AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.618

Manual och Servicebok till - 330D E46 2003 Touring?

Sida 4 av 6
Den bilen (på BMW) tycker jag verkar som det bästa alternativet så långt.

Jag kikar själv lite på beggade diesel BMWs och ärliga bilar hos auktoriserade märkeshandlare (Audi, MB, BMW) som rullat <10 000mil är ruggigt dyra i Tyskland. Inte så konstigt eftersom dessa bilar är ju förstahandsvalet för de tyska begagnatkunderna som inte är drabbade av de svenska straffskatterna på dieselbilar.

Efter att ha läst så många historier på detta forum har jag blivit avskräckt att köpa en nyimporterad BMW. Jag föredrar helt klart att hämta hem bilen själv och då givetvis ifrån en tysk auktoriserad märkeshandlare.
Lite dyrare men i gengäld desto större glädje
Go
83
Gorschek
435i Gran Coupé 2015 M-pkt, M-performance allt;)
Tjenare.

Jag har nu läst hela importguiden! Mycket matnyttigt. Jag har surfat och har en bra kandidat, se länk nedan:

Länk

Vad sägs?
En fråga, vad räknar man, i runda slängar, att det ska kosta utöver priset på bilen innan man har den stående på parkeringen? (utöver skatt, försäkring och diesel ;)

/T
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

7-10.000. Beror på hur billigt du kan resa ner, hur långt ner i Tyskland bilen står, hur långt upp i Sverige du bor. Båda mina har jag tagit hem för ca. 7000kr men då har dom funnits i de norra delarna av Tyskland samt att jag själv bor i Skåne. Har också hittat billiga flygresor ner.

___
//Ulf
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Tycker den bilen verkar vara väldigt rätt, med rätt pris. den borde du ha hemma för någonstans runt 160'. men det gäller att vara snabb om man ska hinna med klippen, för dieselbilarna är ruskigt populära över hela europa.

Mvh Johan
Go
83
Gorschek
En fråga till alla er som gjort det här.

Det jag är ute efter är ju en 33D (t ex den som är i min länk)

Länk

Det är viktigt för mig att jag har en bil som är driftsäker och jag kan köra 1500mil/år i ett antal år, minst 5. Det borde väl inte vara ett problem (givet att bilen är bra skick och har gått vad som utges)? Dessa bmws är väl inte bilar som behöver totalrenoveras eller nåt vid 18000mil t ex..?
Är det någon som har en uppfattning om vad som kan tänkas vara kritiskt? Är det något speciellt jag ska titta efter när jag handlar resp. förbereda mig på behöver bytas inom kort?

Detta med bilar är svårt men jag jobbar på det ;)=

/T
Visa användare
39
johan_i_skogen
X5 3,0DA sport -04
Mazda BT-50 -09
verkar redan som bilen är såld,, själv har ajg letat i ca 4 månader efter en 330D touring, nu har ajg köpt en,, men har en till, som ahr gått va 16 påG en 02 i sverige, den verkar vara helt okeyy, så skicka ett mejl till klockelund@telia.com om du vill ha en mejladress till den bilen,,

ang 330 bilen och motorn,
tror jag att det är en utmärkt bil, som är driftsäker,
doch har jag hört att på dom tidigare motorerna 99/00 och där ahr insprutningen varit en svag punkt,,

tänk på att när du importerar en bil så kommer du även byta bränsle standard, och ska du ha bilen i säg 5 år KANSKE du kommer märka det,
så som läckande packningar i pump.mm
En del rekomendear ju och byta alla packningar och oringar i pump o bränslesysten, direkt efter en inport, det kan bli dyrare havverier med glappande pumpaxlar mm,,

fast det är nog mera ovanligt,(tror jag)

hoppas du blir nöjd,,,

diesel är bättre än du tror
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gorschek: Om du bra kör 1500 mil per år så ligger du i gränslandet för om det verkligen är lönt att köra diesel. Gillar man dieselkaraktären framför motsvarande bensinare så kan ju det vara en anledning till att välja en 330d framför en 330i men knappast ekonomin. När jag för egen del räknat på begagnad (typ 02-03) 330i vs 330d så hamnar brytpunkten något över 1500 mil. Förbrukning och bilskatt en är en sak men det som ligger dieseln till last är att den är dyrare att föräkra än bensinaren. Men försäkring är ju individuellt så det kanske inte är samma sak för dig.

Jag har ju en diesel, dock med mindre motor och denna köpte vi pga jobbpendling. Nu har arbetsförhållandena för min fru förändrats så den rullar inte lika många mil som det var tänkt men vi ligger ändå på över 2000 mil/år så några kronor billigare blir det än en 320i.

Trots att dieselvagnarna har en hel del förtjänster så skulle jag utan tvekan välja en 320i före en 320d och en 330i före en 330d.

