AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.925

iPod/USB 6FL artikel

Sida 1 av 2
Do
136
Doc T
-08 335 coupe
Bra artikel från USA om det tillbehör, fabriksmonterad USB anslutning för bl.a iPod, som finns tillgängligt för dom som beställer ny bil from mars -07. För $ 400 får du "select from Playlist, Genre, Album categories on the car's display" mm. Ingen interaktion med CD-växlarfunktioner och laddning ingår.

Klicka här : Länk
ma
47
marlock
520da -10
Verkar ju riktigt sweet. En gateway 500 från Dension kostar ju 4000 Kr plus montering.

Blir lite förvånad när det står i artikeln att det finns andra alternativ på marknaden, för mig veterligen finns det ej det som är integrerat in i Idrive-menyn.
Do
136
Doc T
-08 335 coupe
Jag kör med IceLink idag och är riktigt trött på den. Buggar i systemet, dåligt med funktioner och hänger sig stup i kvarten så jag måste bryta huvudströmmen för att nollställa systemet. 6FL verkar däremot riktigt bra
ma
47
marlock
520da -10
men vilken modell har du? e60/e61???
Do
136
Doc T
-08 335 coupe
Sitter i en Toyota Avensis -02
52
82
525istheshit
525i Touring -02
Skumt, har haft min i ett år snart utan problem. Iofs i en bmw. Kanske funkar bättre i en sådan än toyota
Do
136
Doc T
-08 335 coupe
I senaste iTunesuppdateringen (7.1) finns funktionen Cover Flow i fullscreen.
Dröm om det på navi-skärmen.
ma
47
marlock
520da -10
nu är Ice Link försenad IGEN, jag blir så trött....

Lovade i December, och efter 3-4 uppdaterade datum är nu det sista de hört att den skall komma i slutet av April. Kanske de hinner få dem innan jul då.....för inte tror jag att de håller det datumet nu heller...
52
82
525istheshit
525i Touring -02
vad pratar du om? icelink har väl funnits till bmw i flera år?
ma
47
marlock
520da -10
Inte integrerad till IDrive för e60/e61.

Det är ju den featuren som gör saken ur mitt perspektiv, annars kan jag helt enkelt köra den på AUX, men utan att få menyinställningarna.
Kanske inte hänger med i diskussionen men till 5-serien -07 (faceliften) så finns det en option som tillåter att man dockar sin iPod och styr den via iDrive. Har inte optionskoden i huvudet men man använder sig av CD-växlarstyrningen så får man en ipod inkopplad istället för CD-växlaren.

Det ska även finnas en tredjepartsadapter som fixar så att man får in iPodVideo på Nav-skärmen. Frågan är bara om det krävs att man måste ha Nav-skärmen eller om det räcker med bas iDriven.

Nån som vet om den klarar av Video? Typ Retrofit TV-Tuner osv?
Do
136
Doc T
-08 335 coupe
Det finns två olika BMW tillverkade Ipod anslutningar. Dels MOST som eftermonteras hos återförsäljaren i CD-växlaruttaget, dels Ipod/USB 6FL som fro.m mars -07 kan beställas som option på nya bilar (fabriksmonterat)
Inget av dom klarar videouppspelning på navi-skärmen tyvärr.
Do
136
Doc T
-08 335 coupe
Första bilen med 6FL levererad:
"I took delivery of my 335 last week and just received the correct cable today. I live in Germany and got my car through the military sales program - it was the first one delivered with the 6FL, so there was a little confusion on the cables - be sure yours has the two-pronged cable with aux and USB at one end and the iPod connector at the other. Mine was delivered with just a short USB extension cable. The dealer told me that the cable will cost extra in the states, not sure if that will hold true, but she paid for mine and express mailed to me.

A USB thumb drive works fine - I used a 1GB stick I had while I waited for the correct iPod cable.

Now that I have the iPod cable, the whole thing works great - exactly like I thought it would. I don't have iDrive, so it takes a while to search through albums, artists, etc. but I usually just use playlists, and that works great.

Right now, no complaints at all - well worth a few extra hundred $$, IMHO."
52
82
525istheshit
525i Touring -02
Länk

Nån som testat redan?
Jag har testat med en iPod Nano och det lirar inte. Förklaringen fick jag i inlägget ovan. Ingen säljare har nämt att det behövs en speciell kabel. Jag provade med kabeln som tillhör iPoden + en audio kabel. Blir till att kontakta BMW alltså.

M v h
Do
136
Doc T
-08 335 coupe
Hej Mumkas !
Observera att du ska ha den utan extra kostnad, en del åf försöker ta extra betalt men den ingår i kitet.
Hej Doc T,

Det ingick en USB sladd men den är bara för att koppla in ett USB-minne. Alltså USB-USB koppling. Hörde just från ÅF idag att sladden jag behöver (iPod kontakt i ena änden, USB + audio i andra) kostar 165kr. Ingen förmögenhet i och för sig, men är du säker på att den ingår? Adapters för olika MP3-spelare bör ju skilja sig åt och det låter konstigt om det skulle följa med en på köpet just till Apples iPod?

m v h
Do
136
Doc T
-08 335 coupe
Har du pröjsat för iPod/USB 6FL anslutn så ingår DEFINITIVT UTAN DISKUSSION den anslutningskabel som krävs med dubbelkontakt.
Länk
Läser man broschyren för 1-serien eller prislistan står det "gör det möjligt att ansulta en iPod, en MP3-spelare eller ett USB-minne", samt "förberedelse för anslutning av MP3-spelare". Jag känner att det är lite tunt att gå på för att kräva en kabel för 165 spänn på köpet i efterhand. Det känns inte som en summa att yvas över i det stora hela. Jag betalar hellre och behåller en god relation med säljaren inför nästa bilköp.

Övriga dock som funderar på att köpa en bil med USB-anslutning bör ju försöka få med en eventuell kabl i dealen.

Sen tycker jag i och för sig att det är dåligt att man inte informerar i klartext att det behövs extra adaptrar. Kanske kan man skylla detta på att USB-anslutningar är nytt på bilarna och säljarna helt enkelt inte vet vad som behövs.

M v h
Jaha inte var det rätt adapter för 165kr inte.. Det var bara en for audioingången.

Har läst igenom den långa tråden i länken ovan och inser att du har helt rätt Doc T. Ursäkta att jag var så motsträvig.

Den som ska ingå kostar nog betydligt mer än 165kr. Troligen värt att bråka lite om. Har gett ÅF en del information ur tråden för att dom ska kunna hitta rätt adapter för dom hade ingen aning om detta.

Troligen ska det fungera så att ÅF ska plocka i den i bilen vid leverans om man beställt USB men dom vet nog inte bättre gissar jag.

M v h
52
82
525istheshit
525i Touring -02
Har inte alla iPods samma kabel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.