|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
För dom pengarna är nog det förnuftigaste köpet en 318 E30. Tänk dock på att kamremsbyte rekommenderas var 4000 mil. Billig försäkring, billiga delar och så drar den lite bensin. Mr C |
|
|
Om du ska börja ditt bmw ägande, med en vettig bil så är en e30 318i en ganska så rejäl bil. Visseligen börjar den bli till åren nu, men den funkar bar och är billig i drift lätt mekad mm. Annars så brukar men säga så här, har du inte råd att köpa det värsta du hittar, så köp stället en bil med kult status... |
|
|
Detta är väl en skaplig första bil 320 med 2.5l motor billig i skatt och försäkring, bra prestanda bra pris plus att den inte gått långt... Länk Patrik L |
|
|
MÄtarställning 12k men det är ju bytt motor, mätaren ställer väl inte in sig själv? så kan i sånna fall gått betydligt mer Bilar är som whiskey, de blir bara bättre å bättre med åren |
|
| Pelle Persson: Vilka BWM har kultstatus då? | |
|
Kultbmw för max 15papp, tja då är det en 02á som gäller, alt e21 323i. MVH Pelle cs4605 |
|
|
Eller en Baader Meinhof Wagen - BMW 3.0 från sjuttiotalet (tror den tillverkades 1971-76). Föregångare till sjuserien och i mitt tycke en av de fetaste bilarna som knåpats ihop i München. Går att köpa för kaffepengar i Sverige även i bra skick. My Bimmer is my mistress |
|
| 2,5-3,0s och si modellerna är missade jag visst där.... | |
|
2500 kom -68 2800 kom -69 E3an är snorbillig i inköp idag och man får mycket bil för pengarna. Enorm komfort och enastående väghållning som flera av dagens bilfabrikanter har mycket att lära av. Men sen e de ju dehär med soppaförbrukning, min gammla 2500A (150 förgasarhästar) drack 2l stadskörning. jag lyckades komma ner i 1,3 på landsväg. Min förstabil var en 318 E21, fruktansvärt bra bil. Idag behöver jag en billig bruksbil, så själv tittar jag efter en 318 E30 (har en fransk sak stående med rasad diff, jag skulle hållt mig till BMW). Lycka till BMWCS # 2358 |
|
| Är BMW 318 ett bra alternativ eller är kanske 318i ett bättre? | |
|
Jag har haft en 318i -89 som jag sålde i höstas för just 15000.- så hade jag varit i dina kläder så hade jag deffinitivt köpt en sådan för det är en bra bil... who dares wins... |
|
|
Arrhenius > 318 är en 70-talare e21 med förgasare. Trevlig bil med förgasare (värdelös automat choke) om den är välskött. 318i är 80-tal och nyare och beteckningen finns i alla generationer 3-serie. Trevlig bil med insprutning. ---------- Historik: 1602 -72 320 -77 520i -83 Mvh LEF |
|
| oki! Ska nog gå bra att hitta en bra bil! Men undrar om bilar från 80-talet är svåra att laga själv man har ju hört att BMW är svindyrt att laga tack vare alla datordelar, fast hade man så mycket datorer och annat på 80-talet? | |
|
e30 318i med m10 snurra är en relativt lätt mekad vagn, inga konstiga udda lösninga, och framföallt inte en massa el som kan strula. Sen är faktiskt bmw delar inte så svindyra som ryktet gör gällande, en del orginaldelar är billigare än pirat kopior...och framför allt så passar orginal och håller längre, vilket inte pirat delarna altid gör |
|
|
ska man diskutera ungdomsbilar och billiga delar och lättskruvade, så vad slår 240/740 där. alla delarna finns ju på vilken skrot som helst, och varför ens gå till skroten när grannen kanske vill bli av med just det du behöver... och man slipper ju definitivt otrevliga översakningar. hade själv en 240 som första bil och när jag sålde den så var det först en som kollade på den, jag frågade fall han inte ville ta en provrunda, men ha sa att det behövs inte det går väl som alla andra. och nästa spekulant som köpte den sa "jag provkör den på vägen hem" ganska kul faktiskt. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
pellekring |
Jo en fördel med 318 med gamla m10 motorn är ju att den som sagt är mer lättmekad och framför allt att du slipper kamrem, kedjan är i det närmaste underhållsfri. |
| m10 motron? i vilka årsmodeller sitter den då? kan inte så mycket om bilar(BMW i synnerhet) än! | |
| Du kan kolla i modellguiden som finns i menyn till vänster, under rubriken Köpguider. | |
| Vart då nånstans? | |
|
Klicka på menyn 'Köpguider', klicka på 'Modellguiden' och längst ner på den sidan finns ytterligare en länk (mycket klickande blire) till 'VIN-nummer och motorkoder'. Alternativt går du på 'Sajtkarta' och scrollar ner till rubriken 'Modellguide' och som underrubrik till den finns 'Motorkoder & VIN-nummer'. Oavsett vilken väg du väljer hamnar du på en sida där motorerna finns listade efter kod/beteckning och där hittar du också lite information om dem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.