AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.492

535 R6 vs. 530 V8

Sida 2 av 2
Brorsans 540 E39 manuell drar ca 1.4 stadskörning enligt färddatorn.
När jag skulle provköra min nuvarande bil tickade även den. Jag körde iväg till Sjölin och hagström för att be dem kontrollera bilen och en av dem kom till bilen som då hade tystnat. Han var bekant med fenomenet. Om bilen står oanvänd länge så är det ventilerna (nu blir jag osäker, men jag tror det var källan) som gör något men när bilen blivit varm tystnar de. Jag har aldrig hört ljudet sedan dess.
För övrigt ligger min förbrukning på 1,2 liter sedan den köptes (enligt färddatorn) och jag kör mest landsväg/motorväg.

Mvh
Mikael
Helga
Min 535 -90 drog de sista 33.000 (trettiotre) milen, den hade gått 10.000 när jag köpte den, mellan 1.02 - 1.1.
Var snålast mellan 20 - 30.000 mil. Mycket konstant förbrukning ja, oberoende körstil, sommar som vinter. Vid riktig långkörning stax under litern. Mao den tålde att gå i hårt tempo utan att öka förbrukningen nämnvärt.
Måste också påpeka/informera att hustruns 323 -E36, 25.000 mil drar 0.77 och har pendlat mellan 0.75 - 0.78. Slå det den som kan. Det säger en del om BMW och deras fina sexor!

//Helga
ed
776
edge
520dT M -15
Körde farsans 740ia e38 på runt litern landsväg. Så att de skulle vara teoretiskt omöjligt att ligga under litern med en över 200kilo lättare bil (e39)låter konstigt. Har aldrig kört en 540 e39 dock, men de är väl samma motor? När man smög fram med 740in i stadskörning så drog den ca 1,5L men min 528 e39 är inte så billig i stadskörning den heller.

Kôpt kärlek är fin kärlek..!

My f.d precious Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
I vanlig ordning beror förbrukningen extremt mycket på hur man kör, vad man har för utrustning, motorns kondition, årstid, motorvärmare eller inte?
De siffror BMW anger bygger på både Autobahnkörning, landsväg, statstrafik och ofta innebär DIN normen att man kör mer statskörning än vad de svenska testerna innebär. Jag har en tysk bok om BMW där man bla skriver att statstrafik motsvarar 36% av hela testkörsträckan samt resterande landsväg+motorväg, här i sverige talar man ofta om 30% stats och 70% landsväg.

535an som gått ca 10000mil har dragit förhållandevis lite, bilen körs året om utan motorvärmare och helt original till 100%. Sommartid har den blandade förbrukningen ibland legat på ca 0.95l/mil, medan vintertid 1-2dl extra, typiskt 1.1l/mil. Bilen kör egentligen varesig hårt eller mesigt utan ganska normalt och medelförbrukningen brukar hamna ganska exakt 1l/mil (1-1.05l/mil) efter ca 1000mils körning.

Kan konstatera att färddatorn har visat sig visa ganska exakt och förbrukningen ligger då ca 1dl under de 1.13l/mil som BMW anger men det beror på att man normalt kör lite mindre statskörning och mycket mindre autobahn-körning.

Nu på senare år tar bilen lite mer tycker jag, landsvägskörning gick alltid under 0.9l/mil, typ 0.85-0.88l/mil ungefär, men nu sällan under 0.9 ofta typ
0.9-0.93l/mil.
RickardE
Min 540iA-95 drar 1.5-1.6 i normal stadskörning i Stockholm. På landsväg drar den 0.9-1.1 beroende på körstil. Dessa siffror är faktiskt förbrukning (fylld volym delad med körd sträcka) under sommartid. Motorn har gått 13000 rätt så lugna mil.

Miper335
Blir så trött igen...Skall nog köpa en 540 eller 750 nästa gång eftersom att de går så billigt.

