|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej ! en fråga som vänder sig till er med bmw 740 e38 . Vad har ni för driftkostnader per månad ? bortse från försäkringen och skatt. Samt vad drar era bilar ungefär per mil ? | |
| Samma här, vore intressant att få veta det, funderar på e38 som nästa bil... | |
|
ca1l/mil Har inte haft bilen så länge, men har bytt en hel del, har nog lagt 10k på ett halvår i delar. |
|
|
740 är en slitstark bil. Det är inte ofta du ska meka med den du ska ta hand om den och hålla den ren och fin istället. Bra olja ska den ha Mobil1 0-40. Dyr olja cirka 7-800 kr per 4 liter alltså 1600 kr för ett olje byte plus filter. 1,2 liter i milen för mig kör mycket stadstrafik. Kör man mellan 90-110 så går den inte över litern,. En bra bil. Komforten knäcker en volvo från år 2300. eller den slår en saab från år 2500 |
|
|
Finns en massa att läsa i tidigare trådar om du söker. Egen erfarenhet, stad och snitt fart ca 55km/h (enl. färddator) ca 1.4 lit/mil. Europa semester med en del högfastkörning på autobahn, ca 1.2 lit/mil i snitt. Min fru har lyckats att köra den på sträckan Orsa-Stockholm på 0.97 lit/mil med en snittfart på ca 80km/h, men det är en annan femma ; ) Räkna med ca 15-20:- per mil i omkostnader så är du inte helt snett ute. Allt beror så klart på utgångs skick och egna ambitioner. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
| Ok tack för svaren! blir nog endå att jag håller mig kvar på min 325 a ett tag tills jag gått ut gymnasiet och fixat riktigt jobb annars kommer jag inte ha råd med alltför många mil per vecka :P | |
|
Hej, en bränsleförbrukning på 1,2 l/mil i stadstrafik låter optimistiskt. Om jag inte missminner mig är bränsledeklarationen 1,8 l/mil i stadstrafik och tyvärr verkar det stämma bra för mig. Enligt färdatorn verkar bilen nästan alltid vilja ha ca 1,8 l/mil när jag kör till jobbet. Värt att tilläggas är att jag försöker köra lugnt. Min f.d 728ia ville under samma körningar ha 1,4 l/mil. Som med alla högprestandabilar är också däck dyrt. Ett Michelin-däck med W-kod i orginaldimension kostar lätt >2500 kr. ( Om man nu inte vill chansa med billiga däck som kan ha problem med orundhet, vilket en del BMW-bilar verkar vara känsliga för). I övrigt håller jag med övriga. Rätt exemplar borde vålla små problem. Samtidigt som ett misskött kan kosta skjortan i reparationer. Som student skulle jag inte rekommendera dig en 740ia. Om du nu inte har en slant sparad för detta ändamål. |
|
| ca 1 liter per mil blandat. Stadskörning ca 1,6 liter per mil. | |
| Är lite inne på samma spår. Börjar fundera lite på en e38, gärna 750, att ha som entusiastbil. Har hört att det finns möjligheter till varmgarage i trakterna där jag bor, ska ju baara köra den på sommaren i så fall. Man får väl en fin för runt 100k? | |
|
Ibland så tolkar folk saker och ting lite fel. Att krypköra i 30 och då och då bränna lite däck är det det ni menar med stadskörning här skulle man va glad om man komm undan med 3 liter/mil stadskörning är hem till jobbet, joobet till Citygross, eller barnen på fotboll. Landsväg är Sundsvall-stockholm nonstopp- Jag körde Sundsvall- Mo i Rana på exakt 0,96 Snittfart 135 km/h. Ibland 170 ibland 80. |
|
| Det låter som att en 740 ska gå ljusår billigare än en 750, 0.96 i snitt 135? Min 750 il (e38) Tar exakt 1.1 under normal landsväg 110km/h, kortkörning, lugn körning i samhället, ca 1.8lit/mil. | |
stma |
Hej! Min 750 (otrimmad) ligger på 1,6 l/mil totalt denna höst/vinter och ca 1,3 normalt, snitthastighet ca 48 km/h. Detta på 95 oktan. Jag har 2 km till jobbet, barn på 2 olika ställen inom halvmils radie, åker sedan helst med denna på helger/ledig tid. Många småturer och färre långturer. Visst! Nollar jag driftmätaren under motorvägskörning kommer jag under 0,8 l/mil i snabb marsch. Soppan är det lilla i sammanhanget. Passa på emedan man KAN köpa soppa och det finns till alla som pröjsar. Det finns de som går till systembolaget och pröjsar 250 spånn för 0,7 liter och lämnar stället med ett leende på läpparna. Varför inte göra likadant när man tankar sin glassiga BMW? På macken brukar jag få en 20-25 liter för samma pengar ialla fall! Och för de litrarna njuter jag och har vett att komma ihåg var jag har varit för nånstans även dagen efter. "Let The Good Times Roll" //S |
