|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Imorgon ska jag kolla på en ny E34:a, det är en 1993 530i och jag undrar hur mycket dyrare den blir i drift än min förra 1992 535i. Enligt modellguiden här på autopower drar 530:n mindre soppa än 535an, stämmer det? Hur stor skillnad kan jag vänta mig på försäkringen? Dyrare eller billigare? | |
|
Jag skulle tro att skillnaden är ytterst marginell. Men satsa hellre på en 540, samma driftskostnad som 530 men mer effekt. |
|
| Problemet med 540 blir ju soppaförbrukningen :( | |
|
ää så in i hel*ete dricker den inte. jag har kört min nu i 100 mil sedan jag nollställde färddatorn o de är blandad körning o snittar 1,2 liter. Vid långfärd kan jag komma ner under litern enligt mätaren,slippe man bromsa o acca så går de kanon att ligga o pysa i 120-130 då dne håller mycket låga varv jämnfört med en mindre motor som har högre varv vid samma hastighet. Dock surplar den i sig lite mer inne i stan men vad gör de,man kör ju inte flera mil i stadstrafik dagligen så. å andra sidan om din 530 drar i 1-2 Dl mindre /mil är inte en 540 värd det,att få känna de riktiga draget? :) de blir ju inga stora pengar av det ändå,du får köra 2 mil gratis med en 530 om du kört 10 mil med en 540 mer änn så är de ju knappt. Däremot är försäkring lite dyrare o servicekostnaderna blir ju aningens mer. |
|
|
Det skiljer inte mkt i förbrukning mellan en 530 och en 540. Tror du har fått det lite om bakfoten. det skiljer mindre än ca 1 dl per mil. |
|
|
Håller med killarna ovan, har en 540-99 själv så jag vet att den inte drar mycket alls, visst jämför man bensinförbrukningen med en Polo så är den dyr :) Landsväg 0,9 och stad 1,2. /Robin |
|
|
att en 1800 kilo tung bil med 4 liters v8 och automatlåda drar 1,2 liter/mil stadskörning är en teoretisk omöjlighet...å verkligheten ser definitivt inte bättre ut!:) att räkna på 2 liter milen enbart stadskörning är inte alls att överdriva...speciellt med tanke på att man inte köper en bil med stor motor för att inte utnyttja effekten... att man sen kan köra den på 0,8 med fiskörning på landsväg är ju en annan sak då man helt enkelt inte behöver utnyttja effekten och det i stort sett bara är bilens tyngd som spelar in. min erfarenhet av 540 vs 535 är att 535:an faktiskt går lite billigare, även om det kanske inte är mycket. men motbevisa mig gärna!:) |
|
|
hmm rätt konstigt att flera som äger en 540 säger att de inte är särskilt törstiga men att en som har en 545a från 88 säger att de drar över 2 liter/mil vid stadskörning vilket de inte gör...o inte ens äger en 540 e39a???!!... 535 bör gå billigare men den går inte lika bra som en 540 gör o som sagt är bensinförbrukningen mellan 535-540 för liten för att en 535a ska locka mig... förstår heller inte varför att det skulle vara en teoretisk omöjlighet när det i praktiken funkar?... |
|
|
min 540 drog 1,35 förut men efter chipning drar den bara 1,2. blandad körning. man får ju räkna på när man kör normalt körning man kan ju inte dra in när man ligger och kör rödljusrace hela tiden eller när man åker långkörning. klart det blir olika men jag ska köra väldigt hård stadskörning väldgt mycket för att den ska ligga på 2 l/mil. hellre GasHäng än RattGlapp. |
|
|
Mina 530 e34 och 740 e38 har legat på ca 1,2-1,4 L/mil med mestadels stadskörning. Går säkert att köra snålare men vem orkar med sådant? -Phil |
|
|
