AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.834

är det så att nästan alla M3 e36or är slutkörda, då menar jag åxå svenska...?

Sida 1 av 3
gr
3
grandpimp
kollar efter M3 e36
verkar som om de flesta M3 som jag snubblat på är helt slut... om dom inte rasslar som en hel ventilorkester så känns bilen sunkig i övrigt... kan det va så att dom helt enkelt börjar bli lite för gamla... import är ju alltid utdömda innan nån ens sett dom pga ryktet att vara just helt slut men varför? jag lovar att man kör lika hårt med svensksålda ex åxå...slutligen kan någon som äger en M3 beskriva så gott dom kan hur en bra M3 SKA gå och kännas...

ALL IN! it`s just cash...
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
tror att du har fått en liten snevriden bild av m3e36. Jag själv upplever min som väldigt fräsch och inte alls sunkig om du typ menar nedsuttna säten och liknande, men sådant blir ju i alla bilar.. i övrigt så tror jag dem flesta sköter sina m bilar exeptionellt bra med tanke på vad det kostar att laga dem. Givetvis finns det även dem med obergränsade tillgångar som kan köpa en m3a bara och ha kul med den ett tag och sen sälja men dem flesta förstår nog vilken "ovanlig" bil dem har. Du kanske borde gå upp lite i prisklass till dem lite dyrare?? Kan nog hjälpa dig att hitta finare exemplar. Sen hur dem går verkar skillja mycket från bil till bil men min går som en dröm och man känner verkligen av vanosen på dem lite lägre varven... sen är det vanligt med lite ventilspel och det orsakar lite rassel men det är lätt fixat och är inte direkt allvarligt. Hoppas detta ger dig något iaf!
ed
776
edge
520dT M -15
Länk
Där har du en som verkar fin. Synd bara att den finns nästan uppe i finland... Och priset kan ju disuteras....

Kôpt kärlek är fin kärlek..!

My f.d precious Länk
Att det tickar om lyftarna är ett friskhetstecken. Vore det tyst i maskinen är ventilspelet åt hel*ete och förmodligen inte kontrollerat på lååång tid. Då skulle jag välja en annan bil.

Flåklypa
La
133
Laths
M3 GT -95
Hej grandpimp.

Du snackar lite om skillnaden mellan import och svensksålt och jag vet om att det är lika mycket skit svenskt som importerat. En tysk bil är i 90% av fallen bättre skött än en "svensksåld" bil. Bara för vi bor i lilla sverige så tror man att "Nej här kan jag inte bli lurad" men det kan man lika mycket som man köper import.

Åter till ditt problem, när du ringer på en annons så kan du gå efter autopowers fina checklista som de har under "Importguiden".
Där finns väldigt många enkla och väldigt bra tips på vad man ska fråga den som säljer bilen. Att köpa en bil privat är alltid svårt.

Vid importerad bil så kan du beställa en mätarställning från BMW i sverige.
Det kostar 500 kr men det är det värt. I tyskland registreras varje service i en stor dator så du kan kolla upp servicen om siffrorna i serviceboken stämmer eller om de är dit manipulerade. Annars är det väl det gamla vanliga man ska kolla efter

*Dörrar / SKA vara raka om man kollar ovanifrån.
*Vanos / Mycket skrammel AJSING BAJSING!
*Förarplats / Mycket slitage på vänster sida?

Ja...du förstår säkert vart jag vill komma. Men det finns faktiskt väldigt fina E36:or kvar därute... det gäller bara att leta leta leta.

Hoppas du blir mer klok på det här än vad jag blev. Kram på dig!

Christofer
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
"Vid importerad bil så kan du beställa en mätarställning från BMW i sverige.
Det kostar 500 kr men det är det värt. I tyskland registreras varje service i en stor dator så du kan kolla upp servicen om siffrorna i serviceboken stämmer eller om de är dit manipulerade."

Ledsen att behöva göra dig beskviken Christofer...Mätarställningen för servicear finns inte lagrade centralt utan bara garantirep. Däremot så kan man motringa på de servicear som enl. boken är utförda.

