AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.864

Köp av E39, tips?

Sida 1 av 2
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Hej hej.
Efter snart 3 underbara år med min E34 börjar det kännas som om man kanske skulle ta och förnya sig lite och köpa sig en E39.
Sneglar först och främst på 525i M-Sport, helst touring.
Kollade begagnatguiden, det verkar finnas rätt mycket fel på denna bil?
Är det några problem som utmärker sig mer än andra?
Och var är M-sport egentligen? Utseendemässigt förståss, men är det annat chassi också då eller?

Mvh / Christian

Wanna know how it feels to Die?
Touch my car, and you WILL find out!
Försök att köpa en helt vibrationsfri bil.. Annars har du ett h-vete att felsöka detta.

Sök i forumet på t.ex. "E39 AND problem" och du är sysselsatt lång tid framöver.
Som m_johan84 skriver; vibrationer pga känsliga fram- o bakvagnar, rost i allt som går att öppna, dvs dörrar, huv osv.
Det fullkomligt vimlar av bilar ute; prisspannet är från drygt 40 upp till 250 papp, så nån lätt uppgift är det ju inte:-)
Om du hittar en "felfri" vagn är du bara att gratulera - finare bil för pengarna finns knappt...

/Magnus

Min E24: Länk
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Det låter ju inge vidare.
Känns som om man kanske ska ha nästa bil några år, kan bli rätt dyrt i längden om dessa grejjer får för sig att krångla? För det gör dom förr eller senare eller?

Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Har setat en stund och tittat igenom lite trådar.
Folk varnar för att köpa en bil som har gått över 15.000 mil?
Man får nästan känslan av att bilen bara är att skrota direkt den passerat detta magiska miltal =/
Ser också att 523/525 och 528 har snarlika förbrukningar, hur är det i verkligheten? Och vad är största skillnaden i motorkaraktären?

Ye
86
Yelow
545-04
Tja!!

Dom vanligaste problemen är väl det här med bussningarna i bakvagnen, som snabbt börjar glappa å vibrera...krängningshämmare bak är väl också ett tips att titta på!! Rost vid tankluckan å bakluckan är väl å ett tips att titta på också om bilen tappar fraft vid 4000rpm så är det luftmassamätaren som behövs bytas, vilket inte ät allt för billigt!!
Om man är pedant så är pixelbortfall på färddatorn vid mätarna väldigt vanligt!!
Motormässigt är det samma nästan identisk prestanda å hästkraftantal på 528 å 525, men kom ihåg att du kan få billigare försäkring på 525 eftersom det är mindre motorvolym på den!!
Sen det här med att bilar gått mkt eller lite går väl att diskutera...bilar SKA klara av att gå minst 30000mil utan större problem....har knappt själv ägt en bil som gått under dom miltalen, förutom bmw 750 jag ägde för ett par år sen å 540 jag har nu!!
Men visst, ska man köpa en nyare bil för mkt pengar känns det dumt om den har gått 20000mil!!

Lycka till med sökandet :) !!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Beror ju på hur mycket den får kosta osv

Min 530 -03 med m-paket var en bil som jag skulle rekommendera till vem som helst. Alltså modellen i sig. En av de sista som körde av bandet med alla uppdateringar som fanns till den modellen. Mycket trevlig motor som gick hyffsat snålt, om man ville, kostade inte skjortan i försäkring osv.

Hade själv inga problem med den, hade den från nästan ny till 6.500 mil och den var toppen då den byttes mot nuvarande.

Finns säkert många fällor, men läs ordentligt här och köp helst bilen hos BMW skulle jag säga. Inte 100% säkert där heller men i alla fall bättre än hos "bussiga Berras begbilar på Hörnet".

En välutrustad e39:a med lite motor och du kommer att ha en bra kompis länge om du hittar ett bra ax. Ochdom finns där ute trots allt, man måste bara leta lite!!!!

Niklas

Fransosen
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Länk

Denna ligger helrätt i pris, men den kanske har gått lite långt?
Känner även igen stilen på annonsen, finns ett tiotal annonser med liknande utseende =/

Och om man ska lita på säljarens ord "Denna bil är välservad och i absolut toppskick. (finns inte en bula på bilen)" så kanske den är okay..

Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Tack för svaren Yelow och Fransosen!

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
E39 är för min del en något ambivalent historia - Det är en fantastiskt trevlig bil, men precis som många andra modernare bilar, ju mer teknik desto mer saker kan gå sönder. En BMW är i grunden en dyr bil både kvalitetsmässigt som ägarmässigt. Dvs även om inköpet av bilen är billig ligger service- och resevdelspriserna ändå kvar på minst normal och omest ganska hög nivå om man jämför med normalbilar. Därmed inte sagt att den går sönder mer än andra bilar, säkert tvärtom! De reparationer jag haft har varit slitagedelar i nästan samtliga fall och forumet är ju till för att spåra felkällor - Kanske därför du upplever att det är många fel?