Alla säger att 523/528 går mycket billigt och visst sett till effekt och tyngd är förbrukningen OK.

Min bil har under 7000 mil dragit ca 1.05 Blandad och ca 0.95 Landsväg.
Den har aldrig dragit varken mer eller mindre än detta.

Visst finns det undantag på bilar som faktiskt går billigare med Eco-körning,rätt väder och bensin men det är inte så flertalet kör som har valt motorstarka bilar.

När folk skall sälja sina bilar anger de ofta bränsleförbrukningen och för stora bilar brukar en liter milen (blandad)vara "vanligt".

Men hur troligt är det att en t.e.x Explorer drar en liter blandad och 1.2 med husvagn?

Skäms folk över att säga: min bil är törstig men jag kör en stor,stark och säker bil så jag skiter i de tusenlapparna om året?....
-Den som är avundsjuk/snål kan stanna i väggrenen med sin Toyota.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag är övertygad om att folk inte skäms rent generellt, utan det handlar bara om den enkla förklaringen att man vill göra bilen mer attraktiv på begagnatmarknaden och anger då gärna den lägsta förbrukningen som
man brukar kunna få ner bilen till. Dessutom är det en viss garanti för att motorn är okej också, det värsta exemplet är väl en 316/318 köpare som vill ha BMW men inte kan acceptera en högre förbrukning än ca 0.7/mil som så många mindre bruksbilar kan ligga inom och då är det inte så kul att slå till på en fin och rostfri som är jättebra förutom att den tar 1.5l/mil.

Likadant med motorstarka bilar, många ratar 530/535/540/7/8-serien just bara pga att är det 6a, 8a, 12a så drar alla dessa bilar automatiskt 2l/mil, vilket inte är fallet, utan många, många 6or kan man snitta kring 0.8l/mil om man kör mycket landsvägskörning vilket inte är fy skam.

Dessutom går det att bruksköra 7serien också då en sådan i friskt tillstånd inte hinkar i sig speciellt mycket mer än en gammal uttjänt volvo 740 komi tex (ca 1.2l/mil vid blandad körning) och då inköpspriserna nästan går hand i hand är det bara försäkringen + skatten som kommer att svida i lädret för BMWn, det ni alla volvo ägare, det är både valuta och körglädje för pengarna!!

Med andra ord, folk ljuger nog inte när de anger utan förlitar sig antingen på färddatorns siffror eller anger helt sonika hur snålt man kan köra om man vill, lägg på 10-20% så kommer det nog att stämma mycket bra för normalbilisten som gillar att köra bil.
Tycker att den här tråden har spårat ur ibland....kan inte fatta att en del som gör inlägg här tror att vi som svarat på grundfrågan om förbrukning ljuger. Har läst alla inlägg och ingen som svarat gällande förbrukningen på en E39 540 har ljugit för visst den drar en jävla massa om man gasar och startar kallt m.m men vid "normal" körning så är det inte så törstig. För mig är den här tråden död nu, kommer ej skiriva nå mer för som sagt jag tycker den spårat ur.

Tack för mig

/Robin
Ye
86
Yelow
545-04
Tja!!
Här kommer bränsledeklaration för mina körningar med min 540 touring aut!

Landsväg: 0.88-0.97 beroende på hastighet å hur tungt lastat bilen är!!

Stads, el. kortkörningar: Enda gången jag enbart kollat det är när jag hälsade på min familj i Julas uppe i Arvidsjaur, d.v.s kallt som satan å då drog den prick 1.6!!

Blandad körning: Ligger oftast på 1.2 men har varit uppe på 1.3!!

All denna förbrukning är givetvis med klok gasfot å det är f#n i mig inte farligt...ingen jänk med samma vikt å prestanda skulle inte ens va i närheten fastän man skulle ha ett ägg under pedalen!!
DOCK, finns ingen övre gräns, vad jag har märkt, på min 540 med tung gasfot, men kul är det iaf :D !!

