|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk Det som lockar är det otroligt låga priset på denna bil.. Kan den vara nåt att ha? Eller får man betala lika mycket till för att laga eländet? Är en fungerande e38 i prisklass 30-40k bara att glömma helt kanske? | |
|
Jag tror säkert du kan få en besiktigad + skattad och körklar E38 för 30-40.000 :-, men räkna med ett "välanvänt" bruksskick och diverse defekter, Dessutom är dom inte sällan rejält rostangripna, E38 rostar tyvärr ganska mkt om dom inte sköts noga. Men de beror ju på vad man söker. Vill man ha ett fint exemplar utan rost eller defekter så brukar de som regel begäras minst 55-60.000 :- för en sådan. Personligen hade jag haft lite svårt för att åka runt i en 7-serie i "pundarskick", då de brukar vara en speciell typ av människor som gör de som jag inte vill förknippas med BMW CS #5139 |
|
|
Okej, jag såg en annan nu också: Länk Ser ju onekligen bra ut på bild. "Besiktigad utan anmärkning" är också ett gott tecken. |
|
|
Det finns en uppsjö av E38 till salu (däribland min), vänta på rätt exemplar helt enkelt! Av dessa två du länkar till så skulle jag avstått och inriktat mig på en något dyrare bil där historiken och skicket kan övertyga mer. /Marcus |
|
|
Ok! Saken är bara den att jag inte har mer än 40.000 att lägga på bilen om jag ska ha råd mer försäkring och bensin några månader framöver. Är en stor entusiast av E38 och skulle göra vad som hellst för att lägga vantarna på en nu till våren :) |
|
|
Om du köper ett billigt vrak så lär du få lägga lika mycket som bilpriset för att få den att hålla längre än till våren är nog sanningen. Om du lägger 4 lax på en polering och en service av din bil så skall du se vad det gör... Mvh Asken |
|
| Asken: Du menar att en 740 som fungerar maskinellt bra finns inte för 40 tusen? | |
Ug-Lee |
Får man den billigt, så kanske man kan offra lite mer på den efterhand. det är väl lite upp till var och en hur den skall bli. själv har jag en 730i utan navi å tv, det jag saknar mest just nu är fälgarna som finns på din första länk :-) |
|
Vad jag menar att den mängd bilar man ser och kollar på under åren så finns det knappt nån som är bes u.a. utan minst 10-15kkr i reparationer. Vad jag menar är att lägger du 40kkr på en e38 och sen bara har ett par lax att tanka för och det händer, säg läckande ventilkåpspackningar samt att bensinpumpen ger upp, då står du där med 6 lax i kostnader om du inte gör jobbet själv. Jag pekar på att dina marginaler kan stressa dig? Mvh Asken |
|
|
Hehe jo, dom fälgarna är riktigt nice. För mig så spelar det inte så stor roll på min första 7 serie ifall det finns stenskott, lite rpst nån stans eller små repor i lacken, bara den fungerar. Är den som bilen på länk 2, jag menar att den är besiktigad måste ju betyda att det inte är ett vrak iallafall. En testkörning visar väl det mesta och man kan ju kosta på sig enn M-test innan man köper den. |
|
|
Problemet är att de flesta tror att en E38 för 40 papp är en bil för 40 papp, när det i själva verket är en bil för en bra bit över halvmiljonen. Resultatet är att folk inte har råd att äga och sköta dem, kör dem på budget osv vilket resulterar i förfall. Satsa på den bästa bilen du hittar, det är det värt i det långa loppet. MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Visst stämmer säkert det gamla talesättet "man får vad man betalar för", men det är naturligtvis mycket annat som spelar in också. T ex hur säljarens ekonomi ser ut... Själv köpte jag nyligen en 730 -95 för ett kanonpris eftersom ägaren var i akut behov av pengar och serviceboken var borta= bilen extremt svårssåld. Bilen var även helomlackad sen drygt 2 år efter att ha stått i en lokal som brann så även det gjorde förståss att man lätt kunde få intrycket av att det var