AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.741

Blivande BMW ägare. 523 eller 320?

Sida 2 av 3
""""e46 är en bmw fast den borde ha ett skoda-märke på sig."""""

Skojar du eller???Man ser att du inte har ägt en e46.
Visst kan man säga si och så men att säga nåt sånt,det var dåligt
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
m_johan84: Ja, utveckla gärna lite mer kring e46. Flera som verkar vara aningen smånegativa mot e46. Why?

Har själv bollat med tankarna kring e46ci eller e39 msport. Upplevs e46 plastig, saknad av kvalitetskänsla, skramlig, knarrande inredning, dåliga materialval, trist på vägen, gillar verkstaden för mycket eller vad är det...?

Har aldig själv ägt en sån men min far körde 325ci e46, som jag tyckte var en riktigt fin coupé med otroligt eleganta linjer och väldigt stilren i originalutförande med 18" radialfälgar.
Jag vill inte stöta mig med någon men alltså... E46an ger på något sätt ett "billighets-intryck" dock inte m3 och 330 som är välbyggda bilar... Men jämför e39 och e46...Dessa bilar ju iofs två olika bilar men e46an ser riktigt klen ut i plåten...Ser sparad ut enligt mig..

Jag har ägt en e46...Dock en 316 men har även kört andra ur denna modellfamilj t ex 320 och 330.

Sedan är ju smaken som baken men jag slutfattar mitt missnöje med e46an genom att säga att den ger ett billighetsintryck i utförandet utav karros och interiör... ta en sådan sak som instrumenteringen t ex...

En fin e39 är mer bil för pengarna helt enkelt...

Länk

Länk

Här har du lite med e39 vs e46...

Sp
63
Speeder
530im -01
Får nog också hålla med om att interiören i e46 är riktigt ful! Den känns billig. Översta delen av instrumentbrädan ligger ovanpå resten på ett fult sätt (snyggare och mer integrerat på e39) och själva instrumenthuset ser hemskt ut, alldeles för litet, ser löjligt ut.
Miper335
Har svårt att tänka mej att någon faktiskt tycker att E46 är snyggare än E39 men då bilarna var nya skilde mycket i pris särskilt om man börjar att jämföra mellan 316 och 523/528. ( typ halva priset för 316 )

Idag när bilarna är 10 år skiljer inte mycket..

Bara ifrån 523 till 528 var pris skiljnaden 60.000 -98

Tv tyckte att detta var för mycket pengar och att 523 då var ett bättre köp.
Idag får man en 540 för samma pengar även om den är maxutr.

Men....den har man kanske inte råd att föda.....
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
m_johan84: Ok, så det ligger till. Hmm, ska ha lite av det i åtanke sen när jag kikar på bil och se om jag kan hålla med eller inte. Tyckte annars den 325ci:in vi hade i familjen kändes bra, men åkte inte den så värst många gånger men men. Instrumentering säger ni? Ska verkligen kolla det sen och känna efter om den känns dum på nått sätt.

Miper335: Vilken bil som är snyggast mellan e46 och e39 är väl ändå högst individuellt? För min egen del så tar jag en e46 varje dag i veckan före en helt orginal prefaceliftad e39. Dock så tar jag en e39 med stora M paketet före en orginal e46 varje dag. Dock så tycker jag e46ci och e39 m sport är ungefär lika fina.

Får se, blir intressant den dagen man ska börja kika på en "ny" bil :)
ha
25
hazman
520dA -12
Tja allihopa...nu har jag köpt en Bmw igen...länge sen man var här!!=)

FredrikE39...du skriver att du beställde en extra kontrollbesiktnig direkt efter köpet, hos en handlare, och att de står för alla upptäckta fel. Funderar på oxå göra de i så fall, så man har någon nytta av garantin! Gjorde du det på samma ställe där du köpte bilen?? För i så fall kan man ju undra varför de inte upptäckte dessa fel när de köpte in bilen?!
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
de är stor skillnad mellan e46 o e39,de går inte ens att jämnföra.
Morsan o farsan har en 318 00a o jag en 540 97a.
Nu kan du inte riktigt jämnföra motorkaraktärerna men resterande saker går ju.
Komforten i 3 serien är ingen vidare om man kör en 5 serie till vardags, att köra den med 195 or på vintern är nästan lika trögt som de va med min gammla corrado g60, dock så har min 540 servotronic (standard?) o de är ju hur lätt som helst att ratta runt,trots 235 or fram.
5 serien går mycket tystare o mjukare medans 3an har hårdare dämpare o är inte alls särskilt tyst.
Mycket vindbrus (tycker jag) o däcken hörs rätt bra.
Jag stog i valet mellan en 330 o 540 och jag tror att jag inte hade blivit tillräckligt nöjd med 330in pga den "dåliga" komforten den har jämnfört med 5 serien.
(päronens 3 serie är inte den enda jag kört!)
Vill du sedan ha bra ljud i bilen så se då till att fläska på riktigt för e46ans är absolut ingen vidare,sämre änn e39ans som sägs vara sisådär jämnfört med andra bilar.
Sedan så har du bra mycket mer plats i e39an,o du sitter mer "luftigt", större ruta mm ja jag tycker fördelarna är oändliga jämnfört med e46an som jag tycker bmw gjort rätt tam.
Visseligen en små bil men jag tycker inte ens den slår volvos 40 serie på fingrarna....
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ok, får tacka för synpunkterna! Ja, komfort och så är ju givetvis trevligt alltid. Men är e46:ans åkkomfort så pass dålig som den verkar. Kört e36 i över 4 år nu, tycker man åker rätt bra ändå. Ingen vidare jättekomfort alls, men inte heller hur bullrig som helst. E46ci:in som vi hade familjen minns jag brusade lite om fönstrerna, i hastigheter över 130-140 km/h.

