|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla av DIS är rätt meningslöst och bortkastade pengar som Johan säger då en DIS avläsning inte kan säkerhetsställa bilens verkliga mäterställning om den skulle vara ändrad. Räcker i princip med regnummer/chassienummer för att få ut garanti/serviceutdrag från databasen, det kan kosta en slant typ 500kr.. Det som ifos kan vara nyttigt med DIS är att se om det finns lagrade fel i mínnet tex man knappast värt en 1000 lapp. Du kan typ köpa en diagnosutrustning för de pengarna som gör nästan samma sak. ///MVH Hasso Länk |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
1000 spänn var det dyraste jag har hört! då tycker jag att de ska ta fram åtminstone den centrala reparationshistoriken gratis. normalt pris är väl 700-750 kr, men här i Västerås har de ett paketpris med DIS-kontroll, felkodskontroll, kontroll av nycklar och påkoppling av halvljusautomatiken för 900 kr. det kan ju vara ett tips! mvh Johan |
|
Perfekt, paketet låter som en bra ide!, tack för tipset. /T |
|
|
Jag kollade med BMW idag. De ska ha 2100SEK för: -DIS koll, omkod/koll av nyklar, utdrag ut centr. rep.reg, påsättn av halvljusautomatik. Är inte detta snuskigt dyrt? /T |
|
|
Jag tror jag kör endast utdrag ut centrala rep registret... om de har skruvap på mätaren så har de nog gjort det på de andra också... men om bilen har gått mer än 7300 mil (typ 15000) så är ju chansen att den har gått igenom en reperation ganska stod eller? och då har jag i alla fall en mätarställning att ha som referens. //Tony |
|
börja med det, verkar det ok så får du ta beslutet då om du ska gå vidare. vilken BMW-verkstad är det som är så dyr? finns det ingen annan i närheten? Mvh Johan |
|
Rudvi Huset i Karlskrona. Ringde till Kalmar och de tar i princip samma sak. /T |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Finns det nån dyrare BMW handlare än Rudvi i prissättningen överhuvudtaget ??. han skulle väl ha 159tkr för en 528-96 för typ två årsedan :) Kolla med Månsson Kristianstad tex ///MVH Hasso Länk |
|
Kollade med Kristianstad och de är 600sek billigare. Tar det där! Tack för tipset. Jag postar resultatet av mina äventyg om en vecka eller så ;)= MVH T |
|
kul att du hittade billigare. vi är nyfikna, lita på det! för din och bilmarknadens skulle så håller jag tummarna.... mvh Johan |
|
Tjenare. Senaste nytt om min BMW. Jag fick utdraget från BMW reg idag och det är tyvärr inte goda nyheter. Bilen har på mätaren idag (det som jag trodde den gått) 7380mil. Enligt utdraget så var bilen inne 2005-03 och hade då gått 5884 mil. Sen var den inne igen 2005-10 och hade gått 9932mil!!! Dvs ett år innan den togs in till SWE hade den gått nästan 10000mil. Då kan den ha rullat 15-20000 mil. Det innebär även att serviceboken är falsk, och att jag inte har en aning om hur servicen är gjord etc. JAg har fått tid för DIS koll nästa vecka. Ni som har hjäpt mig och tipsat mig här ska ha ett hjärtlig tack. Dock skulle jag behöva era tips lite till. Handlaren kommer hem imorgon (sportlov) därav så vet jag inte men det kan ju faktiskt vara så att han också har blivit lurad, och då är det ju inte hans fel. Dock så har han ansvaret och det är upp till honom att rätta till det. Dock ska jag inte spy galla än då han faktiskt inte har haft chansen att rätta till det. Det kan ju vara så att han ställer upp och är rak och ärlig. En fråga, vad tycker ni jag ska göra? Jag skulle kunna kräva mina pengar tillbaka rakt av. Ett alternativ som jag funderat på är att informera bilhandlaren och lämna in bilen på BMW i Kristianstad och låta dem köra DIS samt se över bilen mkt nogrannt och lämna ett utlåtande om