljningschef så har han den makten, det räcker att han är försäljningschef egentligen. Tycker att du på inga villkor bör ge dig! Du vinner detta, sätt hårt mot hårt. Hans program borde märkt rabatten direkt och han borde ha iaktagit det, det är inget annat än rent slarv från hans sida... Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Nu är det ju så att vi har Avtalslagen 3 kap paragraf 32. Kortfattat står det att om det inte var menat att det skulle vara som det avtalats gäller inte avtalet om DU insåg feler eller borde ha insett felet. Hurvida du borde insett det kan ju bestridas från bägge sidor, i en domstol. |
|
|
Jag är nu hemma igen och har precis läst alla villkor för avtalet. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att avtalet gäller. Det känns mycket jobbigt att det blev så här. Jag har aldrig köpt en ny bil förut så jag är oerfaren på den punkten. Fortsättning följer... |
|
|
Herr Gaspedal: Korrekt väg att gå är att ge Gen Ag ett propå. De agerar mer kraftfullt än vad man kan tro många ggr. Groze: Ge det ett par dar och sen får du se.... Kontakta Stefan på BMW Solna, han sitter innanför dörren till vänster och hälsa från mig så kan du nog få en bra deal annars:) Mvh Asken |
|
alain |
Hej groze lider förstångdigt med dig. råkade har samma problem som du för cirka 8 år sen utom att jag hade fått bilen (helt ny) i en vecka och fick brev från försäljare som sa att jag skulle komma tillbaka för betala en extra summa(150.000) som dom hade glömt att lägga på. de hade satt fel pris på bilen. jag sa till honom att det finns ett avtal som uderteknat och att det är det som gäller annars det blir domstol med min advocat. han var förbanad på mig och aldrig hört någonting efteråt. jag tror att det blir likadant för dig Lycka till och berätta hur det går för ditt fall. alla stödjer dig med förståndighet MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
| groze: Kolla det jag sa i tidigare inlägget. | |
|
Asken: Intressant. Har ingen erfarenhet av BMW:s G.A. Men trodde de är som de flesta andra G.A d.v.s att de ställer sig på ÅF.s sid. Snajdaren: Rätten bör dömma till köparens fördel i detta fallet. Har varit med om liknande fall, dock inte personligen. Rör det sig om ca 10% av en summa och där bör inte köparen fatta misstankar. Dock så borde som sagt säljaren se detta direkt. Nån som vet om vilket bilförsäljningprogram BMW använder sig av? Är det bilkalkyl.se? Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Tack alla för era tips och råd! Jag har talat med säljaren ikväll och har absolut inget otalt med honom. Alla är vi människor och människor begår misstag. Vi har kommit överens om att han räknar ut ett nytt pris, och om det känns okej för mig så beställer vi bilen till det nya priset. Snajdaren: Jag har läst den paragrafen du hänvisade till. Skulle jag dra den här soppan till tinget så står ord mot ord. Detta är inget jag kommer att göra. Jag prioriterar en god hälsa och avsaknad av huvudvärk och vill gärna slippa allt vad advokater och rättegångar heter. Jag lägger hellre min tid och energi på att planera vart i europa jag vill åka med bilen i sommar. Tack än en gång för all hjälp! Ett särskilt tack vill jag ge till Asken för ditt stöd och kloka ord. Till sist vill jag önska alla bmw-människor en fortsatt trevlig kväll! Med vänliga hälsningar Johan |
|
| Jag håller inte på någon, hänvisade bara till den par som stämde :) | |
|
exakt ingen jobbar gratis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.