AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.755

Hur ofta tittar ni till era vinterförvarade "Zettis"?

Sida 1 av 2
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Min Z-3:a har nu varit inställd i ett garage i 3mån. som ligger 5mil hemifrån.
Ska dit i helgen, koppla in batteriet, starta upp och varmköra tills termostaten öppnar,tömma "fuktslukaren", och ladda om alla 8 råttfällorna (kollade dem vid jul senast, alla var utslösta, 5 döda kabel-gnagare satt fast)
och sist men inte minst drömma bakom ratten om den blomstertid som snart kommer. Valborgsmässoafton ställer jag på den och då blir det åka av på riktigt!
Hur ofta kollar ni upp era garage-bilar, och vad gör ni för åtgärder då?

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Ja, inte startar jag bilen i alla fall, om jag inte ska åka med den. Att varmköra den är bara dumt, fall det sker med stillastående bil på tomgång...
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Nu har jag ju ingen Z, men ändå. Det där med råttorna låter ju inte kul. Vad händer när den nionde råttan kommer och inte har nån fälla att fastna i? Jag startar inte min E24 (kondensrisk om man inte kör riktigt varm), däremot litet batteriladdning skadar inte. Brukar också rulla bilen nån decimeter, för att undvika plattor på däcken (ringtrycket förhöjt förståss!). Och jag tänker inte vänta ända till valborg!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Det blir inte så ofta man hittar ju alltid nåt nytt man vill ha till bilen... Brukar sitta o drömma genaom att titta på gamla Z-träff bilder.. Min har varit avställd sedan mitten av september...Men nu är det inte länge kvar...eller det är nog det när jag tänker efter.. som tur var finns ju denna sidan.. haha

\\\Linus
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Beppo, det är inte bra att motorn står med samma cyl. öppen hela vintern skulle kunnat baxa motorn lite för hand istället, men kör motorn också för att återställa oljefilmen på cyl.väggar och övriga inre detaljer.
Kör den genomvarm på varierande varvtal för att få bort kondensen i vevhus/olja, motionera alla rörliga detaljer, ge batteriet en laddningspull samt få ur kondensvattnet i avgassystemet.
Håller med dig, att starta ett kort ögonblick på tomgång är helt förkastligt, kattarna mår inte bra av det, kondensbildas i avgassystem och vevhus mm.

VillaRosa: Helt rätt ska flytta bilen någon decimeter också, tack för tipset.

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Att varmköra motorn utan belastning är rena tortyren för en motor, dessutom tar det väldigt lång tid för vätskorna att bli varma. Har man bara förberett sin förvaring kan bilen stå i många år utan att må dåligt, utan att man behöver röra den.
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Jag har hand om test avd. på ett företag med marinmotorer, alla föreskrifter vi följer på motorerna (400-22000Hk) är entydiga: Motorerna får ej belastas förränn de varmkörts till arbetstemp.
Att belasta en motor som ej har uppnått arbetstemperatur är en katastrof. Nu kan man av praktiska/miljö skäl ej varmköra bilar till kaj, så som föreskrifterna är för båt/fartygsmotorer, men om man tar sig tid att köra med mycket låg belastning tills motorn uppnått arbetstemp. så sparar det oerhört mycket på slitaget.
Det är inga problem med att varmköra BMW-motorerna till arbetstemp på varierande varvtal, utan last. Det är värre att göra tvärt om.

Visa användare
86
MKZ3
Z4 3,5IS 2014
118d -14
X1 25e 2023
Nej det är ingen vits att starta motorn regelbundet.
Den kan stå i ett halvår utan att ta skada.
En "fuktätare" i kupen är bra.
Musfällorna kan nog inte bli för många.
Jag har ett kabelskydd som sitter på testuttaget i motorrummet som en musjävel gnagt hål på.
För att byta kabelskyddet måste man dela kontaktstycket och det har jag inte lyckats räkna ut ännu hur man gör.
Är det någon som har någon aning om hur man delar en sådan multikontakt??

/Mats.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
intressant med denna fråga, jag har tidigare haft som inlägg om varmkörning av motorn över huvudtaget, har haft olika cabbar i 30 års tid med avställning halva året och därvid lag har jag varmkört på tomgång tills tempmätaren börjar gå upp, då som först har jag varvat lite till och från och till sist varvat ur lite mer några toppar ända tills åtminstone på de andra bilarna tills fläkten gått igång och därefter stannat motorn och detta har tydligen varit bra då jag inte haft några efterföljande problem, som ny Z3 ägare är detta första vintern med 2 starter jag hunnit med på liknande sätt men då fläkten går hela tiden så har jag kört en lång stund så motorn blivit riktigt varm därefter stannat den, av ovanstående inlägg har jag tydligen inte gjort något fel utan detta har varit av godo MEN om jag inte startat över vintern och motorn bara stått still tills våren blir den då inte alltför "torr" i de övre regionerna tills starten på våren?
MVH Uffe/bildock
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Tror inte att marinmotorer och bilmotorer har samma föreskrifter. Men i stort sett alla experter i branchen menar att det är mkt värre att värma upp en motor helt utan belastning. Givetvis skall motorn ALDRIG belastas hårt när den är kall. Man brukar exempelvis ta upp sk "bore polishing". Detta uppstår när en motor sakta jobbar sig varm under obefintligt oljetryck. Trycket är därmed så lågt att motorn helt enkelt har otillräcklig smörjnng. Titta i vilken instruktionsbok från vilken biltillverkare som helst. Alla skriver att man inte ska låta bilen stå, utan köra iväg, mkt försiktigt och inte belasta motorn hårt innan driftstemp. Men alltså inte stå still, och det är knappast av miljöskäl alla skriver så.....
Porsche hade (har kanske fortfarnade) ett speciellt uppvärmnings läge i automatlådorna där bilen tilläts ligga på ngt högre varvtal än vanligt. Detta för att bilen snabbare skulle nå driftstemp.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
BMW har samma sak ! Vår bil aktiverar sportläget vid kall start för att snabbare uppnå arbetstemp :)

Vi hade båt när vi bodde i Sthlm, och denna vinterkonserverades när den togs upp och startades först igen, när vi sjösatte i maj. Inga problem !

