|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
I instruktionsboken står hur man kör mest driftsekonomiskt men ändå bra vrid. Redan vid 2300 rpm har 85% av min 323:as vridmoment uppnåtts och därefter förlorar man hiskeligt mer soppa om man vill ha mer vrid. Visserligen slås EBK på vid 3500 rpm och man skjuts iväg som ett skållat troll, vilket e roligt. Men vill man kanske spara mer på däck, motor och bensin så ska du nog kolla på vridmomentskurvan och själv avgöra vilket som passar dig. /Bobby |
|
|
jag har hört att man skall växla vid effekttoppen och för max acc skall man efter växling hamna precis på vridtoppen, om ngn förstår hur jag menar... jag varvar inte över 3500 rpm när jag kör vanligt....om jag nu skulle köra lite mer aggresivt så drar jag inte över 6000, känns bara onödigt... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
När man ska dra 0-100 hinner man juh inte släppa gasen på 1an innan den nått varvstoppen, 5000rpm till 7000rpm går på en under sekunden, KETCHUP! Bra acc beror juh på om du startar från noll eller om du rullar, skönaste skjutet får man nog på 2an om man gasar upp lite lugnt till strax över 4000rpm o sen spättar plattan i mattan ;) (Ska tillägga att min har en chipad box med varvstopp höjt till 7000rpm.) Ps. Inte alls en dum fråga, kul att veta vad andra har för erfarenheter. Mvh. Johan / Johan |
|
|
men max effekt ligger vid rött annrs hade det inte varit rött vid rött om ni fattar, vi kanske bör böjas oss för BMW ingenjörerna.... Det gör fortast om man växlar vid rött...... Det går inte sönder ngt det är en BMW, skulle ngt gå sönder ja då var det dags helt enkelt... Länk |
|
|
På min nyinköpta bil kommer rödmarkeringen först vid 7000rpm... Dock ingen bmw. Hej hopp! |
|
|
Gunneriusson: På M3 E30 (redan 1986) kom rödmarkeringen vid 7000 varv. M3 E36 har rödmarkeringen vid 8000 om jag inte har fel? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
M3 E46 menade jag istället för E36. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Ja, nog vill jag hellre ha en m3 (både e30,e36 och e46) än mitt franska nyförvärv. Men det blev kris och jag ville ha en bil snabbt. Då fick det bli första "bästa" inom lämpligt avstånd. Får se vad det blir efter vintern. Hej hopp! |
|
|
Verkar som många använder varvstoppet som en indikation på att "nu ska jag växla"... :O Att få bäst ax handlar ju nästan enbart om att lära känna sin bil och kunna växla precis strax innan stoppet tar i. Dvs mycket individuellt för varje bil. |
|
|
- BMW E39 (Matteus) Citerar - Men om du sedan ska köra normalt så ska du inte växla över 3000rpm. Men...vad händer om man råkar passera 3000rpm, ska man strunta i att växla då??? :) /Stefan |
|
|
ravve: Jag tror alla här menar att man skall växla precis före varstoppet. Och varvstoppet är inte individuellt inom samma model. Det är inte möjligt för en dator att tolka en signal(varvtal) olika. Så är varvstoppet(en konstant) satt till 6500 för en modell så är den det för alla, alla gånger du accelererar. Med omprogrammering/chip kan man naturligtvis flytta det men det är fortfarande en konstant. |
|
| ILiveToRide: Det finns bilar där varvstoppet varierar beroende på växel. För maximal acceleration krävs högre varv på ettans växel vid växling än på till exempel fyrans växel. Detta beroende på att "språnget" till nästa växel är större på de lägre växlarna. | |
|
Bjoerk: Jo det är klart men på samma växel så varierar det inte från gång till gång eller bil till bil och det var det jag menade. Det är inte ett lynnigt system som slår till lite när det känner för det. Och det tar inte hänsyn till hur man sköt bilen eller så. Det självklara undantaget från allt detta är ju de som inte har varstoppet reglerat i boxen. T.ex 320i/323i med L-Jetronik. |
|
|
Carnal sa att han drog till 6000varv på ettan för att uppnå max 0-100 prestanda. Ok, måste medge att även min bil känns otroligt pigg om jag pressar plattan i botten på ettan ;).. Men jag har hört att man verkligen inte skall göra så.. på ettan alltså då speciellt. Ettan skall bara anväändas för att få bilen i rullning. Synkringarna skulle ta mycket stryk annars... har jag fel? DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
| Jag hade en väldigt rolig körlärare som berättade för mig att ettan var till för att starta på, acceleration skedde på tvåan och trean för bästa resultat. Självklart fick jag också praktisera detta ett antal gånger. :) | |
|
Sen ska man väl nämna att om man inte vill dra motorn så nära maxvarv.. så kan man se till så att man inte hamnar under 3700 varv (eller 4000 som nån skrev) för Vridmoments toppen kommer ju på just på 3700 varv och det är då man börjar få något riktigt klipp i 6:orna... Detta märktes Vädligt påtaglit då jag körde på Sviesta (linköpings motorpark) i helgen! Vid chikanen (har svårt med dem) på banan så kom jag ut på något låga 3xxx för att få riktigt bra acc ur chikanen! Sen släppper jag motorn vi 6000 och varvar upp den till Stoppet på 6250 (på min 525i) för att få bästa kliv på nästa växel och enligt mig så får man inte riktigt till en fin överföring på en BMW om man inte varvar upp den 250 varva så den har lite att falla mellan växlarna =) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.