AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.796

Ny(fiken) medlem med E38-tankar

Sida 1 av 2
Hallå på er!

Jag tänkte bara presentera mig lite. Jag heter John och bor i Malmö. Såhär när våren börjar närma sig och då kommer bilbytartankarna som ett brev på posten. Eftersom jag skandalöst nog inte bytt bil på över 18 månader är det hög tid att börja sondera terrängen.

En bil som jag tycker är riktigt vacker är E38:an och de ligger i behaglig prisklass numera. Pappa är bilmekare sen typ 100 år och jag har alltid själv skruvat så det blir inga större problem tror jag.

Tänkte försöka hitta en trevlig 728 eftersom jag är både snål och rädd för dyra delar. Om ni lyckas övertala mig så kanske en 740 kan vara aktuell. Har egentligen inga direkta frågor just nu. Få bilar verkar vara så väldokumenterade på nätet som BMW. Men det lär nog dyka upp en och annan fråga senare.

mvh

John

Har ju ingen BMW nu, men bra sugen. Har kört Jeep och sen olika cabbar ett par år. Vill ha ett tak nu.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Begagnatguiden kan vara läsvärt innan köp. Lycka till med bilvalet och du... 750 är en underskattad modell!

Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Hej Johnnieboy

Håller med Mugge.
Jag har haft både 728, 740 och 750.
Utan tvekan hade jag valt en 750 igen om ett byte blev aktuellt, alternativt en 760 om vi pratar nyare modeller.
Inget slår tolvans motorgång.

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Njae, förutom att jag är snål har jag även haveriskräck och bara ordet "tolva" får mig att darra ;-) Antar att det är en del skillnad i försäkring också.

Har fortfarande ärr i själ och stolthet efter att ha tvingats betala SAAB nästan 6000 kr för att laga min bil den här månaden. Det är mitt första verkstadsbesök någonsin och jag hade inget val; Vevaxelgivar- och urluftningsventilshaveri mitt i natten på en öde parkering, bara att ringa en bärgare.

Jag gillar att ha bilar som jag kan behärska själv mekaniskt och i viss mån elektriskt.

Har ju ingen BMW nu, men bra sugen. Har kört Jeep och sen olika cabbar ett par år. Vill ha ett tak nu.
PW
298
PW
E38 735ia-99

Hej!

Jag gillar 728, men en 740 är ju inte dum den heller. Hur ska du köra din bil då? Pendlar du eller blir det mest stadskörning, sånt kan ju spela roll om du vill vara lite ekonomisk. Glöm inte att det även finns en 730 oxå....

Mvh
Peter
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
750 är driftsäkrare än både 728 och 740. Den är utecklad för extrem driftsäkerhet, däför bl.a. som den dubbla styrenheter och osv.. vid haveri kan du alltid ta dig hem på en halv motor (= ena cyl raden).

förbrukningen på en 750 ligger betydligt lägre än vad många väntar sig. Inte så stor skillnad mellan 740 och 750 när det gäller förbrukning. Men stor skillnad när det gäller karraktär!

Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Mugge

Håller med dig till hundra procent. I och för sig så har inte e38:orna samma dubbla uppsättning av "allt" som e32:orna.
När det gäller driftsäkerheten är den ändå enastående. Dessutom känns e38:or med mindre motor mycket sega. Undantaget 740 med 4,4 liters åttan, den närmar sig tolvan i känsla.
Om man som jag har möjlighet att åka Passat diesel till vardags så spelar inte heller bränsleförbrukningen någon större roll. Kort sagt; köp en 750.

Jag tackar för tipsen. Kör bara totalt cirka 12 km varje dag så det behövs egentligen ingen bil. Jag tycker bara att det är kul att ha något trevligt att brumma omkring i och ju mer kul per krona man får desto bättre.

Bensinkostnaden rör mig inte men jag inbillar mig att det är dyrare att köra omkring i en 750 än en 728. Hur man än gör så är ju en bil från 96-98 en gammal bil och där kan i princip vadsomhelst gå sönder.

