AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.619

Manual och Servicebok till - 330D E46 2003 Touring?

Sida 3 av 6
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Gorschek, väldigt tråkigt att höra. tack och lov fick du reda på det i tid, innan bilen är betald och klar. du har nu HELT andra möjligheter att ta dig ur affären än om du hade betalt den fullt ut och kört ett halvår. Det finns många som har råkat väldigt mycket värre ut än dig, med en säljare som både vägrar att häva köpet och vägrar att kompensera köparen. Eller går i konkurs innan tingsrätten har avkunnat sin dom!

Du ska absolut häva köpet, bilen har gissningsvis gått långt mer än 15000 mil, kanske en bit över 20000 i värsta fall. utan historik är den i princip värdelös, och du kommer aldrig att få den 50 lappar billigare eftersom hans marginal kanske är 20-25 lappar. Kort sagt har du bara betalt för en 20000-milare, så du kan inte kräva att han ska sälja den ännu billigare.

Se till att stoppa lånet och ta dig ur affären ögonabums. Det du har råkat ut för är inget BMW-relaterat, så ta sedan i lugn och ro och läs igenom Importguiden. Därefter letar du upp en ny 330d, fast en med realistiskt pris/mil-förhållande. Tänk på att en ärlig 15000-milare är i mycket finare skick än den skruvade 7000-milare du åker runt i idag!

Mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
förresten, får man kanske råda jockewik att kolla upp sin kortmilare också? eller betalde du vad en ärlig 6000-milare kostar på bilfirma i sverige? utan att veta något om utrustning och skick så lär prisnivån ha börjat runt 200 lappar.

mvh Johan
jo
8
jockewik
330D Touring -03
hej igen ,sorgligt att höra det här .
vad det beträffar min bil så är det ingen nav el skinn utan standard och priset låg precis under 200 , och jag har faktsikt kollat upp den.milen stämmer
mvh jocke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bilen är besiktigat i Klippan! i Skåne samma dag som första ägaren reggades första ägaren är en kvinna/målvakt? (troligtvis är det ett kvinnonamn) i Norrköping med ett efternamn som det finns typ 3-4 personer av.)
En manligt namn finns endast reggade på den adressen med samma efternamn (samma efternamn som en tidigare borgmästare i Mostar.)

Sedan undrar man ju lite hur bilfiman kom in i bilden.

///MVH Hasso
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
det låter bra Jocke, det lönar sig att kolla upp den innan köp. nu när den centrala reparationshistoriken finns tillgänglig så är det oerhört svårt för bedragarna att luras, det är för enkelt att kolla upp bilen.
kruxet för de som står med en skruvad bil nu är att det blir bara lättare och lättare att kolla upp bilarna, vilket för att många kommer att stå med osäljbara bilar om något år bara för att de inte kollade upp bilen tillräckligt bra när de köpte den.....

för övrigt är jag mycket nyfiken på Gorscheks uppföljning!

mvh Johan
Go
83
Gorschek
435i Gran Coupé 2015 M-pkt, M-performance allt;)
Tjenare.

Senaste nytt. Var på bilfirman idag och han var mycket bra! Inga problem, han bad om ursäkt (förklarade att han förmedlade bilen) och att jag skulle få mina pengar tillbaka samt alla mina utgifter täckta. Jag måste säga att bilhandlaren verkar mycket bra! Han förklarade för mig att han alltid kör hård koll på de bilar han köper in och säljer men att denna slank igenom då det var förmedling.

På så sätt så tycker jag att vi ska se upp med bilen ifråga men kanske inte svartlista säljaren helt då han faktiskt har skött det mycket snyggt. Han fick reda på allt idag, 2h efter hade han kört en egen koll och erbjöd mig pengarna tillbaka.

/T
Go
83
Gorschek
...
så nu letar jag bil igen!

jag har sett en i stockholm som verkar trevlig.

Länk

mailade honom och fick chassinr direkt! tänkte köra en koll med bmw INNAN jag går vidare. Några kommentarer?

/T
Skönt att det löste sig!

Vad det gäller det "nya objektet", så är ju även den importerad...i höstas.
Datum för första reg.: 2006-09-29
I trafik första gång: 2006-10-13

Kör en koll enl. tidigare...

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Go
83
Gorschek
Tro mig, Jag går inte på toa längre utan att kolla allt ifrån grantihistorik till servicebok ;)=

men seriöst, om jag kollar följande så borde det väl vara relativt säkert eller?

- vv.se (ägande, utredning etc)
- servicebok
i kombination med
- utdrag ur bmws db för garantiärenden
- ringer och kollar med firman i tyskland som gjorde den sista servicen enl tysk servicebok och ser om de miss/kan se ngt.

Kan man göra ngt mer?

