|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Försäkringsavtalslagen (FAL) har de senste åren genomgått stora förändringar. Detta är ett regelverk som SAMTLIGA försäkringsbolag följer men med en del egna tolkningar. (Viktigt att läsa det tråkiga häftet med bolagets villkor som kommer vid tecknande av försäkring) Då det gäller fordon som ett företag har stående hos sig och något händer så är generell praxis att man använder den drabbades försäkring. Ett exempel: Fordonsbrand i ett flerbilsgarage. Samtliga fordon som blir skadade och har en försäkring som täcker ett brandmoment får då ersättning från sitt respektive bolag. Ofösäkrade fordon hanteras separat på fastighetsägarens ansvarsförsäkring. Detsamma gäller om tex en bilfirma under en natt drabbas av en stöldvåg med följd att ett flertal fordon har stöldskador. Bilarna repareras utifrån respektive fordons stöldförsäkring. |
|
|
DFMSweden: Om du tittar på hela ärendet, varför tror du de skriver att ekonomisk vinst föreligger? Får jag fråga på ett ungefär vad bilen kostade och varför du blir så upprörd att de inte betalar ut pengarna? Förväntade du dig det rakt av? Har du inte fått erbjudande om likvärdigt fordon eller motsvarande? Istället för att tala illa om LF, ta kontakt med ett juridiskt ombud per omgående så löser det sig. Om du vill och känner för att besvara de frågor som finns i tråden tror jag att flertalet forumbesökare skulle glädjas. För rätt många år sedan blev jag av med en BMW 323i-82 med första generationens Touch-guard larm:) som tjuvarna tillslut hoppade ut i sjön med. Total destruction alltså. Jag hade kostat på bilen väldigt mycket pengar och kunde verifiera detta med kvitton och verkstadskontakter. Allt fanns svart på vitt dokumenterat så jag hade mitt på det torra då ärendet presenterades för skaderegleraren. Däremot bekom det mig mest att jag inte fick tillbaka bilen då den var i ett unikt skick, inte att pengarna var grejen. Det fanns alltså egentligen ingen rimlighet i det jag hade kostat på¨fordonet utifrån de värderingsregler LF utgår ifrån i sina klausuler när de skulle ersätta mig. Det slutade med att jag erbjöds förslaget finna ett nytt fordon och de ersatte kostnaden rakt av till bilhandlaren och vem var jättenöjd kund hos LF i alla år sedan dess? Jo jag. Har man inget att dölja finns det inga dumma frågor:) Hoppas att det löser sig för dig DFMSweden! Mvh Asken |
|
|
Hejsan Asken Varför de skriver "ekonomisk vinst" vet vi ännu inte idag ! Vi har verkligen inget behov av bilens pengar eller något dyligt. Betalar man försäkring och har "rent" mjöl i påsen, så borde man bli behandlad rättvist!!....men INTE HOS LÄNSFÖRSÄKRINGAR !!! De påstår fortfarande att bilen INTE går att själa utan nycklar, därav deras beslut.... Advokat är inkopplad och polis anmälan är redan gjord. Detta är ett väldigt ruttet tilltag ifrån deras sida att försöka slippa betala ut våra pengar.... Nu kommer vi även att återkalla alla de försäkringar som vi har hos detta bluff företag: Företags försäkring, 2st fordon, 2st villor, samt div mc försäkringar. Så nu skiter vi i dem och går vidare......vi kommer inte att ge oss i detta ärende! Jag återkommer när jag har mer information. Må väl alla och låt oss slippa LF som smyg höjer våra premier. mvh¨ DFMSWEDEN |
|
