|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
pgg: Du har nog råkat ut för nåt "måndagsexemplar"! Hade alla bmw:s krånglat så mycket skulle dom nog inte sälja många bilar!! Grodan: Jag har inte hört talas om frusen vevhusventilation på V8:orna, men dom har ju å andra sidan membranet som går sönder, med kraftig rökutveckling och dålig gång som följd! Membranet är ju en del av vevhusventilationen på dom. Mvh |
|
|
Veåtta: Intressant:) Var sitter detta Membran? Kanske vore dags att byta det innan ngt händer. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Grodan, var inte orolig.... M62 är inte drabbad. Membranet sitter som ett lock till insuget, vid torpeden ---> Länk |
|
|
Mugge: Tackar för bilden. Ja, det känns redan bättre men bra att veta att membranet kan vara en svag punkt. Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Grodan: Ägaren till min gamla 540 e39 fick byta membranet förra veckan. den har rullat ca 20000 mil. Det började med att den "skrek" väldigt högt på tomgång, nästan som en slirande rem. sedan började den gå orent på tomgång men rent när man varvade upp den, samt att den blårykte nåt fruktansvärt! Han bytte membranet, som kostade 600 på bmw. Nu går den som en dröm igen! Mvh |
|
|
Veåtta: Okej, det var ju bra att veta:) Vet du om det är mycket komplicerat att byta membranet? Har ioch för sig inte upplevt ngt av ovanstående symptom men bilen har rullat straxt över 15.000 mil, så det kan ju vara dags snart. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Det kan gå lätt och det kan ta ett par timmar... det beror på om man får loss den sista skruven, som sitter jäkligt illa. Om man inte får loss den, blir man tvungen att loss hela insuget och byta membran och återmontera insuget, vilket kan ta en stund. |
|
|
Går membranet, så tar vevhusventen tjuvluft vilket gör att trycket i vevhuset stiger, vilket i sin tur gör att motorn går sämre på tomgång samt att ventilkåpspackningarna börjar läcka olja in till stiftsbrunnarna. När tillräckligt med olja samlats i stiftsbrunnarna, så tränger olja in mellan stift och spole vilket gör att det stiftet inte ger ngn gnista. Bilen går inte på alla burkar och bilen går som en påse nötter på tomgång. Hela processen mellan dåligt membran och påse nötter avverkas normalt på ett par hundra mil. |
|
|
Mugge: Tackar och bockar för den utförliga beskrivningen:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Lösningen kanske?? Ett stort problem är att evakueringen av oljedimma o kondens inte funkar via oljestickröret med påföljden att det fryser på vintern. Evakueringen av "oljegleglegga" sker via en slang som sitter ihop med oljestickröret som det ska rinna ut i sätts VÄLDIGT lätt igen och funktionen upphör. Om man lossar oljestickröret (m52) och försöker med lacknafta, tunn svetstråd, tryckluft eller dyl tills man får upp en fri väg. Oljestickröret och evakueringen är 2 rör instoppade i varandra med någon millemeter skillnad och därimellan sätter skiten sig, en idiotkonstruktion. Förmodligen får man göra detta med något års mellanrum för en fullgod funktion. //SP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.