M.v.h
se
661
seb_540
328i M F30
Tänk på att färddatorn är inget sätt att kolla bränsleförbrukningen, när jag stämde av min mot faktiskt körda mil och tankade liter efter en europa resa i somras visade färddatorn ca 10% för litet... den hade dragit närmare 1,5l/mil mot de 1,35 datorn påstod.
Ye
86
Yelow
545-04
Håller med dig seb_540!!
Jag kollar också mot den faktiska körningen, eftersom min färddator visar på tok fel, typ 3 dl/ mil mindre än vad den faktiska förbrukningen är??!!
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Köpte mig en 740 E32 att använda som bruksbil. Orsaken är att jag vill åka tyst och bekvämt, har blivit van vid det med min Alfa 164:a - som nu gick sönder... Den drar lite mer än en löjlig Scorpio med 2,9 liters sexa. Men ungefär samma ungefär som min Alfa 164 V6 automat. Jag tänkte helt enkelt att Om jag vill åka bekvämt, med AC och annan utrustning och bilen inte får kosta för mycket i inköp--- Måste det vara en bil som hade kvalitet från början. Nya småbilar har AC, men bullrar- visst, de går att köra billigare- men reparationer blir det oftare istället. Så- varför inte ha lite skoj samtidigt som man åker bekvämt för, förhållandevis, små pengar. Bilen kostade mig dryga 20 000 efter de reparationer som krävdes vid inköp. Värdeminskning finns knappt på de pengarna- vad gör det då om den drar 1,3 i snitt? Det gör Forden och Alfan också- kanske t.o.m. en gammal Volvo med sexa drar Mer.

Ha lite Skoj för pengarna!!

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Exakt, det är inte bränslekostnaderna som är största kostnaden vilket många okloka personer ofta tror, den kan man ju dessutom enkelt minska genom att köra mindre med bilen. Det är skatt+försäkring som kostar, samt inte minst reparationer som tex stötdämpare, bussningar, bromsar på speciellt den lite tyngre 7-serien.

Jag såg nyligen ne 95as 730 med 20-25' mil, hade sprucken framruta samt läckage från oljegivarkontakten, annars ganska rostfri vad jag kunde se och gick bra i motor och låda. Priset var 30000kr, snacka om mycket för pengarna!!
Ha
110
Habul
530dA -99
Ska ni köra ära 540 på 1,4 l/mil i stan så ska ni inte köpa en 540. Köp en 525 istället. Jag kör min 530d på 1.2 när jag är på bra humör. Men då kommer jag iväg snabbast vid grönt ljus.
Köpte nu en peugeot v6 den drar 1.7 istället.

Har man 250 hk ska man använda de. De 184 hk jag har i diesel är välanvända.

Jag håller med er som säger att det är försäkring som är boven i kalkylen.
Därför ska jag sälja min kära BMW.

Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Tickandet kan komma från en ventillyftare.
De är hydrauliska och har en slags ventil som ska hålla kvar oljan i lyftaren när motorn stängs av. Denna ventil kan läcka lite och om bilen stått en tid så tar det ett tag efter att man startat motorn innan oljan pumpats in genom de mycket små hålen...
Kan vara så att det tom krävs att oljan ska bli lite varm för att kunna tränga in ordentligt.
OM det nu är detta som är fel så är det inte så allvarligt som det låter då anledningen till tickandet endast är ett lite för stort ventilspel under de första minuterna.
Försök kolla om den tickar även om den varit körd med dagen innan.. Isåfall kanske man borde byta lyftaren i fråga.

Ang bensinförbrukningen så drar min 530 v8 1,08-1.15 liter/mil, praktiskt taget all körning, utom när man kör riktigt snabbt eller om det är riktigt kallt, då den drar ngt mer.
Kan dra precis 1 liter, vid långkörning.

Mvh Jakob

Jakob
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.