|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Skulle till jobbet förra fredagen. Bilen gick som vanligt, men efter en halvmil började den hosta och ha sig. Tittade i backspegeln och såg inte ens vägen, bara rök. Stannade, förbannad och irriterad. Tänkte kolla oljan, ingen bra ide! Det stod en 50 cm lång oljestråle ur oljestickan, och olja överallt. Nåväl, ringde till SalusAnsvar, bärgare kom, in till BWM. Lämnade bilen där, vidare till OK för en hyrbil, Saab 9-3. Måndag morgon, skulle skjutsa dottern till skolbussen. Men inte startade Saaben. Det kom en bärgare till den med.... Hämtade ut BMW (530 -01), kostade 8000. Är detta premium kvalitet? 15 500 mil, 100% servad på BMW. Finns de några som lyckats få ut goodwill ersättning från BMW för detta fel? Är det något man kan göra själv för att eliminera detta i framtiden? //Peter mvh Peter | |
|
nej detta är inte premium kvalite detta är pinsamt. Ok att det kan bli fel in konstruktionen, men då är det bara att rätta till det. Men har garantierna gått ut så skiter dom i dig som kund. Det enda som dom skulle fixa efter garantin är sådant som dom kan bli stämda för tex rattlåset på e34 Sorry men sant. Jag vågar inte köpa en ny bmw efter alla problem jag hört. |
|
|
Länk Länk Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Hej alla entusiaster. Man blir en smula orolig när man läser detta. Har "dammsugit" forumet på information om vevhusventilation och läst den ena hårresande historien efter den andra. Dock så hittade jag ingen som haft problem på sin 540 (E39)....förekommer samma problem på V8:an? Vill gärna förebygga problemet om det går:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Med tanke på hur många E-39 med M52 och M54 motorer det rullar i det här landet( och i världen) så är det inte många procent som har haft det här problemet! Det handlar om att motorn är känslig om den inte blir riktigt varmkörd på vintern! Vilken motor är inte det? Det har sagts förr: en BMW ska köras långt och hårt för att må riktigt bra! Det är precis så jag försöket köra mina BMW.s, och jag har sällan några problem! BMW är defenitivt premium kvalité! För mej iallafall: ) Mvh |
|
|
Samtidigt så måste ju bilen funka i vardagen. Att man ska behöva ta en omväg på 10-15 mil till jobbet varje dag står det inget om i instruktionsboken...; ___ //Ulf |
|
|
Jo visst ska den funka i vardagen. Vid riktigt dåligt väder osv använder jag bmw:n till och från jobbet, jag har till mitt jobb 1,2 km! Men jag brukar nån gång i månaden ta en lite längre runda med den så den få bli riktigt varm. Det är inte bara bmw:s motorer som har detta problem, men dom är nog lite extra känsliga för det. Mvh |
|
|
Så problemet gäller bara för M52 samt M54, inte för M62? Tittade på realoem.com, och där såg inte vevhusventilationen likadan ut för V8:orna och rak 6:orna (inte så konstigt ioch för sig:) Kunde inte hitta ngn "Could climate-version" för min bil ialla fall. Är det lika känsligt på V8:orna? Eftersom man bor i Sthlm så blir det tyvärr kortare sträckor både på sommaren och vintern....... Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
kan nån länka till bild på vevhusventilationen hos realoem.com |
|
Grodan, Jag vill minnas mig ha läst att Hasso kommmit fram till problemet inte drabbar M52, utan enbart M54. Men lyckas inte hitta tråden bara. |
|
| M52 drabbas också. | |
|
Mugge: Okej, det var intressant. Så med andra ord kan jag med M62 motorn andas ut eller? Nachtjäger: Här kommer en länk till en 523:a årmodell 99, automat. Länk Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Nu har jag spanat ETK lite och M52TU (dubbel Vanos) och M54 har samma oljeavskiljare. Däremot har M52 en annan mycket enklare oljeavskiljare. Med andra ord, M52TU och M54 modellerna är drabbade men inte vanliga M52. |
|
|
Är det bara dessa motorer med oljeavskiljare som är drabbade? Finns detta problem även på M62 motorerna? Ngn som vet? Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Lite bakgrund. Bor Linköping, jobbar Norrköping. Dvs ca 9,5 mil/dag, minst 4 dagar i veckan. I onsdags förra veckan var jag ToR Ulricehamn, dvs 40 mil. Bilen stod still på torsdagen. Kom ca 6 km på fredagen. Kör i stort sett aldrig korta resor förutom på helgerna, normalt en långresa i veckan + till jobbet. Så att det händer vid kortare resor stämmer inte på denna bil, som dagligen ligger på E4:an åt något håll. Sen kan jag ju undra hur fasen det kan kosta 8000 för detta fel... mvh Peter |
|
|
Apropå premium kvalitet. På 2,5 år och ca 8000 mil har jag : * bytt främre bromsskivor 3 ggr, ca 5-6K * bytt länkarmar för ca 5 K * Fixat vevhusventilationen för 8 K * Fått ny förarsits då den gamla brann, 9K, självrisk 1500 tror jag * Fått ny huv pga av rost 0 kr * Nya framhjulslager, 3-4K Så tyvärr, premiumkvalitet, det känns det inte som. En får vara glad att man har en sommarbil! mvh Peter |
|
| jag har 2st M52b28:or som går året runt och jag har aldrig haft probs med vevhusventilationen, | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Problemet är inte enbart BMW relaterat, förekommer på andra bilmärken också. Ska ev finns någon upgrade för 530 tex med nån annan slang om jag inte minns fel. ///MVH Hasso Länk |
| Måste man byta någon del eller räcker med rengöring om man plocakar ner systemet? | |
|
Grodan, oljeavskiljare finns i alla moderna bilar med ventilerat vevhus. Den oljeavskiljare som sitter i M52TU och M54 är dock drabbade av detta fel. |
|
|
Mugge: Jo, jag misstänkte det eftersom de flesta som haft problem verkar ha haft raksexorna. Enligt realoem så såg min oljeavskiljare/konstruktion annorlunda ut än de till tex. 530. Ngn som vet ifall V8:ornas vevhusventilation drabbats av detta problem eller är deras konstruktion bättre? Kane: Jag skulle nog personligen rekommendera att byta och isådana fall passa på att uppgradera till "cold climate" varianten. Man tycker att detta problem/haveri är ngt Bmw skulle ge "goodwill" garanti för men tydligen gör de icke det........mycket svagt:( Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.