Föreskrifterna för denna VP V8 5,7 var också att man skulle varmköra med förhöjt tomgång (900-1200 varv) tills vattnet nått en temperatur på 70 grader, därefter kunde man köra iväg. Jag gjorde så varje gång, och motorn gick som ny fast den hade gått 1000 timmar :-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
En frisk motor har inte obefintligt oljetryck på tomgång. Har du lust att länka till några av experterna.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Har tyvärr inga länkar, men jag har mkt böcker och tidniningar hemma som man kan läsa om det i. Har bla varit artiklar om det i automobil för inte så länge sedan.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
återigen till frågan till den som kan svara, blir inte motorn för "torr" i de övre delarna och i cyl.loppen då all kvarvarande olja rinner ner i tråget om den in inte får sig en omgång under en avställningsperiod??
mvh Uffe/bildock
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
BMW har samma sak ! Vår bil aktiverar sportläget vid kall start för att snabbare uppnå arbetstemp :)

På e36 Automat går de inte att göra "kick downs" innan den har nått en viss temp i både motor och oljan i lådan. Hur funkar då motsatta funktionen i E60 530dA? Nån som vet??

Daniel

Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Oljan i en motor flyter vad jag vet rätt fort ner efter du har stängt av motorn, men med bra olja så kommer den snabbt ut till smörjställena så fort du kör igång. Det är nog ingen större skillnad om motorn har varit avstängd i 5 minuter eller 5 månader.
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Bildock: Korrosionen är motorns värsta fiende vid stillastående, genom att starta 1gång per 3mån. får motorn en förnyad oljefilm invändigt, som skyddar.Ur smörjningssynpunkt behöver man inte starta. Om man startar är det dock viktigt att man kör varmt eftersom det bildas kondens (ger korrosion) som måste avdunsta från vevhus och avgassystem.

Alternativet är att konservera motorn, då kan den stå många år, men bör ändå baxas runt för hand var tredje månad (för att inte samma ventilfjädrar skall stå belastade hela tiden).Som regel konserveras alltid båtmotorer inför vinteruppehållet, det är dock lite opraktiskt att göra på bilar.

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
ZM3:
Nu blev jag nyfiken!
Hur går det till när man konserverar en motor? =)

/// Viktor
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Konservering:
(Bör som sagt inte göras på en bilmotor, som bara tillfälligt är tagen ur drift, med monterad luftmängdmätare, lambdasond och kattar.)
- Olja och filter byts
- Oljeblandad bensin och karburatorsprit tillförs bränslesystemet, bränslefilter byts
- Motorn körs driftvarm, luftfiltret demonteras.
- Motorn varvas upp, en medhjälpare stänger tändningen och öppnar samtidigt gasspjället för fullt, du sprutar (med en tryckluftspruta) konserveringsolja(går bra med vanlig olja också) i insuget under hela utrullningsfasen.
- Alla rörliga delar på motorns utsida smörjs/infettas.
-Batteriströmmen bryts.
- Alla elektriska poler/anslutningar görs rena och fettas in med syrafri vaselin.
- Alla yttre gummidetaljer smörjs in med silikonolja.
- Kontroll av frysskydd i kylvätskan
- Insuget förseglas med plastpåse och tejp, avgasrör förseglas likadant.
Förrådsplatsen bör vara så torr som möjligt, samt skyddad för gnagare.
Rundbaxning var 3 mån, insugsförsegling tas tillfälligt bort först.
(Tändstift byts efter konserveringstiden, före första start.)
Klart.

FM
88
FMZ3
530iA Touring -06
Hej!

Jag tittar till kärran varannan månad och kör den försiktigt (max 4000 varv)varm till en 90-100 grader. Har hört att det är viktigt för air-konditionen så den brukar jag blåsa på ett tag. Kallt ute och kallt i kupén. Konstigt. Någon som vet varför man gör det?

När ni ställer på bilen på våren. Hur länge väntar ni (minuter, timmar, antal rundor) och hur kör ni bilen då tills ni drar på och maxar bilen? Bara lite info inför den stundande våren.

Mvh - FMZ3

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Anledningen till att köra acn är för att när den står länge så kan packningarna torka ut, vilket får gasen att läcka ut. Har själv råkat ut för det för några år sedan. Visserligen bara att fylla på gas igen, men irriterande. Har dock inte råkat ut för det sen dess (vintern 2002-2003 hände detta), och jag rör inte bilen mellan att jag ställer av i dec till jag startar i slutet på mars.

När jag ställt på bilen brukar jag ta det ganska lugnt nästan hela första tanken, innan jag blåser på fullt. Känns bäst så, men vet ej om det egentligen är nödvändigt.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.