AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.526

Något mer att tänka på vid beställning av 3-d 120d

Sida 3 av 3
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Marcus555 Helt ok ;)

OT Mumkas, byter du in din bil eller säljer du den privat?
Jag byter in den, mest av bekvämlighetsskäl. Hade behövt en omgång nya sommardäck om jag skulle sälja privat, så inbyte blev ett bra alternativ. Fast det är bra jobbigt att gaffla om priser hit och dit med en handlare. Det var betydligt smidigare när jag köpte min nuvarande bil utan inbyte. Kommer att överväga det nästa gång. Fast nu ska man ju inte redan börja fundera över nästa byte förstås..:)

M v h

Idag kom kontrakter på parkeringen som kommer att vara klar den 1 maj. Varför går inte tiden snabbare. Vill ha den lilla pärlan redan nu.

Någon som vet vad den nya 120d har för CO2 värde? Med tanke på gårdagens utspel.

Chiro
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Mumkas, du har "PowerPost"

CO2 på 120d med manuell låda ligger på 129g/km och 145g/km med automat. Även om det inte räknas som en miljöbil blir skatten skapligt låg. En 120d med automat som jag beställt kommer att kosta ca 3700kr/år. Med den gamla motorn och automat tror jag skatten hamnade på 5200kr/år. Min nuvarande bil kostar 2345kr/år och den nya blir gratis i nästan två år pga skatterabatten. Superbra! Det gäller att lura sig själv om man ska köpa ny bil :) Formeln för att räkna ut skatten finns på skatteverket.se

M v h
Stämmer det verkligen med 129g/km för 120d? Enligt hemsidan gäller 140-2** för 1-serien som helhet och då borde ju 118d vara snålare.

Mvh Johan
Fa
69
Falstaff
120d -07
Enligt BMW stämmer 129g/km på nya 120d.

118d har 123g/km
Tycker inte inbyggd nav är vare sig prisvärt eller bra. Köp en löst från Garmin eller Navtech istället för 3-5k
124
zätatre
118d 3d -07
325d -07
Z4 3,0i -05
Jag lade in en beställning på en 120d 3d i mars. Nu har jag i sista stund ändrat min beställning till en 118d 3d med följande spec:

Karmesinröd solid
Tygklädsel Anthracit
Advantage+Comfort
Exteriördetaljer i karossfärg
Stöldlarm
Xenonljus

Någon som har provkört nya 118d 143hk och kan uttala sig om motorn? Är skillnaden stor jämfört med 120d 177hk i praktiken. Genom att gå ner från 120d till 118d samt skippa metalliclacken kapade jag drygt 30 tkr på prislappen, en ganska vettig affär antar jag?

Mvh
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag har endast provat nya 118d, och har bara positivt att säga om den. Den var betydligt starkare än jag hade trott. Det är väl kanske inte någon hästspark när man åker iväg, men väl uppe i fart så fortsätter den accellerera riktigt fint. Man hör inte att det är en diesel heller utom på tomgång, samt om man varvar den utan belastning.

Mvh Johan
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
zätatre - du tappade m-pkt också eller?
124
zätatre
118d 3d -07
325d -07
Z4 3,0i -05
Marcus555:

Nej jag hade aldrig med M-paketet på min beställning. Jag har provkört 120dM och tyckte att den kändes alldeles för stötig för min smak. Eftersom våran mest kommer att rulla längs norrländska tjälskottsskadade landsvägar så känns standardchassi och 16" som det vettigaste alternativet. I min mening tillför inte M-chassit något för väghållningen utan bidrar enbart till sämre komfort. Däremot så är ju M-paketet riktigt snyggt...

Groze:

Tack ska du ha! Jag gissade att även 118d skulle vara riktigt pigg. Ser fram emot att testa min egen om sisådär 1,5-2 månader...

Jag glömde förresten skriva i förra inlägget att jag även har valt till Chrome-Line exteriörlister vilket innebär bl a kromade lister runt sidorutorna, riktigt snyggt i mina ögon!

Mvh.
Jy
43
Jyrinki
1800 -69
520dT -13
zätatre

Jag tycker precis som du att M-paketet blev stötigt (och spårigt). De hjul som sitter på vid beställning av komfortpaketet är nog vad man tål när det gäller att kunna köra avslappnat. Min bil som kom förra veckan blev så här:

118d 5-d, Alpinvit
Komfortpaket
Advantagepaket
Bluetooth
Beige läder
Valnöt
Radio Professional
Larm
Klimaautomatik

Smaken är ju som baken. Jag gillar komfort + plåt på utsidan samt läder och trä på insidan istället för snygga hjul och plast på utsidan och tyg och plåt på insidan.

Den kommentar jag har är att allt blev bra. Motorn känns faktiskt görstark, så förbättringen från tidigare 118d märks tydligt.

Jag ångrar att jag inte valde till bättre högtalare. Dessutom sade de hos handlaren att det inte blev någon röststyrning om man inte tog navigator. De hade fel - Telefonen är röststyrd. Detta gjorde att jag inte specade språket och fick default : Deutsch. Det går dock bra - och den som jag köpte 525:an av hade gjort samma sak så nu snackar jag Tyska med båda bilarna. Annars går det ju att be dem ställa om till Engelska.

Oo=00=oO
Jag försöker bygga en 120d 3-d men ser att det inte går att lägga till Safirsvart, finns inte den färg till 3-d?
gu
27
gunnarson
325i -05

130iM 3-d best.
chiro:

tyvärr så tror jag inte att du kan få bilen i maj. hela produktionen är försenad, det skulle ha varit premiär nu i mitten av månaden men blir ist ibörjan av juni..

något som jag tycker att du ska beställa är usbintag, skönt att slippa att ha en massa skivor!
ha d
Vecka 24 har jag fått info om att det ska vara leverans. Men får väl ringa och kolla så det inte är ändrat. Satt faktiskt idag i en hyrbil och klurade på om jag skulle lägga till USBport för att underlätta.
Borde väl iofs vara enkelt med att ha ett gäng MP3 filer på en CD skiva och köra i CD spelaren.

Chiro
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.