skick, vad som behvöer göras (byte av dyra slitdelar etc). Sen får handlaren och jag komma överrens om ett nytt pris. T ex att han drar av 50000 i vilket fall (då bilen är skruvad på och servicebok inte gäller etc) samt att han betalar alla prylar inkl en komplett ordentlig service på BMW. Det enda jag var ute efter till att börja med var en stabil och bra bil som kunde rulla länge och många mil och inte vara en VOLVOSVENSSONBIL utan en lite roligare bil. Det känns ganska hårt att råka ut för detta, speciellt när man inte är rik och måste jobba ganska hårt för 160000SEK. En fördel är att betalningen inte är klar. Jag har lagt halva beloppen cash, men lånet har inte gått igenom än (fått det ok:at men inte betalt ut än). Alla tips är välkomna... /T |
|
|
Mitt tips till dig är att häva köpet helt och hållet och hitta en ärlig bil med dessa kunskaper du skaffat dig här i bagaget. De blir väldigt svårt o sälja en bil där miltalet är en ren gissning, bilen kan ha rullat 10 000 mil efter den senaste garantireparationen. Det står skrivet i stjärnorna då enbart personen som ägde bilen då i italien vet detta. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Att lägga pengar på ett DIS test tycker jag personligen är pengarna i sjön, möligtvis om den är "fulskruvad" att du kan få reda på exakt hur långt den egentligen rullat. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Som någon sagt tidigare i tråden är det väldigt, väldigt sällsynt med fyra år gamla, välutrustade dieselbilar som rullat så pass lite. Framförallt till det priset. Och nu kom alltså beviset. Om Hammars Bil i Kristianstad har sålt bilen till dig är de fullt medvetna om historiken. Du tjänar ingenting på att intala dig själv att de också blivit lurade, tvärtom. Lämna tillbaka bilen och se till att du får varenda krona tillbaka nu på en gång, annars lär du få problem på den fronten. Några 50 000 i avdrag lär du aldrig få - det finns otroligt många lättlurade som Hammars hellre säljer bilen till då. För framtida sökningar gäller detta alltså regnummer XWF100 |
|
|
Läste igenom tråden för första gången idag och kände dirket på mig vart det här skulle sluta. Mycket trist :( Jag hoppas verkligen att du har möjlighet att häva köpet, annars blir det nog svårt att få några pengar den rättsliga vägen. Lycka till! |
|
| Denna bil regbesiktades i Klippan 06-10-16 och fick samma dag en ägare skriven i Norrköping som aldrig tagit bilen i trafik. Den skrevs över på T Sutalo Bil AB dagen innan Gorschek köpte den. | |
|
Se också till att stoppa utbetalningen av lånet om det är tänkt att gå direkt till handlaren. Gör vad kan för att häva köpet och leta efter en annan bil är mitt tips. ___ //Ulf |
|
|
Fy f-n vad trist...hoppas det löser sig...(håller dock med Wendtan om att häva köpet...) / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Jag krävde att jag skulle köpa den av bilfirman då jag är skyddad på ett helt annat sätt, något jag är tacksam för. Dock vill jag inte säga något negativt om bilhandlaren än då jag faktiskt inte talat med honom sen jag fick reda på detta. Jag kommer att kräva att köpet hävs. Och omedelbart stoppa utbetalningen av lånet (i värsta fall har jag en bil för 80000). MVH T |
|
Det ante mig magen sa så. Finns ingen någotlunda seriös belhandlar som beblandar sig ovetande med mätarskruvare om det inte handlar om ren bilförmedling´eller nått sånt, nu vet inte jag hur du lyckats få till dealen med denna handlare kontra privatpersonen i fråga.Se till att bli av med bilen fortast möjligt och hoppas du kommer undan med blotta förskräckelsen utan att förlora några pengar. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.