AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.024

Missljud 540IA -01

Sida 1 av 2
Jag har fått ett missljud från min 540IA -01a
När motorn är kall så är den tyst men när motorn får upp värmen börjar det knacka.
Med den primitiva metoden att lyssna med en Skruvmejsel tror jag att jag har lyckats lokalisera ljudet till de 2 cylindrarna på båda cylinderraderna som ligger närmast fläkten.
Trodde det var för tunnolja så att det var de hydrauliska tryckarna som gav det knackande ljudet. Har därför nu bytt till Castrol Sport Edge 0W-40 olja.
detta hjälpte inte nämnvärt det kanske blev lite lite tystare men inte mycket.
Vad kan detta ljud bero på?

Mvh Martin Arvidsson

Riktiga män kör V8a
Är det ingen som vet vad detta kan bero på?

Riktiga män kör V8a
Ye
86
Yelow
545-04
Tja!!

Har haft samma erfaranhet som dig när jag letade efter en 540!! När motorn var kall gick den tyst å fint men när motorn blev varm knackade den...inte ventilknack dock, utan mer likt dieselknack!! Är det det du också har är det vanos-enheten som börjat att låta, å det blir en rätt dyr affär, ungefär 12000-15000kr!!
Ska dock tillägga att det är inte livsvikigt att byta den på en gång, utan det är ju mer en estetiska biten att den inte låter bra...motorn har ändå samma fina gång å bränsleförbrukning!!
Fast, för säkerhetens skull så ta bilen till en bmw-mek å låt dom bara lyssna på den så får du problemet fastställt :) !!

M.v.h
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Jag har samma problem på min 540 men enligt min verkstad är det precis som Yelow skriver bara ett skönhetsproblem inget farligt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Slå i Castrol TWS 10W-60 eller valvoline 5W-40 som är "ljuddämpande" och inte så tunn som 0W.
Visa användare
46
brani
m5-90, 540T-98 6vxl
Hej Bighultsfred. Har själve en 540 fast 98 årsmod. Har samma symptom och det visar sig vara grenrörspackningen på passagerarsidan som spruckit. När den är kall låter det knappt men när den blir varm tickar den mer. Trodde också det var oljan som var "slut", men när jag var på service upptäckte dom det. Ska byta snart. Även ventilkåpspackningen har börjat och läcka. Tydligen vanligt på långmilare.

V8-power!!!
Tack.
JA det knackande ljudet låter som "Diesel Knack" kan man säga. Bilen ska lämnas in på BMW verkstad så fort som möjligt så de får kolla på den och säga sin sak. Motorn är försäkrad genom Autoconcept så de täcker kostnanden av vanos byte så skulle de vara felet blir det en ny vanos.
det som oroar mig lite är att det knackande ljudet kommer från bägge cylinderraderna. Kan Vanosen börjat låta på bägge sidor samtidigt??

Riktiga män kör V8a
ska tillägga att de är ingen långmilare den har bara gått 10560 mil.

Riktiga män kör V8a
Ye
86
Yelow
545-04
Mmmm, eftersom det låter som ett dieselknack å inte som ett tickande är det mest troligt Vanosen som kom på V8:an 1999...att den knackar på båda sidor låter ju fullt troligt!! MEN, kom ihåg att även om det är Vanosen å du får den bytt låter den alltid litegrann när motorn blir varm, det är "normalt" !!
Det är skillnad på ljudet mellan en motor som har Vanos å inte har det (innan 1999) !!

Hoppas att allt löser sig...dessa 540 gär som en dröm :D !!

M.v.h
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Jag har oxå lite av "diselknack" när den är varm, fast inte så jättehögt. Hörs från passagerarsidan bara, speciellt om man sätter sig ner på huk vid framhjulet.

Grenrörspackning skulle ju kunna vara ett alternativ men jag har fått för mig att det borde låta mer som ventil tickande då och inte disel knack, eller?
Mitt ljud började också på högersidan. Det hördes allra högst när man satt på huk vid höger fram däck. Men nu har ljudet blivit högre och hörs även om man står 2 meter från bilen.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Bighultsfred: Har också problem med ett disel liknande knackande i min 540 årsmodell-02. Hur gick det för dig med din bil. Blev det vanos byte eller var det ngt annat som orsakade knackandet?

Nyfiken:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Tänkte på en annan sak.. Är vi bmw-ägare för petiga? Tjejen klagar på mig ibland bara för att jag hatar alla missljud och vill åtgärda direkt:)
Hej.
Bmw verkstaden konstaterade att det var ett ramlager som gått ner sig.
Så de blev tyvärr motorbyte på min bil.
hoppas du har mer tur än mig. för en BMW V8a är inte helt gratis.

