AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.890

Sommardäck 205/50-17 eller 225/45-17, däckmärke och var?

Sida 1 av 2
Då var det snart dags att sko om min 330Xi med nya sommardäck i någon av ovanstående dimensioner varav den förra är vad som sitter på nu.

Är det någon som har bra input i form av vilka däck man ska köpa och var?

Är Dunlop något att ha?

Tacksam för all input!

/Fredrik
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
225
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vad har du för fälgbredd?
Hej,

Förlåt om jag var lite otydlig. Det jag främst vill ha input på är däckmärke och modell samt om någon vet var det är bra priser.

Men jag kan också förtydliga att jag har DOUBLE SPOKE 79-fälgar som är 7" breda om jag förstått det rätt. Dessa monterades som original på min bil och idag har jag på sommardäcken 205 i bredd.

Min känsla utifrån prat med däckhandlare generellt är dock att 225-däcken är billigare.

/Fredrik
Bridgestone Potenza som du köper hos däckonline ---> Länk
Tack,

Ganska ok priser! Några ytterligare funderingar i samband med nätköp då.

Dels, det verkar ju finnas 4 varianter av Potenza, hur klurar man ut vilket man ska ha? Är det egentligen någon skillnad?

Hur får man en däckhandlare att kränga på dem på fälgarna utan att ta hutlöst betalt för att man inte köpt däcken via denne?

/Fredrik

Du skall inte ha run flat varianten av Potenza! Klicka på länken Montering av dina däck så får du fram sammarbetspartners som gör jobbet till hyffsad ersättning. Och använd forumets sökfunktion så lär du få svar på alla dina funderingar. Du lär hitta en massa om både däckonline och Potenza. Lycka till.
No
5.161
Nockenwelle
225 breda däck går i och för sig att ha på en 7" bred fälg, men det är inte optimalt. BMW brukar ha 7,5 eller 8 tum breda fälgar i kombination med 225/45-17.
Tack för all input. Jag ska kika vidare på detta och återkommer om jag stöter på ytterligare frågor!

/Fredrik
Jag ser inga problem med att montera 225/45R17 på 7" breda fälgar. Det är många biltillverkare som gör detta. Att BMW väljer att inte göra det är väl än smaksak. Det är lite snyggare att använda bredare fälgar, då det ibland kan få däcken att se bredare ut.

Köp 225/45R17, inte bara är de billigare utan de finns fler däckmärken och modeller att tillgå.
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
dunloop sp sport maxxx är nog bland det bästa du kan få tag på !
Är du medlem i BMWCS har du 50% rabatt på GoodYear och Dunlops list priser.
Hej alla, nu verkar det som att Dunlop Sport Maxxx och Bridgestone Potenza är de som rekommenderas.

Jag är medlem i BMW CS, har dock inte benchmarkat de nettopriser vi medlemmar kan få med nätpriserna. Är det någon som har en uppfattning vilket som är billigast och enklast? Som jag förstod BMW CS är det någon form av koordinerade gruppinköp?!

/Fredrik
No
5.161
Nockenwelle
Mina vinterdäck har dimension 225/45-17 på 7x17. Det fungerar bra, men däckssidan blir lite "ballongig". På vinterdäck spelar det nog ingen större roll, men med det grepp sommardäck kan erbjuda på torr asfalt misstänker jag att bilens uppträdande kan bli sämre vid riktigt hård kurvtagning.
gretzky
225/45 Michelin pilot sport alt. BFGoodrich GFORCE. Det sistnämnda ett riktigt prisvärt o förvånande tystgående för att vara den storleken.

dieseldoris
Nu har jag ckeckat runt lite vad gäller däck och priser.

Först och främst, det är ju samma rullomkrets på 225/45-17 och 205/50-17. Däck av den senare dimensionen är ju mycket vanligare, och därmed billigare. Kan man med gott samvete byta mellan dimensionerna? Måste det stå specifikt i registreringsbeviset att båda är tillåtna?

Vad sedan gäller däck, är det värt att betala ca 4-500 pix mer per däck för Bridgestone Potenza jämfört med Dunlop SP SPORT 9090. De senare går att få för 1200 styck på däckonlie.se vad jag kan se. Eller är det SP SPORT MAXX som gäller? Vilken är skillnaden och är de värda 50 spänn per styck mer?

/Fredrik
Alla godkända däckdimensioner behöver inte stå i registreringsbeviset. BMW har många godkända dimensioner till sina bilar och vägverket har varken lusten eller viljan att skriva ner alla dimensionern i registreringsbeviset. Det som är viktigt är att man håller sig inom marginalen +-5% av rullomkretsen från orginalmonterad dimension.

Med andra ord kan du med gott samvete montera 225/45R17. Pöånboken kommer att må bättre med :) Det här med vilken däck du ska välja kan jag inte direkt svara på har inte kört på något av dem och om de är värda 50kr mer per däck kan jag inte svara på, det får du avgöra själv.
Personligen hade jag tagit Dunlop SP Sport Maxx, då det är ett nyare däck och utvecklingen går ju som sagt framåt.
Det ska stå plånboken och inte pöånboken.
E3
1.828
E36
USA bilar
7" går ypperligt till 225, men 7,5 är den rekommenderade bredden
På din 330 är ju eg 225/45-17 orig dim. och eftersom den förmodligen är sk helfordonsgodkänd, så finns dina tillåtna dimensioner angivna i regbeviset

Att få 50% på listpriset är inga problem, den däckare som tar betalt enligt listan+jobb säljer mycket få däck ... Köpte precis 4 Michelin 205/55-16 som i lista kostar 1775+moms dvs ca 2220:-+arbete, jag gav 1100:- monterat

När du jämför priser, se till att du jämför däck med samma hastighetsklass, annars är det rätt givet att du får stora variationer

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det kommer se väldigt tokigt ut på en Style 79 fälg med 225/45-17, kör med original dimensionen så ska du se att det blir bra :)

E36=> Originaldimensionen på 330i är 205-50-17...

Mvh/ Niclas
E3
1.828
E36
USA bilar
Ok, möjligt att det är 205/50-17 på de äldre, men -07 är std dim 225/45-17
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.