| I en rättegång måste Länsförsäkringar kunna bevisa att du varit inblandad i ett "försäkrings bedrägeri" eller vad dom syftar på. Och kan dom inte det så kommer domstolen att döma till din fördel. Har du rättsskydd i din försäkring kommer dom få betala dina advokat kostnader och rättegångs kostnader också. Om din advokat råder dig till att stämma dom och du vinner i rätten så för guds skull låt dom inte värdera bin bil med en "opartisk värderings man". Det misstaget gjorde jag och min BMW som jag köpt för 85 000 värderade dom till 9 000 utan att ens titta på bilen. Stå på dig, rätten är på din sida om du har rent mjöl i påsen. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
I mina ögon så kan man lika gärna vara oförsäkrad istället för att betala LF någon premie , det krävs i princip alltid hjälp av media för att få ersättning där andra bolag har det som självklarhet att utbetala vid skada. Ett exempel är när en person (kvinna) gjorde sina medboreliga skyldigheter och räddade en person till livet vid ett misshandelsfall i centrala Örebro, personen i fråga gick i mellan och fick tyvärr en del blessyrer och skador av detta. Nekades ersättning via hemföräkrigs personskadeskydd för dessa skador av LF som enligt deras syn på saken var att hon skulle vänt ryggen till och gått därifrån. säger en del. När lokaltidnigen och media ställde LF mot väggen med så kröp dom som vanligt till korset. Det och egna dåliga erfarenheter gör LF livstidsbojkottade som försäkringsbolag. Vid tex husbränder vid lantbruk mm när dom för en gångs skull betalar ut ersättningen så sätter dom ut stora plakat på tomten, LF återställer mm visar också på dålig smak att använda andras olycka till sin reklam enligt min mening. ///MVH Hasso Länk |
|
DFMSWEDEN: Stå på dig och håll oss andra underrättade om vad som sker, så vi kan dra lärdom av fallet. |
|
|
DFMSWEDEN, något nytt under solen?? Hoppas verkligen det löser sig. |
|
|
Jag har inte orkat att läsa tråden i sin helhet, men jag vet att LF här i östergötland har förlorat i domstol mot en försäkringtagare som fick startspärrförsedda bil stulen på en utlandsresa. Kommer inte ihåg om det var Linköpings eller Norrköpings tingsrätt. Borde rimligen finnas ett prejudikat i så fall. |
|
|
Har precis gått igenom denna tråd och beklagar det djupaste att du har blivit av med en fin bil DFMSWEDEN. Förstår fortfarande inte varför någon riktig dialog har skapats med lackeraren som du lämnade bilen hos. Det är egentligen dom som jag hade visat all min agg mot. Att dom kan vara så vårdslösa att inte låsa en bil som tenderar ett sådant högt värde är förkastligt. Om det är så som Wimpan skriver i sitt inlägg så vågar man ju knappt lämna bort sin bil i fortsättningen... Iallafall så tycker jag det är konstigt av LF att göra påhopp som "ekonmisk vinst" om det nu är så att du har rent mjöl i påsen. Sen att dom måste undersöka saken ordentligt kan jag inte se något fel i då det antagligen betalas ut massor av sådana här pengar dagligen till bluffare. Synd bara att dom "ärliga" människorna kommer i kläm när de behöver utnyttja sina försäkringar. Om du inte har utnyttjat dina försäkringar överdrivet mycket och i andra skumma situationer så ser jag ingen anledning till att LF ska behandla dig på ett skumt sätt. Ge inte upp! Mvh Kristoffer Bilen =) Länk |
|
|
Är inte så speciellt insatt i försäkringsärenden men det är självklart lackeringsfirman som ska stå för kostnaderna, hur sedan lackfirman ska få sina pengar är deras eget problem, det är dom som har slarvat med säkerheten. DFMSWEDEN det låter som att ni inte har pratat med lackfirman? du har inte skrivit någonting om vad dom har yttrat sig om ärendet? Min far är också helt emot LF, han påstår att dom är dåliga på att betala ut pengar vi stölder/olyckor så det är säkert så sant som det är sagt. Men just i detta fall undrar jag nog inte om lackeringsfirman ska ha hela ansvaret.... Hoppas verkligen allting ordnar sig.. MVH Micke |
|
|