med hjälp av dataprogram går den teoretiska bränsleförbrukningen att beräkna för olika bilmodeller, körförhållanden, körstilar, klimat m.m.... enligt detta och ett års simulering av 540ia e34 så ska det vara omöjligt att, även vid snällaste körstil åstadkomma en förbrukning på under 1,5l/mil! detta vid enbart stadskörning. skulle man lyckas komma under dessa siffror skulle jag oxå haft en 540 men min slutsats blev att kör man nästan enbart i stad så är det inte ekonomiskt försvarbart att ha en sån. Kan nån visa mig en körjournal som visar något annat så lovar jag att jag säljer 520:in och inhandlar en 540 illa kvickt!:) men till frågeställningen då...530v8 vs 535 bör vara hyfsat likvärdiga i det mesta men det beror ju på skicket oxå. v8an blir dyrare när nåt väl krånglar. jämförde försäkringar för mig mellan 540 och 535 förut och då var 540 billigare... |
|
|
Tycker det är tråkigt när folk som inte ens äger en 540 E39 kan sitta och säga att det är stört omöjligt att den kan dra 1,2l/milen, fattar inte varför man som jag tex skulle ljuga om det när en seriös person som startade tråden försöker få reda på sanningen. Jag har en 540-99 med steptronic låda och är inte känd för att fisköra som någon skrev tidigare, jag menar att en bil ska köras. Jag ntygar härmed att jag skriver inget skit på detta forum utan vemsomhelst kan få komma och mäta min bensinförbrukning om dom vill och kan själva se då att vid långfärdskörning så drar den endast 0,87 - 0,92 då med en hastighet på c:a 110-120 och en del omkörningar samt 1,2 - 1,5 vid blandad körning beroende på väder. Detta är SANT och så är det. Mvh Robin |
|
|
Vad är det för ett gammalt dator programm du har jonaz_6. Är du säker på att beräkningsmodellen i programmet stämmer? Köp dig en 540 och testa själv vetja! mvh /Jörgen Volle Geschwindigkeit speichert Zeit |
|
| köpte min 540i-01 för 2-3 månader sen och nollade färddatorn 10.8.... i snitt på denna tid | |
|
Jag kör 540 6vxl och är förvånad hur snålt den går vid blandad körning, 1.1/mil. Samtidigt så är det iofs fullt möjligt att köra den på 2 liter/mil. Fast då får jag nog kallstarta den i -20 grader och endast köra 2-3 km sträckor så den aldrig hinner bli varm. :) Svekke |
|
|
Min gamla 535iA E39 drog i snitt 1,6 - 1,8 och då var det alltså blandad körning. Och som någon sa, man har ju stor motor utan att använda den! Min bil Länk |
|
|
Man måste väl först definiera vad stadskörning är innan man pratar om det. När tjejen kör stadskörning drar bilen ca 3 dl mer per mil än när jag kör och då kör vi i samma stad och stadskörning. Skilnaden är inte att hon kör som en ganster och att jag fiser runt (gansterkörandet står jag för :) utan hon kör bara korta sträckor med rödljus och sånt medan jag kör lite längre stunder (typ några minuter) i typ 70-90. Båda tillfällena är stadskörning men resultatet blir helt olika. en tanke bara ha de/benke-nu med V8-försedd e21 i skallen :) |
|
| Har haft en 540ia e39 års modell 00 och jag kan säga såhär det beror på hur man kör den gillar man att gasa som jag tex så drog den 1.8 stad och cirka 1l landsväg | |
|
Håller med Mugge. Skall du ha V8 köp en 540, den är väldigt mycket roligare att köra. Effekten är otroligt och med tanke på en V8 på nära 300 hästar tycker jag inte man kan klaga på soppaförbrukningen. Ok kör man bara i stan så blir det dyrt, men å andra sidan, kör man bara i stadstrafik så är det bättre att köpa en smart-bil. |
|
|
Jag var och kollade på 530:n idag, testkörde inte pga det hemska vädret där ute, men jag startade motorn, gick igång utan problem (den står ju iof inne i värmen) men när man varvade lite 2,3 eller 4000 varv så kom det ett "tickande " ljud från motorn, Tickandet gick snabbare mer högra varv så det är nåt med motorn.. Vet ej vad det kan vara, något förslag? Tickandet hörs dock bara från motorn med öppen motorhuv och inte från kupén. |
|
| Har ett snitt på 1.39 enligt datorn på ca 600 mil i min 540/manuell, kan ju säga att den går snålare än min gamla 530/automat iaf, kör lite mera stad än landsväg | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.