|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om någon har några tips på vad man ska köpa för turbo till BMW:n de sitter en GARRET / TB2514 där nu från fabrik. Hade tänkt mig en steg ett turbo vill ha lite mer effekt än med orginal turbon. Laddade 1,2-1,3 bar med orginalturbon, då gick den riktigt fint. Har bytt till 2,5" Rostfritt Feritta från turbon, ingen katalysator å en ljuddämpare. Monterat en ställbar KCR box och uppställd dieselpump som är nyrenoverad och genomgången. Vill helst inte behöva byta spridare.. Har ni några tips och råd?? Tacksam för svar!! | |
|
skulle oxå vilja veta det! Men jag tror ju att ett nytt bättre grenrör skulle vara fint :) Känns det någon skillnad effektmässigt med det nya avgassystemet? el e de bara finare ljud? sen tror jag att det gör en del att byta spridare, sägs ju att bmw s spridare inte är de bästa, men det lär väl kosta en hel del!? och jag undrar hur man ska bete sig med spridaren som det kommer en kabel ifrån, man måste väl ersätta den??? |
|
| Vart är det du ändrar inställning på chipet ? | |
|
trimspridare kostar bara 4100kr Länk |
|
|
för alla sex st Länk |
|
|
Ljudet blev mycket trevligare men sedan får man ju mindre motstånd i avgassystemet oxå. Så lite extra effekt ska de ge oxå. De är svårt att säga exakt, för man ska inte ha för grovt heller. Det ska vara ett visst motstånd. Men jag är väldigt nöjd med mitt Feritta system iallafall, tog bort katalysatorn som stjäl en massa effekt. Avgasvärdena är väldigt bra ändå på bilprovningen med chip och utan katalysator. Grenröret är väldigt kostsamt att byta, om du inte svetsar ett själv. Har en ställbar KCR box, det sitter en liten justeerskruv på boxen som ändrar laddtrycket (fast egentligen ändrar det bara mängden bränsle vid gaspådrag som i sin tur ger ett högre laddtryck) |
|
|
Helgonet hur mycket ger de spridarna i cc?? Vars köpte du dom? |
|
|
Jag är inte så haj på bilar men betyder det att orginal turbon liksom inte har någon egentlig spärr utan laddar bara mer och mer ? (till en viss gräns fattar jag) Men ändå ? Är det inte typ wastegaten som släpper ut luft när den når ett visst inställt tryck eller är jag helt ute och simmar ? |
|
|
helgonet: Det är ett väldigt billigt pris, men vart kan man köpa dem då? Följer de då med spridaren me kabel el? Men tror inte turbobilar e så beroende av ett visst motstånd, endast tvärtom, så fritt som möjligt, sugmotorer behöver däremot ett visst motstånd. orginalturbon har ingen särskild spärr, varvar tills den inte kan mer, men ger då kanske endast 1,8 bar, och då lär varken turbo el motor hålla särskillt länge... en större turbo laddar 1,8 bar utan att maxvarva, och med en rejäl intercooler lär motorn hålla utan problem. jo det är wastegaten som släpper förbi avgaserna då ett visst inställt tryck är nått, wastegaten går att ställa för att ändra laddtryck... själv orkar inte min innbygda wastegate att släppa ut avgaserna, har ställt ner den ganska mycket, men ligger ändå vid ca 1,5 bar i ladd, då men en större ic. |
|
|
ring hedquist dieselservice i luleå så kan dom hjälpa er med spridarna dom klarar av att leverera bränsle för 300hk+ men han kommer att ändra öppningstrycket till 170bar istället så den inte flödar för mycket från början för er då ni antagligen inte laddar lika mycket som mig,hehe Länk |
|
|
ok, ja jag får prova det i veckan då. sen lär väl bilen dra mindre diesel vid snällkörning oxå, iaf vad jag har förstått. |
|
|
Helgonet: Tackar för tipset ska kolla me dom. Hade du några tips om vilken turbo man skulle ha? För hur många hk å hur högt laddtryck stoppar orginal turbon? Fick ett tips om denna turbo från GIK, vad tror du om den? Länk T28R de är den som jag funderade på! =) Pre_Z: Med KCR boxen drar bilen mindre diesel när man kör lungt iallafall.. |
|
|
325 Tds: Tror inte de e rekomenderat å ladda mer än ca 1,3-1,4 bar me orginal turbo, grenrör och ic. Är nog stor risk att det blir för varmt då, med den följden att toppen spricker. Men vid ca 1,4 bar bör man väl kunna få ut ca 170 hk?? rätta mig om jag ha fel. Jag har en trimbox jag med, den är ifrån Dieseltech, deras "High end D" el vad den heter, fick den skräddarsydd från dem, den går att ställa i princip hur mycke som helst, el ja så mycke som pumpen orkar leverera. tror inte min bil drar mindre än innan, men de beror nog på att jag kör lite hårdare el vad jag ska kalla det. den drar väl ca 0.55 vid normalkörning. |
|
| Hur vet man hur mycket den laddar ? och vad beror det på att motorn blir för varm ? för mycket luft så ic:n inte hinner kyla ner den ? | |
|
sneable: För att veta det måste man koppla in en laddtrycksmätare. motorn blir för varm dels för att grenröret är för klent dimensionerat, och dels för att turbon går för fort, då bildas det en hel del värme, vilket inte toppen lär klara. klart att en större och bättre ic hjälper till att kyla, men ska man ladda mer än 1,4 bar måste man åtminstone skaffa större turbo oxå. Tror nog helgonet kan förklara detta bättre ;) |
|
| Hade du nån idé på turbo, Helgonet? | |
|
Nu har man monterat nya sachs advantage gasdämpare och 50mm sänkningsfjädrar fram.. blev hur snyggt som helst:) Ringde till lule och frågade efter trimspridare idag, de skulle kolla upp det och höra av sig... så får se vad de hamnar på för pris och leveranstid. |
|
| Du har ingen bild efter sänkningen ? :) | |
| sneable: Nej, inte ännu, men jag ska fixa det inom en snar framtid, bytte dem ikväll, så ha inte riktigt hunnit knäppt kort å det. | |
|
varför en diesel blir för varm är för att den inte får nog med luft till kylningen på en bensinare är det soppan som kyler men dieseln är tvärtom alltså för lite luft grenröret är förliten på 325/525tds för att ladda mer än 1.4 bar vilket gör att luften bromsas och blir för varm 180hk klarar pumpen av att leverera som max i originalutförandet sen om man får ut det är en annan sak Länk |
|
|
jo just det, valet av turbo beror på hur du vill ha responsen resp effekt generellt sett stor turbo= sen respons men hög effekt liten turbo= ja givetvis tvärtom sen finns ju gt serien som har snabbspolup trots att dom är stora Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.