AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.924

iPod/USB 6FL artikel

Sida 2 av 2
Har fått rätt adapter nu. Utan kostnad! Fungerar mycket bra måste jag säga. Den originalmonterade USB-anslutningen är verkligen värd kostnaden. Skönt att jag tog mitt förnuft tillfånga och la till den.

M v h
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Ett par frågor ang USB i 1-serien...

Någon som vet om man kan ansluta en USB-hårddisk och låta den drivas via USB-anslutningen? 160GB i bilen skulle vara trevligt. T.ex. Länk

Hur är menysystemet att använda?

Exakt var sitter kontakten? Någonstans under mittarmstödet tycker jag det ser ut som på BMW's bilder...
Enligt instruktionsboken går det inte att ansluta en USB-hårddisk.
Menysystemet är lätt att använda efter man har klurat ut det. Det står nämligen inget om det i radions instruktionsbok. Men man väljer musik efter artist, lista, låt, genre etc. Gissar att listor är det man mest kommer att använda, då det tar lite tid att scrolla låtar och artister.

Kontakten sitter under armstödet bredvid auxingången och eluttaget. Har själv bara en 4Gb iPod Nano i bilen. Har man armstöd ihop med USB-anslutning får man en ficka på undersidan av armstödet som man lägger iPoden i.

M v h
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Nån som vet om det går att eftermontera på något sätt? Jag vill ha en USB anslutning till min och det enda jag hittar är Densions Gateway 500, men tycker att 4000:- är lite väl häftigt.
Det borde gå att ansluta en USB-hårddisk till denna om man bara har en hårddisk som drivs av strömförsörjningen genom USB-interfacet. Antagligen så borde en 2,5" hårddisk fungera bra eftersom att de inte kräver något extra strömaggregat för att drivas utan drivs helt och hållet av strömmen genom USB. Skulle vara kul om nån kunde testa detta och verifiera om så är fallet.

Jag lider själv av misstaget att inte beställa detta uttag från fabrik...
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Jag har hört från fler källor (inkl BMW) att det inte går att eftermontera. Inte utan att det kostar massor iaf.

Glad att jag la till det till min =)

qubiac: Ja, det var ju en sån jag tänkte på. Men precis som Mumkas skriver så går det inte enligt BMW själva. Dock har jag inte hört om någon verkligen testat. Om det inte funkar så får det bli antingen ett 16GB USB-minne eller en iPod med hårddisk...
pe
6
perbengt
525d Touring -07
Ett tips till er som synkar iPoden med Mac: Jag fick inte USB/iPod connectorn (6FL) att snacka med iPoden när iPoden var formaterad i Mac-format. Work-around är att formattera iPoden på en Windows-maskin först och sen kan ni synka den fint med Mac :-)

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Mumkas

Hur pass säkert är det att anslutnings-kabeln till IPOD 6FL gränssnittet SKA ingå vid leverans ?
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Bad min ÅF kolla upp saken med BMW Group vad som gäller.
Mattias_johan
Ipod kabeln ingår inte i sverige eller europa. Däremot om du köper bilen i USA så ingår kabeln konstigt nog.
Kostar dydligen runt 500 kr att köpa.
Men säger man till så borde ju försäljaren bjuda på den.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Fick precis ett svar från min ÅF

" Kabeln för IPod ingår inte vid beställning av 6FL utan beställs separat. Gränssnittet är ju inte bara för IPod utan generellt för MP3-spelare samt USB-minnen. "
Jag hade nog lite tur som lyckades tjata till mig kabeln i efterhand. Detta troligtvis pga att säljarna inte visste något i våras. Det var ju ett ganska nytt tillbehör då. Jag hittade ett BMW serviceinfo på nätet från BMW USA och där stod det att kabeln skulle ingå. Jag mailade infot till min säljare och han ordnade en åt mig.

Jag har också läst information på nätet att kabeln endast ingår i USA. Hade nog lite tur som sagt..

M v h
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
>>> marnilss
usb anslutningen går inte att eftermontera, däremot går bmws ipodgränssnitt att eftermontera, har gjort det i min E61 -05. Känns kanon att navigera ipoden med idriven. Funkar bra men med lite småbuggar. Priset ver ca 3300 kronor med installation.
ti
1
tingis
330dM Touring -07
När jag köpte min iPod följde det med en usb-kabel för synkning till iTunes, den fungerade klockrent i min BMW. Lyckades dock inte med playlists, om det nu är meningen att det ska fungera.

Har även använt ett par olika usb-minnen som har fungerat utan problem, dock utan att testa playlists. Köpte nu ett 16Gb usb-minne, som jag har synkat med WinAmp och lagt upp några playlists på, men antingen tar det för lång tid att läsa av minnet eller är det nåt annat, för jag får inte upp varken artister, genre eller playlists. Nån som vet om det finns några begränsningar i storlek på usb-minnena?
tingis; har läst någonstans att en iPod formaterad i Windows fungerar med Ipoden's vanliga USB-kabel. Då beter den sig ungefär som ett vanligt USB-minne i BMW'n. Har du formaterat din i Windows? Själv kör jag Mac hemma och med den formateringen fungerade inte. Var tvungen att ha BMW's kabel. Med den fungerar den som en iPod ihop med bilen med spellistör och så.

M v h
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.