Mvh Martin
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Bighultsfred: Ajdå, det lät inte roligt eller billigt. Ja, jag får verkligen hoppas att det inte är ngt allvarligare fel som orsakar mitt missljud.

m_johan84: Visst, lite petig är man kanske men det är främst när det gäller andra saker som tex. hålla interiören smutsfri, putsa på fälgarna, putsa i motorrummet m.m. Men när det gäller missljud eller andra obehagliga symptom som uppstår så känner åtminstone jag att man inte kan vara nog försiktig.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Bighultsfred: Förresten hur lång hade den bil rullat innan symptomen uppkom? Om det var få mil, fanns det misstankar om att den var "mätar justerad"? Var det ett ljud som sakta blev värre och värre eller kom det direkt?

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Bighultsfred: Såg att din bil bara rullat lite över 10.000 mil.

Mycket tråkig historia:(

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Bilen importerades till Sverige -02 och hade då rullat 5000 mil första året i Tyskland. Därefter är det bara 1 ägare i Sverige.
All tester och mätar avläsningar som gjorts av oberoende auktoriserad BMW verksatd i Sverige talar för att mätaren inte är skruvad.
Det är ju dock ingen garanti den kan ju va skruvad av någon som vet vad han håller på med ändå. Men jag tror inte det.

Ljudet kom och blev bara värre och värre från bara ett litet missljud till diesel kanck vid varm motor tog ca 100-200 mil.

jag fick tag i en begagnad motor från en -02a på en skrot i uppsala. Fick ge 30.000 för motorn. då hade den motorn gått 10 000mil.
så helt gratis är de inte och de är inte sketet ur näven att byta v8an heller den är stor och klumpig.

Mvh Martin Arvidsson
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Bighultsfred: Låter som en ärlig import. 5000 mil det första året får man ju säga är klart godkänt och inte alarmerande lågt. Att ljudet kom så snabbt låter mycket otrevligt. Kunde de inte byta ramlagret/lagren (vet inte exakt var de sitter, mer än tanke) eller var det bara utbytesmotor som gällde?

Tur att du hittade en motor till ett bra pris. Du skrev ovan att du hade en försäkring som skulle täcka ett ev. vanosbyte, gick den in och täckte motorbytet?

Än en gång mycket tråkigt:(

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Jo de går byta ramlager men det är svårt när motorn sitter i bilen. Så motorn måste ur och rivas och ramlager bytas och det hade tagit för lång tid och blivit för dyrt och jag vill ha ut min bil så fort som möjligt så de blir motorbyte istället.

Jo försäkringen täcker allting jag behöver inte ens stå för självrisken. Med tanke på att jag inte står för några utgifter så var en utbytes motor de enklaste och snabbaste sättet att få igång bilen.
bilen är inne på BMW denna vecka för motorbyte så till helgen skall den nya motorn testas.

Hur låter din bil da? hörs ljudet på tomgång vid kall motor eller är det bara vid varm motor? är det typ diesel knack??

Mvh Martin
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej Martin.

Mitt ljud började efter att jag bytte vattenpump, kylare, termostat samt sammtliga kylslangar i slutet på Juni förra sommaren. Det lät som ett hårt metalliskt knackande när bilen stod på tomgång, ungefär som en diesel men inte fullt lika högt. Min mekaniker, som är en god vän, tog in bilen igen och kontrollerade att allt satt fast som det skulle, dock trodde han att ljudet kunde komma ifrån ngn spännrulle.

Jag skulle börja på nytt jobb på hösten samt fick ett par ordentliga lunginflammationer samt att min mekaniker fick lunginflammation samt efter det en massa jobb extra jobb, så det dröjde ända till början på April i år innan spännrullarna samt remmarna byttes. Dock så kvarstod ljudet (fortfarande inte allt för högt).

Idag kan man höra ljudet om man sitter på huk vid höger framdäck (i färdriktiningen) och jag tycker att det låter mer när bilen blivit varm. Min mekaniker har sagt att de två mest troliga orsakerna som kan skapa knackandet är antingen vanos enheten eller generatorn. Bilen går bra inga konstighter vid acc eller tomgång. Men visst är man orolig när man får ett ljud som inte funnits där förut. Bilen hade rullat c:a 14300 mil när ljudet uppkomm och idagsläget har den rullat c:a 15700 mil. Ljudet är dock oförändrat, lika högt/lågt som förut. Ljudet är dock inte ett ventiltickande utan mer som ett hårdare knackande, och diesel är det som man först kommer att tänka på...

Hoppas din bil kommer gå bra igen med den nya motorn. Det är inte roligt att vara av med dessa härliga vagnar allt för lång tid:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.