AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.738

Blivande BMW ägare. 523 eller 320?

Sida 1 av 3
Gi
56
Gizze
BMW 320i Touring -05 (E46)
Hej alla!

Är helt ny här så jag hoppas att jag postar denna fråga på rätt ställe annars får ni som kan flytta den.

Jag är en blivande BMW ägare och jag funderar starkt på att köpa en BMW 523 97- för runt 70 papp.
Har länge tyckt om BMW men har inte haft pengar för att kunna köpa något som är stiligt samt roligt.
Nu när jag har kollat lite mer vad som finns för dessa pengar så fastna jag för just 523 men jag tycker även att den nya 3 serien faller lite i smaken. Tycker om bilar med lite krut i så det får vara en bra och rolig bil med en stabil motor som håller när den plågas.
Bilen får inte vara allt för dyr i drift och underhåll samt försäkring.
Så min fråga till er alla vilken av dessa skulle ni rekommendera om man bortser ifrån tycke och smak.

BMW 523 – 528 97-00 för runt 70000kr
Wx: Länk

BMW 320-328 99-> nya karossen för max 80000kr
Ex: Länk

Vad har båda för för och nackdelar?

Hoppas inte länkarna går som reklam.

Tack på förhand.
/Gizze
Välkommen till forumet! Bortse från tycke och smak... Ja rent objektivt är 523:an mer "bil"...
Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff
Länk
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Helt klart 5-serien!! Den generation 3-serie du talar om är tråååkig och skramlig, och med en hemsk design på framför allt instrumentpanelen (som är det man ser mest när man är ute och åker)...
Behöver du inte en stor bil då kan jag rekomendera e46.Den är snyggare än e39 enligt mig.
Trean blir mera lättsåld när det är dags. Femman är mycket tystare, rymligare, bekvämare, säkrare, och svårsåld. ;)
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Som nämnts tidigare, det beror på vilka egenskaper man värderar högst. Trean är roligare att köra men låter mer och verkar inte hålla ihop lika bra. Själv har jag en 320, värderade designen (har en coupé) och körglädjen högre än komforten och säkerheten. Även om det inte var ett lätt val. I mitt fall var även försäkringen dyrare på trean.

Ska du ha en femma så försök att hitta en 99:a eller nyare, det gjordes en hel del förbättringar till den årsmodellen.

Lycka till med bilköpet. Vad du än väljer så får du en underbar bil som förgyller vardagen.
Gi
56
Gizze
Tack för alla svar.

Det lutar nog mot en 523 iaf.
Jag har även barn så comfort och säkerhet går först.
Men man vill ändå ha en kul bil då jag är ganska så tung på högerfoten och kör nästan aldrig under 130 på motorvägen.
Tycker om att trycka på lite när ungarna inte åker med.
Sen så kör jag ganska så mycket på ett år ( ca 3-5000mil privat ) så jag vill ha något som är bra och håller en längre tid.

Sen så skriver ni att 5 serien är svår att sälja. Tycker snarare att det är svårt att hitta den man väl vill ha ;)
Många önskningar innan det blir av.
Har full span på blocket efter just en 523 men det kanske finns fler bättre sidor man kan kolla på?

/Gizze
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Vill du ha komfort och plats för barnen samtidigt som du vill hålla lagom marschfart på motorvägen så är det en 528 du ska köpa. Motorn sätter hyffsad fart på bilen, iallafall min, och i synnerhet med andra grenrör och en mappning. 3-serien kan bli lite liten om du ska packa in hela familjen, men det beror ju på hur stora barnen är såklart, är de inte tonåringar så går det fint. trean är ju mer körglad och lite piggare också. Glöm 320, den motorn är som att köra tvåtaktare.

Min bil: Länk
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Nu var det iofs ett tag sedan jag körde en 528, men jag vill minnas att jag inte tyckte att skillnaden mot 523 var speciellt stor. Jag (och fler med mig) anser att 2,5 liters motorn i 523 är en av de bästa BMW byggt. Bra drag över hela registret och ganska snål på dropparna.