/T
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Gör du så så är du mer eller mindre så "säker" du kan vara. Vill du vara extra trygg kan du också göra ett M-test / konditionstest på BMW innan köp. Men, med bara den lilla insatsen du nämner ovan så kommer du med största säkerhet inte trilla i samma fälla igen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Groschek, ta och hämta bilen själv i Tyskland hos en BMWhandlare. Låna i bank om du behöver. Kan lova dig att det blir säkrast så.
Mvh
Asken

Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning.
...som tysken skulle sagt: "genau"... :)

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Go
83
Gorschek
några tips på bra söksidor... för att hitta bilar i tyskland?

/T
www.mobile.de
www.autoscout24.de

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
det känns både som att du har lärt dig något och inte lärt dig....

Att kolla upp bilen INNAN köp är helrätt, det förhållandevis lilla och billiga arbetet sparar tiotusingar.

Däremot verkar du helsugen på lågmilare till långmilspris, en ekvation som inte går ihop. Den du länkar till är ännu mer attraktiv än den förra, pga navi och sportinredningen, men är ändå billigare! Sannolikheten att den skulle vara ärlig är lika stor eller mindre än att den förra skulle vara det! Därmed inte sagt att den omöjligen kan vara ärlig, men en nyimporterad bil som är billigare i Sverige än i Tyskland kan naturligtvis bara i undantagsfall vara ärlig.

Är det 160' som gäller för dig så måste du gå upp i mil, eller upp i ålder. En ärlig -03:a som har gått 15-16000 mil kostar de pengarna, eller en -01:a med låga mil. Självklart kan du hitta klipp, men du hittar absolut inte klippen bland nyimporterade bilar!

Skönt att det löste sig, som sagt, det är få förunnat!

Rörande bilhandlarens ärlighet så får väl framtiden utvisa det. Fortsätter han att annonsera bilen med samma uppgifter så är jag skeptisk till eventuell ärlighet. Att skylla på förmedling är den äldsta ursäkten som finns vid bedrägerier, det som verkligen visar hur seriös handlaren är, är hur han hanterar bilen framöver. Det är kanske värt att spara regnumret och ringa nästa ägare om någon månad?

Mvh Johan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med Johan. Den annonserade bilen är för billig med tanke på årsmodell, mil och utrustning. Chansen finns ju givetvis att den är ok men risken är betydligt större. Som sagts tidigare så rullar E46-dieslaran ofta mycket långt per år då de är populära som tjänstebilar för säljare och lägre tjänstemän i Tyskland. 4-6000 mil per år är vanligt.

___
//Ulf
Go
83
Gorschek
Johan,

Klarrt man vill göra klippen... men jag var precis ute på lite tyska sidor och letade.... där finns 330D 2002-2003 som gått under 12K mil för allt ifrån 10000euro uppåt... om man räknar ett tillägg på 15-20K SEK så är 160000 inte helt orealistiskt för en bil. Frågan är ju förstås om de i tyskland är ok.... men den jag tittade på för 11800euro eller vad det var såldes av en BMW firma....

T
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag hittade åtminstone ingen under 12' när jag letade, och som du själv ser så är det de bilar som gått runt 20000 mil som kostar de pengarna.

självklart kan du hitta enstaka asbilliga bilar på tex mobile, oftast hos uttalade exporthandlare, men ringer du sedan och kollar närmare så finns det oftast en hake. det finns undantag, men att en svensk handlare skulle få tag på klippet och sedan "bjuda" de svenska köparna på ytterligare ett klipp är orealistiskt. verkar något för bra för att vara sant så är det sällan sant!

ingen av de billigaste har heller gått 9000 mil och har navi + sportinredning som du kanske såg. jag säger inte att den bilen du länkar till är skrot, men sannolikheten att den är fifflad är stor.

vi vill alla göra klipp, och har du ett antal månader på dig så hittar du säkert ditt klipp. men då kanske du har lagt ner en veckas effektivt arbete, 3-4000 kr på kontroller och i värsta fall ett par långresor för att kolla på bilar som inte håller måttet. då kanske det är bättre att lägga på 15-20 lappar direkt och köpa en fräsch bil direkt istället?

det finns många trådar här på forumet där bilköpare ondgör sig över hur många BMW:ar som är skruvade när de kollar runt. en del är helt chockade över att kanske 9 av 10 är fifflade, ända tills det kryper fram att de bara har kollat på de 10 billigaste på blocket. självklart är 90 % skrot då! det är väl inget att förvånas över? samtidigt finns det massor med jättefina BMW:ar som är svårsålda, eftersom de har gått kanske 13-14000 ärliga mil och trots det är dyrare än bedragarnas "kortmilade" skrothögar. dessa bilar kollar många köpare inte ens på....

mvh Johan
Go
83
Gorschek
har hittat en som jag tror är bra, handlare, realistiskt pris etc...

Länk
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Bra att det löste sig, det finns säkert ärliga handlare men jag tror att de flesta chansar, går det så går det. Bäst är nog att hämta själv.
mvh Daniel

Länk
När det händer så händer det fort, Autobahn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.