Jag vet ju att det skiljer från person till person, men ni som har ägt flera olika modeller av E38, ungefär hur mycket skilde det i procent mellan försäkringskostnaderna. Jag är själv 30 och bor i Malmö så bara en 728 ligger på 10K om året för mig.

Har ju ingen BMW nu men det bör vara E38 på gång snart.
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Angående försäkringspremier så kan jag inte minnas att det var ngn skillnad alls mellan de olika motoralternativen.

Ug-Lee
Fick min premie idag, halvförsäkring, halvårs vis 2200kr
bilen är en 730Ia 96a och jag upplever inte min 3,0L v8a som seg, jäkligt go bil å mysa runt i dock.
JP
156
JPB
728iA - 99
Hej!

Jag är mycket nöjd med min 728. Anledningarna till att det blev mitt val är följande:

- Betydligt lägre försäkringspremie än tex 740 (750 vågar jag inte ens tänka på). Bor i storstad.

- Är också livrädd för vad en 750 kan börja kosta om det blir problem.

- Är mer ute efter komforten och den fina kvalitetskänslan än att köra aggresivt. Att dessutom få bättre ekonomi i det hela skadar inte. Dessutom upplever jag 728:an (M52B28 TU) som överraskande kvick när det behövs. Fullastad går det dock lite segare. För "normalkörning" räcker 728:an väl utifrån mina preferenser.

- Slutligen, jag var ute efter en "fin-körd" E38 med få mil och få ägare. Den oxforsgröna 728:an verkar ha varit en favorit bland de något till åren komna herrarna som ville åka pampigt men ej gasar så mycket. Sådan är jag också (även om jag inte är gubbe ännu...). Åker bara på helgerna, och då blir det fin-åkning. Så för mig är det enbart en bil för ren nöjesåkning.

Försök att hitta en facelift, dvs. tillverkningsdatum från 09/98 och framåt.

Ja, det var mina synpunkter.
Hej Johnnieboy!

Har precis flyttat ned till Malmö pga av studier på MAH och måste nu (inom
ett par månader iaf) dessvärre sälja min välvårdade och välutrustade -99
(facelift) 740 iA. Om det är intressant får du gärna ta en provtur någon
dag så får vi se om jag lyckas övertyga dig. (jag får ge ca 11k om året i försäkring här i Malmö)

MVH

Henrick
Jo
144
Joelmartin
740 IA- 1997
Du får min mkt välv. 740i -97 FaceLift. Otroligt välv.- jag byter till 760i.
Prova!

GrosseKraftwerk
Intrsessant med en faceliftad -97a. Har du moddat själv? :)
Prygleren
Hej Jack og joelmartin.... findes der nogle billeder af jeres biler?

Mvh...Claus.....
Jo
144
Joelmartin
740 IA- 1997
Jack,- den är faceliftad i Tyskland,- MED cromlist över skylten bak.
Visste inte att det var spec.! Berätta ngt jag inte vet!
CLAUS- bilder kommer inom kort på min.

GrosseKraftwerk
Joelmartin: Vad har du tänkt dig för pris?
Hallå på er igen...

Verkar inte helt lätt att få sålt min Saab cab. När den väl är borta så kommer jag att pengar som brinner i fickan och då ska det letas bil.

Ska jag svära lite i kyrkan så är det inte bara BMW som är intressant men E38 ligger mycket högt upp på listan då det är en lagom diskret och gubbig bil jag vill ha.

/John

om en E38 skall vara diskret får man nog hitta en riktigt tråkig färg med ett par taskiga 16"are
Det bidde ingen BMW... det bidde en Jaguar XJ -96 istället. Den fanns inte ens på listan från början, men jag fick ett tips och sen var det kört. Hur man än ser på saken är det en fruktansvärt vacker bil och den väcker uppmärksamhet vart man än parkerar.

Länk

/John

Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Utmärkt val! x300 blivit slagen av e38 när den var ny, men den faktiska driftssäkerheten och kvaliteten är otroligt bra! Kolla in www.jaguarklubben.se/forum
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.