AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
72.000

Vår Alpina är stulen och länsförsäkringar nekar oss ersättning. Vad göra?

Sida 1 av 8
Vi har har blivit av med våran fina Bmw B3 3.3 Alpina Touring -01.

Och nu strular försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) om att bilen ABSOLUT inte går att stjäla utan nycklar!!

Vi lämnade in bilen på en mindre lackskada på bakre stötfångaren och det var där som den blev stulen några timmar efter vi åkt därifrån.

Är det någon vänlig själ här som vet hur vi nu ska gå vidare med detta ärende?

De påstår "indirekt" att vi gjort det själv!!!

Är det möjligt att stjäla en sådan bil och hur och kan de neka oss ersättning??

Bilen är ännu inte återfunnen efter fyra veckor.

Hoppas nu på er hjälp !!

Mvh
DFMSWEDEN
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
fråga försäkringsbolaget om bilen har en inbyggd spärr mot att bogseras upp på en släpvagn också?

Länfsförsäkringar verkar driva den stilen hårt, men ofta ligger något mer bakom att de vägrar ersättning. Exempelvis om bilen ligger ute på annons, eller har tveksam historik.

Men när du har lämnat in den på verkstad så ska de ha en försäkring som täcker de bilar de tar emot för kundernas räkning. Du ska få ersättning via den försäkringen.

Mvh Johan
Vilken lackerare lämnades den till i skåne för att sen bli stulen?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Tack Johan för ditt svar.

Vi har varken tänkt sälja bilen eller att den har någon tveksam historik.

Att de möjligen transporterat den på släp kan ju vara en rimlig förklaring eller att lackerings företaget helt enkelt glömt att låsa bilen och då en bogsering kanske kunnat vara möjlig också!

Det är väldigt otrevligt att de antyder att man gjort det själv.
@wendtan..

Den lämnades in på ESBE Lackeringar på karbingatan i Helsingborg.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En typisk Länsförsäkringar attityd:( man kan lika gärna vara oförsäkrad.

Undrar hur den ansenliga mängd X5 som var larmade och låsta kunde stjälas utan nycklar ??

Har du alla nycklar kvar, samt nyckelintyg från BMW att inga andra nycklar finns inkodade till bilens EWS än dessa , så tycker jag inte att dom har nått att komma med.
Nu går det ju att lyfta på bilen på ett lastbil utan att den behöver startas tex. Har försvunnit flera Alpina spårlöst som både var låsta o larmade.
Länk
Vem visst om att bilen stog där förutom ni och lackeringsfirman ??
Lackeringsfirmans ansvar ?? hade dom nyckel ?? slarvat ??
Och tjyvarna ligger alltid steget före rent tekniskt.
Så de kan förmodligen både starta och köra bilen därifrån.

1. inga försäkringsbolag Länsförsäkringar i synnerhet vill betala ut nån försäkring om dom kan slingra sig ur detta.
2. Ge inte upp dom har alltid fel förutom de ggr de kan bevisa bedrägeri, bevisbörden ligger visst inte på dom utan på försäkringstagaren att de ska bevisa motsatsen.

///MVH Hasso
Länk
@Hasso

Tack för ditt utmärkta svar!

Enligt nära bekanta till ESBE Lackeringar brukar ägaren inte låsa sina kundbilar!

Vi kodade om de nycklar vi fick med 2005-01 och det var två stycken som vi då fick med bilen.

Vi hoppas nu på en snabb lösning av detta, då vi kommer att byta försäkringsbolag efter deras rent ut sagt: äckliga sätt att hantera detta.

Sedan är bilen med på larmtjänst hemsida fast med en bild på en sedan, vår var ju en Touring!!

Bilen var även med på efterlyst nu i torsdags och även där fel bild...nu var det en mblå Golf Gt....de berättade rätt registreringsnummer samt färg, återigen undrar man om de verkligen är intresserade att finna bilen eller de bara finns för att göra livet surt för en?

Mvh
DFMSWEDEN
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
När du lämnade in bilen har firman då fått nyckeln till bilen?
Har de kvar nyckeln? Har du fått tillbaka den?

VERSKTADEN ÄR ANSVARIG för skador och stölder om den anses ha varit försumlig i sitt sätt att förvara bilen.