Som med allt annat - är de gamla ägarna rekorderliga och hanterar bilen som man ska - då tror jag du aldrig behöver ångra dig.
(Som jag iofs sagt om alla mina tidigare bilar...även icke BMW)

Faktum kvarstår - Jag hade ångest när jag tvingades sälja min E46 Coupé för att byta mot en 5-serie Touring: Kommer bilen vara lika körglad och skulle jag le lika mycket när jag kör en stor 5-serie som den underbara coupén?
Svar JA! Mycket mer faktiskt! Kanske för att sonen kunde njuta tillsammans med oss?

Ye
86
Yelow
545-04
Mmmm, visst har den gått en del, men stämmer bara serviceboken så ska det inte va någe problem å kolla besiktningsprotokollen noga angående miltalen...det kan ju även fuskas med svensksålda bilar :( !!
Ja just, eftersom den är svensksåld så är det större risk för rost än import, om bilen nu inte gått i norra Norrlands inland, så kolla på känsliga ställen noga...inte kul med "bilcancer" !!
Det här med att det står det finns inte en bula eller repa är bara att ta med en STOR nypa salt, det gör det i stort sett alltid på en 7 år gammal bil och så låtsas alltid ägaren med ett OJDÅ, när man hittar nått :S !!
Det verkar på kort va en fin bil, men priset ska väl ändå gå att pruta ner 10000-15000kr.....kom ihåg att det är köparen som har fördelen!!

Lycka till :) !!

Ps: Prova gärna några bilar med samma motor å dyl. för att få en jämförelse!!
Hämtat från www.bilpriser.se:

"Bilpriser.se har värderat följande objekt enligt nedan, baserat på de uppgifter och den registreringsinformation som erhållits samt att fordonet är i fullgott skick.
Köppris 101 200 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare.
Privatpris 82 000-91 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson."

Sålde själv en 523iA T -97 för ett par veckor sedan...fick 65 papp, priset enl bilpriser skulle ligga mellan 62 - 70.000, så det stämde ganska bra - typ.

Prutmån lär finnas med andra ord:-)

Lycka till!

/Magnus

Min E24: Länk
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Hämtat båda min e39:or själv i Tysklad,ett bra sätt att få en seriös och välutrustad bil till en bra peng (dock inte så mycket billigare än vid köp av en privatsäljare i sverige när man köper av en seriös firma i Tyskland men större utbud...) Hade lite vibrationer i 530:in med det är ju inga större problem att fixa själv förutsatt att man kan skruva själv,När bilen är som den ska utan vibrationer osv så är den helt underbar inger STOR kvallitets känsla.
Skulle nog kunna säga att den är en av dom skönare bilar jag någonsin kört.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Säker kan man vara om man köper obligationer. Fast de är inte så roliga, eller praktiska att köra med.

Gör ett M-test innan köpet, så blir du lite mindre orolig.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Jaha, ska åka och provköra denna imorgon Länk

Såld genom m-bilar i Eskilstuna, och alltid servad där. Har alltid bytt saker när dom varit dåliga osv. Ska enligt försäljaren inte vara några vibrationer i bilen, dock så var det några stenskott på huven, men det är ju svårt att komma från på 15.000mil.

Vad tror ni?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ser ut som ett mkt trevligt val! Återkom gärna med lite reflektioner när du har provkört den.
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Den ser ut att vara riktigt fin. Alltid trevligt med PDC och Hifi DSP!
ed
776
edge
520dT M -15
Länk
Ngt dyrare men inte så mkt mil på den om det stämmer. Skulle ha kollat upp den om ja va du.

Kôpt kärlek är fin kärlek..!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ja, den som edge länkar till verkar ju trevligare. Skinn är inte helt fel. Dessutom tycker jag silvermetallic är så himla vanligt (inte fult för det men men).

Annars då är det nog smart att handla en 525:a då den är nyare än 523/528:orna.

Instämmer annars med edge.
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Edge: Jo, har sett den, men den är tyvärr lite för dyr för mig, får ligga runt max 130 påsar. Skinn, njaa. Har skinn i min nuvarande E34, grymt skönt, men så kallt och varmt beroende på vädret. Vill testa alcantra, tycker det ser jaevligt najs ut också. Annars är den blåa färger helt underbar, men men.

Aja, ska provköra 535:an imorgon efter lunch, återkommer om hur känslan var.
Bör tilläggas att jag aldrig kört en E39, så jag hoppas att det kommer bli en positiv upplevelse.
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
535:an skulle det vara, ursäkta för felnumreringen.

När jag ändå skriver lite, har en fråga till.
Har ett par schyssta 18" fälgar på E34'an, går dom på E39:an?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.