|
Att snitta med 135km/h och komma undan med 0.96lit/mil är bara att gratulera! Liknande bedrift lär jag aldrig lyckas med. Eftersom jag råkar ha ett par tusen mil europasemester i gemensamt följe med E38 750, så har jag sett att 750iL vill ha ca 0,05-0,1 liter mer per mil mer än min E38 740iL med M62-TU motorn. Allt mätt via färddator och tankning. Förutsättningarna var de samma vad gäller last och däckdimension Länk . Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Jag får hålla med, mkt imponerad av en 740i som klarar 0,96 med snitthastighet av 135 km/h, de går inte ens med min 116i Min förra 750i -95 snittade 1,32 under de 1000 mil av blandad körning jag körde med den, 740i brukar ha likande förbrukningssiffror är min erfarenhet BMW CS #5139 |
|
| Körde hem från Berlin i somras med min 740 (M62/TU) och snittade 0.94. 2 pers i bilen och ca 100 kg i packning (stämde bra överrens med färddatorn dessutom har jag för mig). Snittfart ca 100. | |
|
Tycker de flesta verkar köra billigt här, jag har 6 km till jobbet, kör normal körning fram och tillbaka o lite shopping m,m.. jag snittar på 1,9 !! Lite mer blandad körning ligger på 1,55. landsväg 1,2-1,25. |
|
|
Jag räknar snittförbr. 1.3 l/ mil - tror jag betalar ca 10,70 per liter. Sista månad 2 nya kattar, tot: 5.500:- inkl. arbete (dom går nog ett bra tag)+ oljebyte. (740i -97- har iordninggord den till försäljning). Sen byter jag nog tändstift oftare en det behövs. men jag räknar 15- 16:- per mil (bara bensin). GrosseKraftwerk |
|
| Om det är låga driftkostnader man är ute efter ska man kanske inte ha en 740. Kör man flera tusen mil om året är det väl OK om bilen inte drar för mycket soppa, men om man inte kör så mycket tycker jag att några deciliter hit och dit per mil inte spelar så stor roll. Det som kostar mest på en bil är ändå nästan alltid värdeminskningen. Man blir bekymrad över folk som köper dyra bilar, ofta på lån, som sen kanske rasar 50000:- eller mer i värde på ett år och det de oroar sig för är bränslekostnaden... | |
|
jag skulle gärna vilja se mer rapporter på reparation och underhållskostanderna... som hammurajen har skrivit så är bränsleförbrukning på en sån här bil ganska ointressant egentligen... alla vet att den drar mycket men den kan man ju påverka direkt själv! Värre är det med dyra reparationer, de måste man ju utföra oavsett om man tänkte ta bilen till farmor eller inte så att säga... så kom igen nu alla E38 ägare hur ser era reparationskonton ut? höfta till med en årlig "reparation och underhålls budget" kan se ut, samt ge gärna exempel på dyrare reparationer. |
|
|
Jag vet en 750 med beryktade ca 80 000 mil på mätaren (står 40, men mekarna på BMW tror snarare 80 nånstans, manipulerad) hur som helst kommer den kärran in ett par gånger i månaden med olika behov. Notan brukar bli saftig, den bilen skulle jag INTE vilja äga efter det jag hört av mekarna inne på BMW.. Man ryser när man hör de astronomiska beloppen (nåja) men ägaren är skitnöjd och tycker det är den bästa bil han ägt. Han har enlig uppgift ägt de mesta inom lyxbilsvängen. Är för övrigt en e38 av okänd årsmodell. |
|
|
Min erfarenhet baserad på ett par egna bilar samt bekantas är det här på ett ungefär. Räknat högt. Grunden är en välskött 740/750 med bra historik som avses hållas i bra skick och testad innan köp. Helförsäkring 10kkr, Skatt 3kkr, oplanerade reparationer/underhåll per år löpande i snitt 10kkr, Bilvård 2-4 kkr, Service 5kkr. Soppa enligt hur långt man kör. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.