AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.126

Jaguar XJ får ett facelift :(

Sida 1 av 2
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Ibland blir allt bara fel. Titta vad som händer när man adderar E39M5 stötfångare till en XJ: Länk
Ser verkligen kebbabkittad ut, som artikelförfattare utryckte det.

Min gamla pärla: Länk
e39 m5:ans frontspoiler + cayman dimljus inkl dimljus-sarg + rieger sportnät = xj facelift
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Fy så tragiskt...
/Fredrik
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
I like, skulle gärna äga en,även om stötfångaren i fram hade kunnat vara finare. Gillar annars allt.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
svart nät stället för silver och det hade sett mycket snyggare ut, iallafall på en ljusare bil som silver
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den går något grymt skönt! Har precis avverkat lite mil med S 500 Designo 07, den är inte lika följsam.
Mvh
asken
fy satan fvad full... måste dem förstöra jaguar oxå
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Instämmer med "bmw_jerry".....den var inte så snygg som en Jaguar ska vara.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Den nya Jaguar FX är väl inte heller speciellt snygg Länk Ser mer ut som nån Hyundai eller nånting. Vet inte riktigt vad de håller på med på Jaguar.
Fords vanvård av hela varumärket Jaguar på senare år är ett typexempel på värdelöst affärsmannaskap. Nu får man betala priset och sälja märke för en förmodad spottstyver.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Till FX:s försvar så är den mycketmycket snyggare i verkligheten. Faktiskt riktigt rejält snygg.

Hade förmånen att titta på den i slutet av förra året på en förhandsvisning och jag blev riktigt förtjust i bilen. Frågetecken finns väl dock för rätt mycket elektroniska pryalr som kan bli katastrof om inte kvaliteten hålls uppe.

Senaste numret av AMS; Jaguar XF mot 550, kan bli intressant.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag kan bara varmt rekommendera en provkörning av Jaguar XJ facelift. till Er med åsikter, oavsett vilka de skulle vara. Det är när man rullat i den man upptäcker en annan dimension. Skön bil och det kommer från en man med många fördommar och kräset sinne. Sedan att ta nästa steg för ett köp, det är en annan grej och med den känslan man får i dörrhandtagets sving upp och ned i utdraget läge visar att de nått fram, men inte till perfektion:)
Mvh
Asken
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
XF piskar 550 i AMS-S test bortsett från att katten har för få hästkrafter. Förvånande nog bedöms styrningen i XF som mycket mer exakt och livlig än i BMW:n.

Vill ha!

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Tala inte så högt om dörrhandtag; Jaguar XKR och XF delar bland annat dörrhandtag med Volvo V50, men det kanske också räknas som en premiumbil?

Nej, ta mig i brasan. Jaguar är inte Jaguar längre, men det var väl ändå förväl att någon införde ett nytt formspråk. Det är nog enda chansen för Jag att ta tillbaka marknadsandelar efter år av varumärkesmisskötsel.

Jag skulle ändå välja BMW om jag stod inför ett nybilsinköp. En svart.

Sechs macht Spass!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jo jag talar om dörrhandtag. Det var det enda negativa jag kunde hitta på bilen efter att ha detaljskakat lite här och där.

Prova och gå in hos en Jaguarhandlare, kläm på instrumentbrädan, vicka på knapparna för att kolla toleranser mellan ram och knapp, dofta på skinninredningen, studera hur en XJ ser ut med krämvit skinninredning( finns en svart XJR ståendes på Chevrone i 08 om någon bor i området), tala med en försäljare om de har haft några kvalitetsproblem med sin diesel.

Sen till BMW och gör samma operation. Gör en sökning på Autopower om nyare BMW och detaljproblematik 06-08.

Mitt intryck är att Jaguar har gjort en rejäl kvalitetsupplyftning i o m nya XJ. S-type kan man säga vad man vill om men om XF:en är av lika dan rang som XJ så kan man verkligen tala om premiumkvalitet av dagens mått.

Däremot så den kvalitet som fanns för 15 år sedan den ser vi nog aldrig mer. Inte i den formen i alla fall.