E39 som jag minns den när jag åkte med, var rätt tyst och behaglig i dem farterna. Får se till att ha breda sulor så man har bra kontakt :)

Vad gäller ljudet så får jag ta med mig ljudetet från bilen jag har nu, men det som är bra med e39 är att alla (?) har armstöd bak, vilket det är perfekt att bygga en liten baslåda bakom och trixa lite med. Armstöd bak är ett krav, om det skulle bli e46.

Men alla fel som drabbar e39, hjullager, ok, rost, länkarmar, bussningar och you name it. Känns konstigt att läsa om bilar som är så unga (i förh. till min e36) som dras med sånna problem som aldrig har drabbat mig, även när jag kört med gamla 91/92:or. Verkar ju rosta värre än min -96:a. Gäller e46 och e39. Så man undrar ju lite vad som hände med utveckligen?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
E46 har bra komfort, fast det hänger rätt mycket på vilka däck bilen rullar på. Jag har lagt dagsetapper på 175 mil med 330i E46 och klivit ur bilen utan att ha känt något obehag och jag är ändå skapligt kräsen.
Väghållningsmässigt skulle jag vilja säga att E46 enkelt avfärdar E39, som i mina ögon helt enkelt inte är särskilt kul att flänga runt med på den krokiga favoritvägen. OK, när det gäller köregenskaper står sig E39 bra i jämförelse med konkurrentmärkenas motsvarigheter, men den spelar inte i samma division som E46 när det gäller köregenskaper.
Men det är helt enkelt en fråga om dina egna prioriteringar. Visst har E39 bättre komfort och utrymmen, men E46 är minst lika mycket bättre i fråga om väghållning och köregenskaper.
E46 har bättre komfort än E36.
Miper335
Jo försökte att ta hänsyn til redan skrivet...Givetvis har alla olika smak men jag tänkte på kvalitets intrycket utav inredningen e.t.c i de olika bilarna och att folk köper bil efter av vad de har råd med.

Tycker också att en E39 kan se tam ut jämfört med t.e.x en 3 serie coupe.

Jämför man sen 3 serien med andra märken så tycker jag ändå att den klart håller måtten.

En släkting har en E36 328 Coupe och den är rolig som fan rent körmässigt.
No
5.161
Nockenwelle
Jag skulle nog vilja säga att kvalitetsintrycket hos E46 interiören är mycket högt, men ett snäpp högre på E39.
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
nockenwelle: e46 har säkert blivit bättre,du kör ju en 06a så de betvivlar jag inte men jag jämnförde en 00a o dne nyaste 3an jag kört va en 02a.(dock har 5 serien också blivit bättre)
Min 540 anser inte jag vara en pänsionärsstridsvagn i kurvor men visst ligger e46an stadigare i rondeller om man nu vill gasa runt så.
235 fram 265 bak håller bilen stadigt på vägen :)
men testa bilarna så mycket som möjligt så du inte köper en 5 serie o sedan går o tänker att faen dne är nog för stor o klumpig,eller en 3 serie som du tycker är för liten o trång som dånar men har lite gocart feling :)
No
5.161
Nockenwelle
Min -06:a är en E90. Den E46 jag hade var en -01.
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Hazman,

ja, alltså handlaren sade att allt som kop´mmer upp på en besiktning, alltså trafiksäkerhetsfel, skall åtgärdas på garantin. Då ringde jag bilprovningen i västerås och bokade en tid. De upptäkte då ett par saker som åtgärdades. Perfekt.

Gi
56
Gizze
BMW 320i Touring -05 (E46)
Nu är man en BMW ägare :)
Det blev en 523i -97 svensk såld med en tidigare ägare.
Rullat ca 15.000 mil med full service bok.
Blev dock ingen M variant men denna duger fint till mig än så länge :)

Länk

Länk

Hoppas att allt ska gå bra nu men det finns säkert något man får byta inom snar framtid.
Grattis, och välkommen i gänget...

/Udo Dirkelsniff
Länk
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Vad fick du ge?
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Var det den här?

BMW 523 (SV.SÅLD) SÅLD!
Årsmodell: 1997
Reg datum:
Mil: 15.000
Timmar:
Färg: Silver met
Fordonstyp: Sedan
Antal bäddar:
Längd:
Totalvikt:
Slagvolym: -1
Motortyp:
Växellåda: Manuell
Drivmedel: Bensin
Effekt:
Pris: 62.000
Extrapris:
Pris ex moms:

Info: ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antispinn, C-lås, Elhissar fram, Elspeglar, En ägare, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Komplett ifylld servicebok, Servostyrning, Stereo, Stolvärme fram, Svensksåld, Vinterhjul - friktion, cd växlare

Såg den på bytbil. Såld.

Bra köp tror jag. Har ju en själv som sagt, och är nöjd. Nu har inte din rullat lika långt som min, men kolla dämparna fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.