Tycker det är väldigt dåligt av länsförsäkringar. Volvia har tyvärr samma policy.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vänd dig till: Länk

@Herr Gaspedal

Tyvärr så verkar det som lackeringsfirman slarvar med att låsa bilarna!

Båda nycklarna var är kvar, lackfirman hade sin och vi hade reservnycklen och dessa har länsförsäkringar fått av oss.

Vi har både hus och bil försäkringar hos LF samt en del tillägg!
Mycket tråkigt. Dessvärre verkar det som att du saknar flera nycklar och att ni inte spärrat de nycklar som saknas. Därigenom kan försäkringsbolaget med stor sannolikhet vrida och vända på ärendet i all oändlighet. Jag hoppas verkligen att det löser sig för er - det är inte roligt att hålla på med sånt här.
@Anders N

Jo, detta är mycket tråkigt!!

Men vi har spärrat alla nycklar som är på drift, det gjordes 2005-01.

Detta fick vi ett intyg på av Bmw i Helsingborg, så något tvivel på det råder ju egentligen inte vill man ju tycka !!

Vi har blivit så illa behandlade av detta vedervärdiga försäkringsbolag!
Jo
73
Jocke.L.
750iL -90
Mycket tråkig historia. Något liknande hände mig och det slutade med att jag fick stämma Länsförsäkringar och det tog två och ett halvt år innan jag fick pengar för bilen. Suck! Gissa om jag bytte försäkringsbolag? Jag hoppas verkligen du slipper allt strul med detta j*la bolag. Jag lider med dig.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jag har viss förståelse för länsfärsäkringar ändå trots att jag har medlindande med dig DFMSWEDEN eftersom det är du som råkat illa ut.

Anledningen till att länsförsäkringar vägrar är att många (extremt många BMW) har köpts på kredit hos handlare och därefter "stulits". Dessa "stulna" BMW hamnar i utlandet och den som köpt bilen på kredit kan haffa åt sig försäkringspengarna. Sedan var köpeskillingen för den "stulna" bilen tagit vägen kan man ju bara spekulera i ..
@Highway Star

Länsförsäkringar skall väl försjutton inte anklaga en försäkringstagare det första de gör?

Åter igen så är det ett förbaskat försäkringsbolag som vi kommer att bojkotta resten av livet om de inte ordnar upp detta på ett vettigt sätt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jodå du är skyldig till försäkringsbedrägeri i deras ögon till du bevisat motsatsen och dragit in press o media, det har varit de har varit deras melodi sedan jag vet inte hur länge.
Smyger nån in i ditt hus medans du är hemma och stjäl , så för du ingen ersättning om du inte misshandlats av vederbörande.
Går nått sönder så det blir vattenskador är allting för gammalt i deras ögon, där andra bolag ger en rejäl ersättning utan att knorra, dom är väl "skyldig" mig ca 50.000 kr sedan 30 år tillbaka plus ränta. Ja jag är långsint:)

///MVH Hasso
Länk
te
303
ted81
BMW M3 E92
länsförsäkringar = länsförskingringar

fy fan va hemskt å hur fan kan dom bete sig så .....

hoppas det löser sig för er.
Detta kanske vore ett fall för Insider??

Om hur detta försäkringsbolag hanterar sina kunder !!

Vad tycker ni om detta??
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
DFMSWEDEN: När ilskan har lagt sig tycker jag du klicka på Mugges länk och be dem om hjälp och råd och överklaga deras beslut!Hemska saker det här inte nog med att bli bestulen utan att det ska krångla med ersättning ochså, lycka till!

Mpower
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Hasso;
Du får inte misshandla en stackars inbrottstjuv och du måste sanda din gång till ytterdörren så han inte halkar och skadar sig får då blir du troligtvis anmäld ;(

Jag fick nästan samma besked redan under resans gång och jag nämnde nåt att kunde de resa till månen på 60-talet kan de säkert stjäla en bil med elekt. startspärr. Antar att alla andra bilar som är reggade som stulna på Larmtjänsts lista är antingen borttransporterade, rånade eller förs.bedrägeri - eller kan det vara så de faktiskt blev stulna utan nycklar ändå. Vet att Vi Bilägare testade startspärrar 96/97 nångång och konstaterade att många bilar gick att tjuvkoppla ändå under 5 minuter (BMW tog mer än en kvart om jag kommer ihåg rätt).

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Stephan: Behöver inte sanda om du har grind ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.