|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag är på jakt efter min första bil, eftersom jag tycker om BMW så undrar jag vad för någon man skulle kunna börja med? Med tanke på att jag är studerande så har jag inte jättemycket pengar men det ska nog räcka till en billig BWM. Några tips? | |
| Hur mkt pengar snackar vi om? | |
|
Köp en fyrcylindrig 3-seriebil, helst 318. Du får kvalitet och körglädje till rimliga kostnader och de bilarna brukar ofta (inte alltid) vara mildare behandlade än sexorna. Den modell som kallas E36 (finns från 1991) är betydligt modernare än föregångaren E30, som dock är lite roligare (och mycket nostalgi för oss som ägde en sån när det begav sig). Jag vet inte närmare vilka priser dessa bilar betingar i dag men på forumet finns många kunniga entusiaster som gärna delar med sig av sin kunskap. Lycka till! Det är lättare att bli BMW-ägare än att sluta... My Bimmer is my mistress |
|
Aldric |
Har du 40 000:- får du en 316i E36 i helt ok skick. |
| Personligen skulle jag nog hellre satsa på en bil med 6:a av lite äldre årsmodell... mer köra... men, e36 är ju sååå mycket snyggare. Svårt att välja :) | |
|
En 318 från 91 eller nyare verkar finafisken beträffande körglädje. Så mycket att titta på är den dock inte. Behöver du bättre utrymme än vad en 3-serie fixar är en 518 från samma år ett trevligt instegsval. (Dock sävlig.) Både 318 och 518 har dock ruggigt korta bytesintervall på kamremmen..! De äldre tvålitors sexorna med 12V är riktigt träiga saker med uselt vridmoment. Kräver nedväxling i motlut för att inte tappa fart. Blårök och kamaxlar som är slut är vardagsmat. Skall du promt ha en 2-2,5 liters sexa är 24V som kom 91 absolut att rekomendera. Bättre knuff i motorn samt lägre bränsleförbrukning och ingen oljeförbrukning alls. Dessutom är kamremmen ersatt med kedja, tryggt. ---------- Historik: 1602 -72 320 -77 520i -83 Mvh LEF |
|
|
Håller med sunki...köp en lite äldre bmw med en sexa!! Ska du ha en snyggare bil så satsa på en 316,318 e36,men då har du nog inte lika roligt,men men alla har ju olika smak.. Mvh Marcus |
|
|
Tycker M20 har mycket råare ljud än M50 och så trötta är dom inte så man behöver växla ner, vad är det du skriver!!! =) Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Hadde min gamla 520 i 7 år och körde mycket mellan Uppland och Tornedalen och när man körde i Höga kusten var det standard att kasta in fyran istället om man inte ville tappa fart. Då tog den dessutom mindre soppa enligt instrumentet... 520:n jag kör med nu är betydligt bättre på den punkten. (Behöver aldrig växla ned i motlut trots 4-pers i bilen samt semesterpackning.) ---------- Historik: 1602 -72 320 -77 520i -83 Mvh LEF |
|
-:BeeMWe:- |
Arrhenius:Vad för saker värdesätter du när du kör bil? |
| Jag vill att den ska se bra ut, inte dra överdrivet mycket soppa och inte jätte dyr försäkring! Har max 15000 att köpa en bil för! | |
-:BeeMWe:- |
Lär inte bli så mycket annat än en riktigt gammal 3-/5-serie... |
|
Länk en 320, 87:a för 13.000:- kanske? |
|
|
Köp den finaste å rostfriaste E30 du kan hitta för 15 pap, skit i vad det är för årsmodell o motor...mitt råd |
|
| Tack för tipsen, fast fler tips välkomnas med öppna armar! | |
|
Arrhenius: Jag hade ungefär samma krav som du, fast med tillägget "roligare än Golf 2" ;) Så jag bestämde mig för en 528i med årsmodell mellan 85-87, hittade till slut en -87a för 9k, sen så räknade jag med lite fix på bilen. Körglädje finns, försäkringen och skatten är ju dock lite sisådär, men körglädjen väger upp. Är just nu uppe i 14k inkl nya sommarhjul! enkl bensin! |
|
|
Vet inte vad 318is 16v ligger i pris men det kanske kunde vara nåt ? 136 hk - g - |
|
| Fast jag vill gärna ha en rostfri bil som är körklart för jag är inte så haj på att mecka och fixa, men det är kanske nåt jag får lära mg? | |
|
Arrhenius: sånt kommer med tiden :) |
|
| Alla mina kompisar som jag har sagt till att jag ska köpa en BMW säger att det är så dyrt men är det verkligen så dyrt att köra BMW? | |
|
Allting är relativt. För ett par år sedan läste jag i "vi bilägare" att BMW 518, E34, kunde vara ett förnuftigt val tillsammans med bl. a. Volvo 240. Jag tror att om du nosar upp en fin 80-tals 3 eller 5-serie med fyrcylindrig motor i bra skick så kommer inte den att vara speciellt dyr att hålla liv i. Efter en kritisk provtur: kolla rosten och topplocket och sedan: go for it. Det råder dessutom stor okunskap om hur dyrt det är med BMW. Det är inte dyrare än andra etablerade men tristare bilar. Saab, Mazda, VAG osv. Ett tips: kolla fönster mekanismen att rutorna följer med. På min 520-83 som jag hadde förut var sidorutorna limmade mot fästet till fönstermekanismen, limmet släppte och hela rutan fick bytas. (Glasmästaren var klart förvånad att orginalrutan var billigare än de han vanligtvis sätter in.) Lycka till! ---------- Historik: 1602 -72 320 -77 520i -83 Mvh LEF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.