Jag har plöjt igenom tråden och något jag inte fattar är varför "DFMSwedens" enbart lägger kraft och energi på att smutskasta LF?? Han är av någon outgrundlig anledning väldigt försiktig i sin kritik av lackeringsfirman som ju egentligen gjort den stora tabben eftersom de är de som lämnat bilen olåst. Det känns som att viss information undanhålls i denna tråd, även om jag inte tror att det rör sig om bedrägeri. Hade det drabbat mig så hade jag istället anmält lackeringsfirman och krävt DEM på ersättning för bilen i första hand och försökt få till en dialog med mitt eget försäkringsbolag samt lackerarens FB (om detta inte är samma). Jag kan förstå att det känns trist att bli misstänkt för bedrägeri av ett bolag som man betalt in dyra premier till under flera år, men jag kan samtidigt förstå LFs skepsis, tyvärr är bedrägerier med bilar och MC alldeles för vanliga. Jag har blandade erfarnheter när det gäller LF, de håller visserligen väldigt bra priser men det tog mig väldigt lång tid (2 år) att få tillbaka pengar på självrisken som jag låg ute med pga att en annan bil backat in i min bil och sedan smitit. Fast jag hade i detta fall en extrem otur med en icke sammarbetsvillig skadereglerare men det löste sig väldigt smidigt till slut efter att jag skrivit ett par arga brev till hennes chef och begärt en förklaring. |
|
|
Har DFMSWEDEN lämnat AP? ______ Blogg: Länk |
|
|
Tyvärr så har det inte hänt så mycket på sista tiden, då vi samtalar med vår advokat om hur detta skall fall ska "tacklas". @Kristoffer_L: Om bilen som lämnas in för reparation eller lackering har försäkring som täcker stöld/skadegörelse eller dyligt, så är det den försäkringen som gäller...Inte företagets ! Sedan kan man alltid anmäla företaget för vårdslöshet eller oaktsamhet. Klart som sjutton att jag/vi smutskastar LF.....vi har ju inte fått en "riktig" utredning eller några vettiga svar, förrutom då att de inte ersätter oss!!!! (SKIT FÖRSÄKRINGSBOLAG) Just nu händer det inget speciellt förrän vår advokat utrett detta lite närmare! Men jag lovar att hålla er informerade om hur allt går. Jag tackar er alla för visat intresse för oss och vår situation. MVH DFMSWEDEN |
|
|
DFMSweden: OK, jag förstår men jag tycker ändå att lackeringsfirman är de som gjort den stora tavlan. En extra stor varningstriangel borde utfärdas för denna firma! Att de ö.h.t lämnar bilen olåst och dessutom verkar ha satt detta i system är för mig obegripligt. Eftersom du verkar ha rent mjöl i påsen torde det lösa sig till det bästa om du kopplar anlitar juridisk hjälp. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
DFMSWEDEN, har du inte rättsskydd via din hemförsäkring? Det vore ju jättekul om du hade LF som hemförsäkringsbolag, stäm LF med deras egna pengar.... mvh Johan |
|
@Johan (AutoPower) Precis det som vi nu gjort!!...vi har rättsskydd i vår hemförsäkring och den utnyttjar vi nu..... Men när denna fråga är avgjord i domstol, då har vi inte något längre med LF att göra. Det finns många andra försäkringsbolag att tillgå och vill kundens bästa. Lackerings företaget heter ESBE Lackeringar och de finns i Helsingborg. MVH DFMSWEDEN |
|
|
DFMSWEDEN: Det här tråden blir bara mer spännande för varje inlägg:)) Stå på dig |
|
|
Jag hade stämt lackeringsverkstaden för vårdslöshet helt klart. Där kan du med all säkerhet ha mest att hämta har ajg en känsla av efter att ha läst tråden. Lycka till! Asken |
|
| Fyfan vad livet kan suga ibland. Bra att du inte biter ihop och sväljer detta! Såhär kan man ta mig fan inte hålla på! Och vad är det för jävla idioter som påstår att man inte kan stjäla en bil med startspärr? Visserligen var det sant för 10 år sedan men ta mig fan inte idag. Be dem läsa på lite! | |
