AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.262

Ändra du någonting på din 7a efter köpet

Sida 2 av 2
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
bumse60: ingen ko på isen! :)

Tack, har beställt bakre dämpare nu till att börja med och tänkte behålla Eibach-fjädrarna som sitter på och endast låta byta stötdämparna. När jag bytte till Eibach på min blev den lägre, men lagom så runt om. Får hoppas man slipper X5-stuket med nya dämparna.

Jag är alldeles otroligt nöjd med Powerflex-bussingarna i casterstagen, så nöjd att när jag beställde stötdämparna så slank det också med en uppsättning Powerflex-bussingar till, nu för främre krängningshämmaren. Polyurethan-bussingar är det bästa väghållningstrim jag har provat. Visst det stämmer precis som Asken säger att om inte framvagnen är frisk i övrigt så märks det än mer med Powerflex-bussingarna.

En av sakerna jag gillar med casterstagsbussningarna är att de monteras helt utan verktyg. Köper man nya casterstag från t.ex. en BMW-ÅF så levereras dessa utan bussngning enligt uppgift och därmed är det en smal sak att sätta ihop allting, utan tillgång till en press.

Mvh Björn
Tack för info om Powerflex! Bussningar till casterstag och krängningshämmare är nu beställda, men det var 3-4 veckors leveranstid.

Bilstein och Eibach borde fungera utmärkt. Vet fortfarande inte varför det blev så konstigt fram på min bil.
Visa användare
100
Slarvar
320iM TIC -89:a
324TD -90:a
520i -90:a
740iA -96:a
Ni kommer tro att jag dagligen står och bakar pizza när jag säger att jag har monterat på 22" chrome fälgar på min 740 men så är inte fallet, jag jobbar på en däckfirma.
Detta plus en sänkning (när jag väl får sänksatsen) är väl det enda jag kommer göra för tillfället. Vita blink o lampor sitter redan där. Eventuell hellack i vinter.
Annars har jag väl bara bytt lite stag o bussningar för att få den till att gå ordentligt på vägen.

Visa användare
1.621
balmgren
Har nu bytt till Bilstein B6 bak, behöll Eibachfjädrarna som satt sedan tidigare. Oj vilken stor förbättring det blev! Fast den blev märkbart högre än med OE-dämparna, iaf så här i början, men fortfarande minst något lägre som orginal sport-fjädrar.

Dämpare för framvagnen är nu beställda, men hoppas fortfarande kunna undvika X5-stuk.
På "att göra listan" finns:

Byta 16" fälgar mot 17"
Hårdare fjädrar med en mild sänkning
Tonade rutor
Byta tyg-inredningen mot skinn
Sportsystem

Färdigt:

Bytt högtalare + diskanter i dörrarna till bättre
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Slarvar: Det var bland det sjukaste jag hört på en E38!! (inget illa menat, men sjukt stora fälgar..) Kan du köra med dem utan att behöva räta dom varje vecka?

balmgren: Stor förbättring - på vilket sätt? Bättre respons och mindre kräng? Hur är stötigheten?

---
Min bil: Länk
Visa användare
1.621
balmgren
Johan_S: Markant bättre respons och väsentligt mindre kräng. Men nu märks det mycket tydligt att den är alldeles på tok för mjuk fram.

Litet mer stötigt är det, men förvånande nog inte så jag tycker det stör.

Mvh Björn
Bilblogg: Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jo dom är ju inte helt som ett "strykjärn" dessa bilar, inte heller med EDC i hårt läge. Frågan är om det är fjädrarna eller kanske original-bussningarna, eller bara hjulupphängningen/karossen i stort som gör att dom känns lite krängiga i kurvor/rondeller etc.
En Audi S8 känns otroligt mycket stadigare än E38 med EDC i sportläge, utan att för den skull vara stötigare. Samtidigt är ju E38 med EDC i normalläge otroligt mycket komfortablare, och funkar utmärkt till normal körning..

Jag bytte ju de stora bussningarna i "whishbone" eller nedre-bakre S-stagen i framvagnen förra året, tyvärr blev det original.. Undrar om "powerflex" (urethan?) eller vad dom heter hade "stagat" upp bilen utan att göra den mindre komfortabel..... Eller om det är andra fjädrar som krävs... hmm :)

---
Min bil: Länk
Visa användare
100
Slarvar
320iM TIC -89:a
324TD -90:a
520i -90:a
740iA -96:a
Johan_S hehe ja d e klart att man får ju vara lite försiktig =) Men annars funkar det bara fint! =)
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Jag har bytt casterstag och monterat 18". Har köpt delar för att byta: Hardyskiva, drivremmar och rullar. Bilen har klarglasbaklyktor och vita blinkers vilket är helt okej!

Det som inte är okej, som stör mej en del är att bilen är sänkt rätt mycket fram och mindre bak, förra ägaren pratade om 6cm fram och 1cm bak. Gillar inte stuket riktigt som det ger. Sen är kombinationen av trötta stötdämpare och korta hårda fjädrar inte alls kul.

Jag vill återställa bilens orginalupphängning alternativt en smakfullare sänkning. Kassan säger att nya fjädrar och dämpare från BMW nu inte är ett alternativ.

Någon som vill köppa mina så gott som nya sänkfjädrar eller vill sälja orginalfjädrar/dämpare i gott skick? Mina fjädrar tror jag är från HR, gröna och ser ut (och är) som nya.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
se
16
sereLL
740 iA -95 20"
va rätt nöjd med min 740ia när ja köpte den!

va sänkt, 20" fälgar, nya lyktor bak.

men finns ju alltid saker och ting som behövs fixas! :D

bytt lite lister, och fler skall bytas, skall även på med nya lyktor i fram. sen under vintertiden skall man fixa lite av den lilla rost som krypit fram på vissa ställen.... grr!
- nya lyktglas fram
- silverfärgade insatser med angel eyes
- vita blinkers
- kristallbaklus
- kromlist på bakluckan
- nya slutdämpare med fyra blanka utblås
- diverse bussningar och stag både fram och bak
- DVD mellan stolarna med bild även fram (i navin) o ljud ut i stereon
- bilen hade en Schnitzer spoiler fram som har fått sitta kvar
- hade tidigare 20" alpina men kunde inte motstå då jag fick ett bra bud :)
- 18" rondell 58 kryssekerfälgar med M+S (kör den bara på vintern)
Jag kan inte begripa varför man sätter på fälgar större än 18" och sänker en 7serie, i min värld är det helt ofattbart...

Men det är ju bara min åsikt, original är snyggast, less is more ;)
Beträffande Powerflex, är det värt besväret och kostnaden som i mitt fall hamnar runt 5 bly utan arbetet inräknat som jag givetvis gör själv?

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.