Men det är min åsikt, finns säkert många som inte håller med. Åk och provkör några så du får känna ordentligt på de olika motorerna.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tänker även själv i dem banorna som trådskaparen, när det blir dags att byta bil dvs. Då står valet mellan e46 ci eller 5 serien m-sport.

Tycker en 523/528 (vilken 5:a som helst) blir ljusår snyggare med m-paketet, helst med faceliften också. Då ser bilen snuskigt fin ut. Men då är du uppe i 100 000 kr klassen, kanske inte helt relevant. Själv väger jag 5 serien e39 med m-pkt mot e46 coupén. Svårt val det där! Beror ju på vad man prioriterar. Det enastående rostskyddet verkar vara ungefär lika bra på 3 resp 5 serien. Komfort, bättre säkerthet osv, ja, då är 5:an bättre. 3:an för den sportiga småbarnspappan :)

Tror nog en 5-serien är mer bil för pengarna och särskilt med tanke på att du har barn och så vidare. 3:an kan kännas trång ibland.

Hur är det med kvalitetskänslan mellan e46 och e39? Vet av egen erfarenhet att e36:ans interiörskvalite inte är världens bästa, har man förbättrat detta på e46 eller hur är det ?
Gizze: Köp den du vill ha, det är vad folk säger i klarspråk. Men som inflippad BMW-tok i dom högre divisionerna så är det en E39 MED M-paket (M-Sportpaket II) från 99 eller senare som gäller. 523 / 528 / om du vill ha prestanda och ekonomi. Eller 525 / 530 efter årsmodell 01. 540 är budget M5:an som står högt i kurs här men den är betydligt dyrare att äga och har typfel som kan bli kostsamma med lite otur.
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Tänkte precis som du gjorde för ett par månader sedan när jag köpte min 523:a med 21000 mil på mätaren. På den har jag sedan gjort följande:

- Byte stötdämpare fram. Dessa var helt slut, och jag fick handllaren att göra det efter en extra kontrollbesiktning. Kostar annars 8000:- :(
- En ABS givare gick sönder precis när det blev halt, 2000:-
-Byte vattenfump som läckte när motorn var kall. Bytte även thermostathus. Totalt 4000:-

Det är en härlig bil, inget snack om saken, men det är inget jättedrag. Pendlar 10 mil/dag och jag ligger på 0.78 vilket är mycket bra för en så stor bil. Mitt tips:

Köp hos handlare, pruta, beställ extra kontrollbesiktning direkt efter köpet. Då måste handlare åtgärda upptäckta fel. Annars har du ingen glädje av den garanti du får. Jag tycker 70´låter högt. Du bör kunna få en för 55-60´.

Miper335
Tycker absolut inte att 320 är ett bra val för dej då 3 serien är mycket mindre.

Allting ser och känns klenare och komforten finns inte i jämförelse med en 5:a.

Men prova båda bilarna...dock inte en 328 om du är gasglad. (finns risk för att du gör ett dåligt val då. )

Fick också mycket skit en gång för att jag påstod att skillnaden mellan 528 utan dubbel Vanos och 523 med dubbel Vanos kändes liten...så det får nog var och en avgöra..( på papret skiljer en sekund )

523 anses utav många försäkringsbolag som en "standard" bil och premierna är låga i förhållande med 528.

Bränsleförbrukningen är i stort det samma.

Har själv aldrig varit under 0.94 med min oavsett körning och ej över 1.05
vilket jag anser som bra.

Faran med en äldre bil är alltid att du kan åka på en massa kostnader och Bmw är inget undantag med skruvade mätare e.t.c

Köper du en bil för 50-60.000 är risken större att göra ett dåligt köp.
Min bil kostade 110.000 privat då handlarna ville ha ca 140.000 och den är svensksåld med en ägare o.s.v ändå har den kostat ca 30.000 i rep. i fjor

Bara slitagegrejor men ändå...räkna med att det kostar.

Handlare erbjuder mej idag 70.000kr för bilen vid byte till dyrare men för den summan privat får man inte mycket bil.

