AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.170

Hur kopplar jag ur pipet från bältesvarnaren?

Sida 1 av 2
at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
har en e91:a och är så himla trött på pipet från bältesvarnaren,någon som vet hur man kopplar bort pipet/varnaren??
Varför inte använda bilbältet? Anledningen till att den finns är att den ska påminna en om när man glömt ta på sig bältet. Jag tror inte det går att koppla bort den, utan ett ingrep i bilens datorsystem om detta ens är möjligt. Tror knappast BMW är intresserade av att göra detta. Den enda lösningen som jag ser är att använda bältet, vilket det också är lag på att göra.
xc
135
xc00b
E34 525ix touring
sätt i en bältes "grej" i hållaren så blire tyst, klipp av ett bälte på hne krockad lr köp en om dte finns löst.. tror inte det går att få bort så lätt annars..

sen Chris87: det är väl han som ställer frågans val om bälte lr ej....

Ska du koppla ur bältesvarnaren för att slippa bältet bör du koppla ur airbagen också. Annars kommer den nog döda dig vid en ev. krock om inte själva krocken gör det. En airbag som löser ut är inget du vill ha i ansiktet...
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
En airbag är väl gjord för att rädda liv inte tvärt om .

Har aldrig hört att man måste ha bälte för att inte airbagen ska döda nån vid ev olycka .

Henrik Larsson
M som i Motor
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Lasse Kong > Airbagen är konstruerad för att användas ihop med bilbälte. Du riskerar värre skador med airbag och utan bälte än utan airbag och utan bälte.

Bäst är ju förstås att använda fettklumpen i huvudet och dra på sig bälte :-)

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Precis som tryggve säger så är airbagen konstruerad för att ta emot en bältad förare, har man inte bälte är man stekt.

Detta gäller i europa, i USA måste airbagen kunna hantera både bältade och obältade förare och är därför annorlunda konstruerad.

atmos:
Varför använder du inte bälte? Är nyfiken eftersom jag själv inte kan komma på en enda anledning till att inte använda det.
at
313
atmos
ENS: vid vissa tillfällen så är man extremt stressig o irreterad,har bråttom iväg o då gör det inte saken bättre att höra de pipande ljudet..
at
313
atmos
Xc00b: tack det var precis det "givande" svar jag ville ha!! upp till var och en vad man vill göra..
Ni
86
Nike79
320 E90-06
330Ci E46-01
Att ta på sig bältet tar väl ungefär 2 sekunder. Om man är så stressad att man inte ens hinner med detta så ska man nog inte köra.

xc00b: Det är fel. Det handlar inte om ens eget val. Det är lag på bälte och liksom Chris87 kan jag inte förstå varför man inte använder det. Tar ju som sagt bara ett par sekunder att sätta på.
xc
135
xc00b
E34 525ix touring
Nike79: för du kör väl aldrig för fort heller då tex? det är lag på att hålla hastigheterna.. menade varför ens skriva att det är lag på bälte det va liksom inte de som va frågan!! nog om de..

Glöma bilbälte? Ja det händer när man är stressad.
Välja att göra ingrepp på bilen för att man blir irriterad på ljudet för bältepåminnare? Seriöst? SÄTT PÅ DIG BÄLTET PUCKO.
Varför orkade jag svara egentligen?

Skulle förvåna mig om du har intelligensen att ändra din vana och ett ännu större frågetecken är hur du har råd med bilen när resurserna där uppe verkar så pass begränsade...

Over n out
"Upp till var och en att göra vad man vill"
Vid en kollision riskerar du att fara rätt genom rutan och in i mötande bil...
Kanske också en rättighet alla har, dvs utsätta andra för fara?

jaja.. nog om detta
SpineKracker
glaspinnar i bälteshållaren...

eller spänn fast dig.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Inte als säker på detta men är det inte så att airbagen inte löser ut om man inte har bältet på sig?

Om så är fallet vore det mycket olyckligt att lura systemet att man har bälte på sig.

Låter som vi har en kandidat till Darwin Award ;)
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Vilken nivå det blev på den här diskussionen då.. allt från pucko till nåt av det mest långsökta jag hört, risken att man i en krock flyger in i en annan mötande bil om man inte har på sig bältet. Givetvis ska man alltid ha på sig bälte vid färd på allmänna vägar.
Jag tycker ursprungsfrågan är adekvat, har själv irriterat mig på denna "funktion", då på grund av att jag ofta använder bilen på eget område för kortare transporter i max 30 km/h. I sådana fall struntar jag i bältet och stör mig på pipandet.
Detta dock inte i en bmw.
Så till frågan, jag vet att det på bilar av andra märken iallafall har gått att ta bort pipfunktionen.
Visa användare
202
Daniel.J
Skoda Roomster
Segway I170
Segway XT
På min firmabil en VW transporter så räckte det att
dra ut kontakten under stolen så blev jag av med oljudet.
Jag börjar alltid köra innan jag tar på bältet så lite störigt är det.
PS jag har alltid bälte på mig. Jag har sett resultatet av att inte ha bälte
har jobbat som bilskadereparatör och plockat tänder och annat i bilarna.
xc00b visst är det lag på att hålla hastigheten, men man ska köra efter rådande trafik.
om alla kör i 90 på en 70 väg, gissa då vilken hastighet enlig lag du ska hålla.

Jo ja kan hålla med om att pipet är jobbigt, men hellre ta på sig bältet ,tar 2 sekunder bara.
Spelar roll om man kör i 30 eller 130 ,en olycka kan inträffa iallfall.
Efter att ha varit med om en del smällar kan ja absolut intetänka mig att köra utan bälte.

Men nu är ju frågan som trådskaparen ställde hur man kan göra.
Han har fått en del svar så nu vet han nog hur han ska göra.
Håller med och tar tillbaka :-) Ska välja mina ord bättre nästa gång.
Summa summarum, man ska vara rädd om sig, bälte är en självklarhet
Jag tittade lite mer på det här med lagen om bälte. Lagen verkar säge att man inte behöver ha på sig bälte när man backar eller kör runt på en parkering. Huruvida detta stämmer till 100% kan jag inte svara på.
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Är det så att 3 seriens varnare låter direkt från start börja låta eftersom det verkar vara så väldigt irriterande? Jo det är ju upp till var och en, men det är ju samtidigt vi andra som får betala för kalaset så då får man ju räkna med att vi laglydiga gnäller.

Bilbälteslag ( liksom de flesta andra lagar) bygger ju på att det är en samhällsekonomisk vinst att så många som möjligt överlever i trafiken. Rent krasst så skulle en bälteslag upp till 65 ge den största samhällsekonomiska vinsten dvs så länge man är produktiv, sen kan man få köra ihjäl sig! Kör man ihjäl sig i 20-30-årsåldern så har man bara varit en nettokostnad för samhället ( barnomsorg, skola, högskoleutbildning osv kostar en j-la massa pengar) varför det är viktigt att se till att dessa i möjligaste mån hålls vid liv och är produktiva, annars delas dessa kostnader ut på oss andra, för att inte tala om man i denna ålder bli invalidiserad, då fortsätter man som kostnad hela livet ut, som sagt en rent samhällsekonomisk betraktelse. Sen finns det givetvis en rent humanistisk sida också, men gnället på bältesskolkarna är befogad då det är vi som bär bältet som får betala kakan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.