___
//Ulf
Go
83
Gorschek
Vad gäller just BMW så är jag ingen expert, men vad gäller Diesel generellt så kan jag inte riktigt hålla med.
Först så blir break even diesel vs bensin ca 12-1300 mil / år om man räknar med att diesel kostar mindre o drar mindre, men kostar mer i skatt.
(räknar på 0.5kr billigare diesel än bensin, 5000SEK/år mer i skatt, 0.7 vs. 1.0 i förbrukning).
Sedan så är ju dieselmotorer betydligt mer slitstarka, en besinmotor varar i genomsnitt 1/2 så länge som en diesel.

Utöver detta har vi bättre andrahandsvärde på långmilare, dieselkänslan, etc.

/T
Go
83
Gorschek
Programmer: Om man ska byta alla packningar i pump och bränslesystem, vad skulle ngt sånt kosta på BMW?

/T
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gorschek: Jag räknade med att priset på bensin och diesel är detsamma. Just nu är bensin kanske 50 öre dyrare men det har varit tvärtom för inte så längre sedan. Har för mig att skatteskillnaden när jag kollade var 4700 kr.

X mil * 1,0 * 10,50 + 2300 = X mil * 0,7 * 10 + 7000

X = 1343 mil

Samma beräkning om priset är lika

X = 1566 mil

För mig är 330d ungefär 2000 kr dyrare per år att försäkra vilket ger att de framräknade 1343 mil springer iväg till 1914 mil.

Håller med om att andrahandsvärdet få långmilarare är till dieselns fördel. Livslängden spelar för min del inte så stor roll då jag inte har mina bilar tills dom stupar.

Dieselkänslan är ju ganska subjektiv då smaken är olika men som jag skrev så har ju dieseln sina förtjänster...

Har ingen aning om vad de reperationer du nämner kan kosta.

___
//Ulf
Gorschek: ...har du fått pengarna tillbaka som säljaren lovade...?
Ser också att bilen ligger ute på bilfirmans sida...igen: Länk

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Dessutom en -01 med 5000 mil på mätaren hur stor sannolikhet är det att det skulle stämma iofs ser den ruggigt fräsch ut, och det finns alltid undantag som bekräftar regeln.

///MVH Hasso
Länk
hasso: Inte helt ovanligt med sådana lågmilare MEN de brukar som regel nästan alltid stå som inbytesbilar hos auktoriserade märkeshandlare och nästan aldrig hos oberoende handlare.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
kristoffer: Jepp knappast import hos en bakgårdshandlare.:)
Men den ägs av en privatperson importerad av Sportwagen i Åhus 2005-06 så den kan faktiskt vara OK.

///MVH Hasso
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag tror iofs att säljaren aldrig tog bort bilen från hemsidan, det måste jag säga till hans försvar. däremot så avgör ju hur han hanterar bilen framöver om han är seriös eller inte.
5000-milaren ser verkligen ruggigt fräsch ut, och har en lite mer realistisk prislapp, även om jag är väldigt skeptisk till den också.

mvh Johan
Jim/Jim
Kommer ifrån Kristianstad och gör mitt första inlägg, tycker i normala fall inte om att prata bak ryggen på folk men hoppas att det är Ok eftersom det är ett forum där man bjuder på erfarenhet Ris alt Ros.
Hammas bil är Tonys Pizza dvs han har bakat pizzor i 15 år i vår stad.
Pizzorna var mycket goda det kan jag intyga,en mycket snäll kille som menar väl.Och han gjorde jo rätt att ta tillbaka bilen.
Men när det gäller kvaliten och bilarna som erbjuds hos honom skall man nog ta den till en test eller till Bmw för mätatställnings kontroll.
Här hamnar tyvärr en del bilar också ifrån Hässleholms Maffian som det står skrivit en del om på forumet, vi som bor på orten ser och hör ganska mycket mer än det som skrivs på forumet.Det som jag reagerade på var i annonsen på blocket .se skriver man att man har stora erfanheter på kontinten med Import av alla dess slag. Det är jo ganska att ta i eftersom det är ganska stor skillnad att baka pizzor och importera bilar.
Jag önskar ändå killen lycka till.

Jim
Go
83
Gorschek
Hey,

ngn som sett denna:
Länk

/Tony
På mobile.de börjar de billigaste 330Ci -03 med facelift från ca 20000 Euro och uppåt, dvs ganska exakt vad denna handlare begär. Räkna sedan med importkostnader som Dereco haft samt inte minst den förmodade vinsten på bilen. Ingen handlare säljer en bil i välgörande ändamål. Jag har svårt att få ekvationen att gå ihop på denna bil.

Här hittade jag en bil som verkar riktigt trevlig om man kan nöja sig med steptroniclådan (tycker själv den passar 330 perfekt). Står hos en auktoriserad Audi/VW handlare i Berlin.

Länk
Jim/Jim
Bmw 330 D-2003 ligger fortfarande till salu med 7500 mil .
Ska han försöka sälja den igen med rätt eller fel miltal?
Kan inte förstå att han inte tar bort bilen i från annons.

Jim
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
(Sitter i USA, sorry for inga Sv Tecken)

Kristoffer_L: Men vi pratar ju inte om 330Ci -03 utan en 330d Limosine. Dessa gar att fa for ungefar 17000 Euro of uppat. Da ar inte affaren omojlig att rakna hem.

Se bara denna: Länk

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.