AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.496

Vad är det för speciellt med gul kylvätska?

Sida 1 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Man har ju sett Blå,röd och blå/grön...men gul?! aldrig sett de tidigare...
Är de nåt speciellt med gul?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Var har du sett detta?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har de i min bil....
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Kanske dags att byta kylvätska om det är gult...

Har aldrig sett gulfärgad glykol.

Blå/grön eller röd (som inte ska användas i en BMW) är de vanligaste.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
jag har sett en slags neongulfärgad glykol. Den var dock till en traktor...
Jo
73
Jocke.L.
750iL -90
Visst finns det gul glykol. I vissa amerikanska Ford tex Maverick är det gul glykol.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Blå + grön = gul? vad vet jag, men jag har också en gulaktig ton i min kylarvätska...

*BAWORAK*
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Peugeot har gul glykol,ägarn trodde kanske det var en fransos.

Mvh/Micke
Är den pissgul eller mer åt det neonful/gröna hållet? Det finns neongrön glykol, samma egenskaper som den blåa.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Njae, inte pissgul men inte neongrön heller...fast närmare pissgul om jag måste välja.

*BAWORAK*
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Min är också närmare pissgul än va den är neongrön....
Man skulle nog kunna säga gul/brun.

Blev så förvånad av att den va gul,för de syns inte alls när man kollar ner i expansionen...såg de inte för än man tappa ur de.

Undrar var man kan hitta de nånstans..? behöver fylla på...och man vill ju inte hälla i typ blå lr nåt.
Det finns en mer eller mindre gul/orange glykol men vet inte vad det är för skillnad på de olika
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Nya Volvo lastbilar har gul/neon/piss gul(välj själva :)) glykol.
Det är nåt milövänligt trams...

BMW - Beroende Med Wilja!
Även nya volvo lastmaskiner har en gul glykol. Det är möjligt att den är miljövänlig på något sätt men vad som är viktigare är att den har betydligt längre livslängd än åtminstone den vanliga gröna glykolen. Den bör dessutom inte blandas med annan glykol.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Skönt å höra att de är bra grejer iaf..
Men är de någon som vet vart man kan köpa gul glykol nånstans?
Vill ju som sagt absolut inte blanda med någon annan..
Paap Reeder
... jag har BMW´s egen blåa fosfatfria glykol.

MVH Paap R
kicken
hmm! gul /pissgul eller grön..eller "fan och hans moster".. finns mycket lurigt i detta "fenomen" med GLYKOL /GLYKOL.. jag vet dom som haft problem med dylika saker , d.v.s det går icke bra att blanda en ETHYLENglykol med en PROPYLENgklykol.. (då har man vunnit en "snurrfåtölj" ) ...för dom motarbetar varandra,,,,och där kan man stå med ett fordon som inte klarar mer än 6- grader m.v.h kicken
De
163
Devva
520i -89 E34
OKQ8´s propylenglykol ska enligt utsago på etiketten vara blandbar med ALLA typer av glykol. Om man skulle våga prova är dock en annan femma.
Kan ej minnas att någon gång ha sett gul glykol men tvivlar inte en sekund på att det finns.

//Devva
Många "färgbeskrivningar"...) Neon är en blekröd färg, kommer från neonljus (urladdning i neongas). Andra fäger, grönt, blått osv kan inte vara "neongröna" osv. Ofta säger man också självlysande om fluorescerande färger, prova att släcka ner och se om de lyser...
Glykoler är från början färglösa, man sätter till olika färgämnen för att särskilja olika typer och kvaliteer, men eftersom det finns många varumärken så kan man inte gå på färgen enbart, var och en kan använda sin färg. Etylenglykol (giftig) och propylenglykol (mera miljövänlig) tillhör båda alkoholfamiljen och blandas gärna men det finns ingen anledning till detta. Rätt blandning med vatten (helst avjoniserat) oftast 50/50 är viktig, annars blir fryspunkten för hög. Tillsatser osv, typ av motor och tillverkarens rekommendationer skall alltid beaktas.
Här finns en del matnyttigt att läsa:
Länk

FP
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Länk

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hmmm...lätt gulaktig?? känns inte som de är samma sak...känns dom den ja har är gul på nå sätt,men kanske har fel...
Ska man annars tolka de som att glykolen e kass annars?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.