|
Länsförsäkringar är inte ensamma om den här typen av fiffel. Råkade för några år ut för ett inbrott i min bostad, varifrån de även stal bilnycklarna. Tjuvarna lastade sonika in det de ville ha i bilen o körde iväg. I mitt fall var det IF som var försäkringsgivare för bilen och LF för bostaden. LF ersatte det som stulits från bostaden, visserligen med ett belopp som inte kom i närheten av vad det kostade att återanskaffa prylarna men det är i detta sammanhang irrellevant. IF däremot startade en storskalig utredning(bilen var ju omöjlig att stjäla eftersom den hade startspärr), vilken varade i ca 5 månader och innefattade anlitande av (enligt dem) privatdetektiv i Tyskland och Sverige för (enligt dem) 6 siffrigt belopp. Det kom hem en utredare till mig han presenterade sig som fd polis och förhörde mig om min bakgrund, arbetssituation, ekonomi på ett sätt som väckte stort obehag, jag kallades till ytterligare ett förhör hos dem( ja jag kallar det för förhör eftersom det är just vad det var).Det begärdes in kvitton på precis allt som hade med bilinköpet att göra inkl resekostnader!? lyckligtvis hade jag användt mig av betalkort och kunde verifiera allt. Efter 5 ca månader och hot om polisanmälan från min sida ang bedrägligt beteende erbjöd de mig en struntsumma för bilen, ett belopp som varken återspeglade vad jag betalt för bilen, marknadsvärde eller ens vad lägsta annonspriset i något europeiskt land var för motsvarande modell. Handläggaren sade sig ha ringt en bilhandlare och fått värderingen, vägrade dock att tala om vilken handlare det rörde sig om. Jag lät en oberoende värderingsman ta del av dokumentationen för bilen varvid ett värderingsunderlag som gav ett värde som var ca 60% högre än IF s erbjudande. Eftersom IF nu beslutat att göra rätt för sig skickade jag in värderingsunderlaget...inget hände på några veckor så till slut tröttnade jag och ringde handläggaren, som visade sig vara på semester. Mindre lycklig som jag var bad jag att få tala med den som var ansvarig, fick mot förmodan tala med denna person, fick förklarat situationen samt läste upp den del i försäkringsvillkoren för personen som stipulerade att IF inom 30 dagar från att de fått anmälan skulle betala ut ersättning. Resultat: Jag fick långt om länge den ersättning som åsatts av värderingsman samt ränta på beloppet för den tid som förflutit mellan 30 dagar efter anmälan och faktisk utbetalning. Men för all den tid jag lagt ner på att få dem att följa de avtalsvillkor de själva utformat fick jag ingen ersättning, fast å andra sidan säljer de inga försäkringar till mig i fortsättningen. Den enda som ens erbjöd en förklaring var IF´s utredare som ringde upp och talade om att allt jag berättat stämde till punkt och pricka och att det var första gången han varit med om ett sådant fall. En viss förståelse har man efter denna förklaring då tydligen många fuskar med försäkringar, fingerar stölder etc, men likväl skall ingångna avtal hållas och det är just det som försäkringsbolagen inte gör när de frångår sina egna villkor. Med andra ord har du rent mjöl i påsen så stå på dig, kräv att få prata med handläggarens chef, kräv att ingånget avtal följs även vad gäller handläggningstid. Det är inte ditt problem att de har mycket att göra! Det är inte ditt problem att försäkringsbolaget haft försäkringstagare som försökt blåsa dem! Om inte detta hjälper, anlita en advokat, så slipper du lägga en massa obetald tid på att förhindra dem från att slingra sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.