nåt skumt med bilen. Men eftersom säljaren var en polare till mig och även ägaren innan honom så visste jag att bilen skötts väl åtminstone de senaste 3 åren så det var bara att slå till. Att köpa ett till synes fint exemplar för t ex 60 papp betyder inte att risken är mindre att oförutsedda dyra reparationer dyker upp, som t ex rasad låda osv. Om vi nu tar den silvriga E38án för 30 papp som exempel så får man ju försöka räkna ut vad det kostar att fixa felen, byta ruta ca 2 papp osv. När man gjort det och kalkylen fortfarande visar att bilen i lagat skick är betydligt billigare än normalpriset så är det ju bara att slå till. |
|
|
Hur säkert är det om man lämnar in bilen på ett M-test eller Plus-test och dom säger att allt är som det ska? Då borde det inte vara någon fara på bilen tycker man, och som johan säger, köper man en fungerande bil obereoende av vad den kostar så kan man alltid få dyra reparationer. |
|
|
Jag kan garantera att oavsett om man M-testar en E38 för 30 papp eller en för 60 papp så kommer de att hitta div fel. Nu har jag ingen erfarenhet av M-test utan bara av Bilprovningens "Bildiagnos", men jag tror nog det är bättre att testa en BMW man är sugen på hos en BMW verkstad i stället för de vet nog mer exakt vad de ska leta efter för brister. Sen bör man nog ha i åtanke att den E38án för 30 papp kommer att bli såld inom max 1 vecka och säljaren har garanterat redan fått mängder av telefonsamtal så det lär inte finnas någon tid att t ex M-testa bilen innan köp tyvärr. Man får ta med någon som är bra på bilar och kolla de punkter extra noga som finns med i "köpguiden" här på sidan och sen bestämma sig snabbt. Tyvärr är det så när priset är kanon, man måste bestämma sig snabbt och risken att man går på en nit är därmed stor. |
|
| Okej, det ser ut som att det får bli en 530 istället, så får jag köpa 7 serie om några år :) | |
| jag har varit o kollat på 740in i som det länkades till o kan bara säga som så att man får vad man betalar för. Det va rost i dörrkanter, skärmkanter bakluckekanten trösklar samt huven nedanför gälarna. det fanns ingen cd utan bara bandare antennen va glappig. bara fälgarna på bild med ganska slitna friktionsdäck. plastkåpan på motorn var trasig vid ena fästet. imma i båda strålkastarna dessutom ganska mycket stenskott på glasen framföralt dimljusen som va duktigt blästrade. | |
| Kan ju tillägga att skatten ska betalas innan månadsskiftet med | |
|
Jag söker en ql pendlarbil och har fått förslag om diverse e38or för 35-40KSEK samt en optimist som ville ha 75KSEK för en 95:a, en sann skämtare. Visst stämmer det i stora drag att "man får vad man betalar för". Att blint hävda det är dock dumt enligt min mening eftersom informationsbristen är så stor. Tror absolut att det går att hitta e38or för 40KSEK i vettigt skick. Dock inte toppskick på något sätt, men det ingår i att bilen är 10 år eller äldre... |
|
| simon_en: Precis det jag tänkte på också, självklart får man betala dyrt för en i yoppskick, jag vill ha en snygg och bekväm pendlarbil och kan byta upp mig om några år när mer pengar rullar in :) | |
| Självklart ska det stå "toppskick" i inlägget ovan :P | |
| Jag köpte en kul pendlarbil för ett tag sedan, en 750iAL-99. Absolut inget pedantskick, bra maskiniellt trots 25000 mil och ingen rost. Jag polerade upp den, fixade lite och lärde mig lite om E38. Och så åkte jag kungligt ett tag. Fantastiska bilar, vilken kvalitet och åkkomfort. Men den kräver flis att hålla rullande. Jag sålde den helt nyligen och söker nu vidare efter ett bättre objekt. Min slutsats är att det lönar sig att vara kräsen för det kostar att hålla dem rullande. Och det gäller att ha is i magen när man satsar på E38. Ingen kioskvältare precis! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.