Mvh
Asken

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Har en bokad provkörning av XF:en imorgon. Har tidigare bara sett den men inte kört och granskat kvalitet så noga.
Ska bli spännande och se om den håller måttet, designen har jag redan bestämt mig för att gilla.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sail: Prova även XJ samt MB.. Jag var ute en sväng i en E 320 CDI 4-matic Avantgarde med parameterstyrning och en del annat. Faktiskt imponerad över körbarheten i facelift E med rätt utr! S-klass går helt ok men huvva prislappen. Står en vit S 320 CDi Lang med beige helschinninredning, panoramataklucka och 15 triljoner små kul knappar i baksätet att trycka på/ MB Danderd. Läckerbit....

De hade inte problem med dörrhandtagen iaf men prislappen är 15% högre än BMW.

Dörrljudet vid stängning tycker jag är där man hittar om bilen över huvudtaget har premium. Sedan är det detaljerna som sagt...

MVh
Asken

Sail; Kul, var skall du provköra?
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
XF 2,7D Premium Luxery provkörd. Priset på bilen var 515.000.
Mycket hög utrustningsnivå till det priset vilket gör att bilen prismässigt är en utmanare mot 520D som med ungefär samma utrustning är ca 15.000 billigare eller 525D med samma utrustning är ca 20.000 dyrare.
Även en lite mindre utrustad Luxury för 437.000 innehåller det man behöver för att leva bra bakom ratten.

Bilen är ingen racer men acceleration på 8,3 sek och Vrid på 435 Nm vid 1900 varv ger en bra körkomfort för landsväg.

Kvaliteten känns bra i bilen med bra känsla i reglage, dörrar och inredning. Ganska sparsamt med knappar i inredningen de få som finns sköter basfunktionerna via ratt och mittpanel vilket gör att man snabbt känner sig hemma. Finliret sker via pekskärm där man styr resten inklusive navi.
Jag föredrar nog BMW:s IDrive istället för att kleta med pekfingret på en skärm men det är en smaksak.

Ett tryck på startknappen så drar motorn igång, utblåsen för ventilation vänder sig och växelväljaren kommer upp ur mittkonsolen. Rätt ballt men det vill till att elektronik och mekanik håller.
Man har dolt diesel ljudet mycket väl i bilen, ljudet påminner mer om liten V8 vilket känns tilltalande.

Har en testrunda som tar ca 45 minuter som inkluderar motorväg, landsväg, kurvig busig småväg där jag alltid provkör för att kunna jämföra bilar så bra som möjligt.
XF:en imponerar verkligen på alla sträckorna. Trodde den skulle vara för sävlig och trött på småvägarna men den känns riktigt rolig även där. På Motorvägssträckan imponerar den verkligen. Mycket tyst och välisolerad från vägljud och vindbrus med lagom mycket motorljud vid accelration.
Vridmomentet i bilen gör att den sammantaget är mycket trevlig att köra.

Utrymmet i bilen är bra och stolarna bekväma med många inställningsmöjligheter. De är dock någon cm för korta i sittdynan för mina 194 cm med långa överben för att bli riktigt perfekta. BMW:s sport och komfortstolar är bättre på den fronten.
Baksätet är helt klart godkännt vad det gäller benutrymme även sittande bakom mig själv men någon cm för lågt i tak för mig. Sittdynan är rätt låg och tunn men känns trots det bekväm, frågan är bara om den gör det efter 40 mil där bak.

Jag får erkänna att jag gillar Jaguaren och att den absolut kommer vara ett alternativ att fundera på när det är dags att byta om ett år.
Utseende är en smaksak men jag tycker verkligen om Jaguarens former, faktiskt mer än 5:seriens.
Den är också mycket trevlig invändigt med sin skinnklädda instrumentpanel och kombination av trä och skinn på dörrar. Samtidigt så bryter aluminium panelarna och knapparna av trä och skinn så att det inte känns för muggigt.
Att det här är en äkta premiumbil är helt fastställt och jag tror den kommer locka en del köpare som tidigare tyckt att Jaguar varit för mycket Brittisk herrklubb.

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Tack Sail för rapporten!

Nu rycker det i bilköpartarmen. Men vänta bara tills XF kommer med diverse kompressorer och andra godsaker. Då blir detbilbyte!

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.