Anledningen till att grandpimp bara hittar sunkiga ojekt kan lika gärna vara så att svenskens grundregel är att ALLTID kolla på de billigaste i första hand oavsett om man söker en bruksbil eller en entusiastbil. Tittar man på de mellanbilliga och dyrare bilarna så är jag övertygad om att bilden skulle bli nåt helt annat.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Håller med STEPHAN helt och hållet..... oftast är dyrare finare, men det finns säkert undantar givetvis...
gr
3
grandpimp
kollar efter M3 e36
jo jag har nog förstått det ovanstående och jag VET att man får vad man betalar för men om jag köper en för kanske 140tkr så är det ju inte säkert att den är bättre man kan ju alltid bli lurad...

är det bättre RACEFAKTOR på en 3.2 än 3.0 och är det "bättre" med 6vxl?
har ägt båda o jag tycker min nuvarande 3.0:a känns bättre eller kanske har som du säger mer "racefaktor".... intresserad av min kanske? hade tänkt att sälja den nu till våren...
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Jag har också ägt båda varianterna,och måste nog säga att jag föredrar 3,2:an faktiskt.

Tycker rappheten på högvarv är den samma, men med mera bottendrag.

En stor fördel med 3,2:an om du ska köra bana, är ju "Motorsportsoljetråget" med skvalpplåtar och dubbla oljepickuper.

Lycka till i ditt letande =)
La
133
Laths
M3 GT -95
Stephan

Ledsen att göra dig besviken men vid varje oljeservice så registreras det i Tyskland och det gäller INTE garantireparationer. Åk till svenska BMW och kolla med dem.

Christofer
modano
3.0 liters motorn har som nämnts problem med oljetillförsel vid kraftig sidokraft. Är man lite händig kan man baffla oljetråget och ev. byte pumpen så är den risken eliminerad. (om än en ganska liten risk för hobbyförare).
Laths!
Spännande. Berätta gärna vart du fått den infon från eller om det bara är nåt du har hört från någon.

BMW i Sverige plockar bara fram garantirep då det inte finns något samregister för övrig vanlig service. Önskar jag hade fel men detta gäller mig och alla andra som söker serviceinfo om bilar.

Förklara gärna var och hur du har kommit på detta...
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
När man byter olja på 3,2àn. Är det då nödvändigt att öppna bägge avtappningspluggarna? Tänkte att om man inte gör det så kanske oljan ligger kvar på nån sida av skvalpplåtarna?

La
133
Laths
M3 GT -95
Weiss;

Jag snackar jag om TYSKLANDS register och INTE sveriges. I tyskland så registreras varje service. I alla fall enligt de på BMW i värnamo.

Christofer
La
133
Laths
M3 GT -95
Jag måster be om ursäkt för mitt utbrott om att alla servicar i Tyskland registreras. Det var som tomten lite längre upp skrev att det enbart gällde garantireparationer.

Jag ber om ursäkt om någon tagit illa vid sig och enligt utfallande händelse brukat våld på oskyldigt ting.

Mvh;

Christofer
gr
3
grandpimp
kollar efter M3 e36
nu börjar de ta fart i tråden...

är det med andra ord så att 3.2an tål mera "stryk" eller att den bara får bättre smörjning under "banåkning"?

känns det att 3.2 är några hästar starkare än 3.0?
om så är fallet hur känns det...
La
133
Laths
M3 GT -95
grandpimp

Huruvida den får bättre smörjning låter jag vara osagt men skillnaden mellan 3.0 och 3.2 är inte stor alls.

Utväxlingen i 3.2 är lite högre för man har 6 växlar istället för 5 som på 3.0. Däremot så har 3.0 snabbare utväxling i bakaxelns del(vågar inte säga om det kallas för kardan). Om man jämför rena tider så är 3.2 0,1 sekunder snabbare än 3.0 från 0-100

Skillnaden är inte alls stor som sagt så det gäller bara för dig och hitta en M3 som är i bra skick. Det är bara börja leta.

Mvh;

Christofer
Lugnt Laths!

Vi vill ju inte fara med faktafel på sveriges bästa forum. Fortsätt ni med M3-tråden :)
Är det även samma sak för andra E36? 325 osv?
La
133
Laths
M3 GT -95
Agro: Du får nog specificera dig lite mer. Om du vill ha mer information om problemen på just E36 modellen så är "Begagnatguiden" en väldigt bra informationssida om vad som tenderar vara fel på just E36 modellen.

Mvh;

Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.