-99 kom dubbelVanos vilket ger bilen mer vrid men 99-00 finns risk för att Abs-enheten ger upp ( en lagom affär på ca 10.000kr med givare och jobb )
En del menar på att även nyare bilar drabbas utav detta.

Lycka till och ta dej tiden att prova flera bilar...

4
pärra e
BMW 523 touring -97 E39
5:an har jag och jag är helnöjd, då jag har en touring så är den mer än vad jag önskade mej .. det går utav bara farten ändå med mellansexan så välj smart och vårda den med omsorg.. är nere i 0,91 på vintern så jag är nöjd och ungarna och frugan med. kolla bakluckan så det inte finns tendens med rost där om ingen har skrivit det redan om det är en touring.

En gång BMW alltid BMW..
Gi
56
Gizze
Får tacka för alla svar :)
Detta var svårt.
Jag faller mer för 5 serien men man blir lite så när man får höra om att det är vanligt fel med abs, fjädrar m.m. på dessa. men det är klart. Alla bilar har ju sina typ fel oavsett märke på bil.

Vad är det som är bättre med M paket förutom spoilers?

Sedan så undrar jag vad dubbel Vanos är?

Hur är det med BMW´s automatlådor? Håller dom?

Hehe jag är helt ny på BMW så jag har noll koll där av mina frågor. :)
Det är minst lika vanligt med fel på treserien om inte mer! Men om man läser i ett forum som detta så lär du hitta en massa fel givetvis. För vem startar en tråd och skriver idag så gick Bettan fint inga problem. Det skulle väl vara jag då förståss... ;) E39 är en bra bil MEN köp RÄTT exemplar.

Svarar lite på dina frågor. M-sportpaket II förvandlar bilen från panchismogen välfärdsåk till en tuff och snygg bil. Du får sänkt fjädring med bättre styrrespons, andra lister frontparti och bakdel, svart innetak, annan ratt och växelspak, oftast aluminiumlister, Alcantara inredning med sportsolar, annat avgasystem, mm.

Dubbelvanos gör att du får mera bottenvrid och gör 523 i princip lika stark som 528. *host* ;)

Automatlådorna är utmärkta, jag ville absolut inte ha en BMW med automat inan jag provkörde. Dom håller bra på en välservad bil. Som sagt köp RÄTT exemplar.

Dina frågor finns besvarade i multom gånger på forumet innan så jag rekommenderar dig att använda sökfunktionen. Lycka till.

Länk
Dubbel-VANOS (variabla ventiltider)

Med Dubbel-VANOS blir vridmomentets karakteristik betydligt förbättrad. Systemet finns i alla BMW bensinmotorer. Ventiltiderna samt både insugnings- och utsläppskamaxlarna anpassas steglöst till motorns driftsförhållanden, beroende av gaspedalens läge och motorns varvtal.

Resultatet är högre vridmoment i det lägre varvtalsregistret upp till mellanvarv, utan att motorn tappar sin spets vid högre varvtal, där effekten är stor. Tomgångsegenskaperna förbättras också, eftersom mängden oförbrända avgaser minskar. Speciella motorstyrningsdiagram för varmkörningsfasen höjer katalysatorns verkan.

/Udo Dirkelsniff
Länk
Helga
"Helt klart 5-serien!! Den generation 3-serie du talar om är tråååkig och skramlig, och med en hemsk design på framför allt instrumentpanelen (som är det man ser mest när man är ute och åker)... IP: "

?????????? Hemsk design???

//Helga
Nu har jag iofs bara ägt en 316... Men 5-serien är så mycket mer bil... Den enda 3a jag skulle kunna tänka mig är e46 330i touring... Riktigt kul bil... Men du får en bättre och snyggare bil, det sista var smaksak iofs:P...

5an äger...

Nu har jag iofs bara ägt en 316... Men 5-serien är så mycket mer bil... Den enda 3a jag skulle kunna tänka mig är e46 330i touring... Riktigt kul bil... Men du får en bättre och snyggare bil, det sista var smaksak iofs:P...

5an äger...

e46 är en bmw fast den borde ha ett skoda-märke på sig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.