AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.252

Töntig fråga kanske men när ska man växla??

Sida 1 av 2
Visa användare
194
Ric
525i -89, och kör Pontiac Trans Am 350 V8 sommartid :)
vid vilket varvtal bör man växla för att inte slita allt för mycket på motorn och ändå få ett bra ax?

//Ric Wraaaaooom
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
När jag rejsar så brukar jag varva den max till 6000rpm...320,325:0rna är ju död under 4000 så ska man ha roligt så......

Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Skippa sista 1000varven så lever motorn mycket längre, brukar vara ett bra råd!
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Håller med Speddy, med sexorna är det inte mycket lönt att varva mer än 6000, om man nu inte trimmat förstås eller kör någon M-variant.

Micke
BMW E39
Om du vill få ett bra ax så ska du ju bara varva mot rött. Men om du sedan ska köra normalt så ska du inte växla över 3000rpm. I min BMW kan jag växla redan vid 1800rpm och ändå så går den hur bra som helst!

Mvh
Matteus
Eftersom E30 325i har max effekt vid 5800varv så är stor ide att dra den till precis före varvstoppet!

Lika med min som har maxeffekt vid 6000varv.

Under 1800? Det är ju tomgång :)
BMW E39
ILiveToRide -->
Nej, ok visste inte att den inte varva mer än det.
Inte under men minst 1800 varv klarar min bil lätt. :)
Jag håller med dig BMW E39 om att man skall dra till nästan rött. Vilket är 6500varv på en 325i som inte är chippad. Det var mer på Speedys inlägg jag svarade på eftersom om man växlar 1000varv före varvstoppet har man inte ens kommit upp till maxeffekten.

BMW E39 vi verkar ha lite olika motor karaktäristik (vilket inte är så konstigt).
Under 1800 på min bil finns nästan inte.
BMW E39
Hehe :))

Mvh
Matteus
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Jag syftade inte på var max effekten var någon stans bara att motorn håller betydligt mycket längre om man skippar de sista tusen varven. Nog för att det är jävligt svårt i en 325 E30. Om man ska prata om den ultimata prestandan så går det att räkna ut, hk, vrid, utvecksling osv. Men själv tycker jag många växlar för sent.
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Ska man inte växla så att när du lägger i 4:an från 3:an som exempel ska varvtalet direkt hamna på runt 4000 varv där max effekten är? Alltså måste du upp på en 5000 varv?

Visa användare
194
Ric
Okej, kul att jag fick så många tips! :). Trodde jag skulle bli dumförklarad faktiskt. Nej jag själv är nog lite feg tror jag, motorn ryter ju så dant efter ca 3500 varv (har open air kn) och då jag inte haft det ljudet tidigare på nån bil så blev man lite rädd för att motorn skulle slitas ut lättare om man låter den "ryta" =), men så är alltså inte fallet? 6500 varv är helt okej då?

//Ric Wraaaaooom
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Högt varv är normalt inga problem så länge man håller sig under det röda fältet, det som sliter är om man ligger där länge utan att växla...
loqman
Vilken löjlig diskution.
Man varavar så länge det behövs.
Visa användare
194
Ric
Haha där kom det in en i alla fall som löjligförklara mig *asg*

Nåja nu tycker kanske inte alla att den här diskusionen är löjlig, frågan är om inte du loqman är lite löjlig som orkar med att skriva att den här diskusionen är löjlig? ;-)

//Ric Wraaaaooom
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Det är aldrig töntigt att fråga... men det är töntigt att inte inse att alla är nybörjare någon gång...
Jo
75
Jon_318iS
318iS -90
ILiveToRide:Tänkte bara höra hur långt du har varvat din is? När jag maxade min (i utförsbacke) så slog varvskyddet i från vid ca: 7200rpm o 235km/h enl mätarna. Jag misstänker att hastighetsmätaren visar fel :-) men kan även varvräknaren ljuga?
br
22
brannvik
325IM -87
320IA -85
Tjena!

Jag har kommit fram till på min bil (E30 325) att när jag vill ha bäst 0-100 tid så drar jag rill 6000rpm på ettan och maxvarv 6500rpm på tvåan för att få som mest varv när jag sen lägger i trean! Det verkar funka bäst på min bil i allfall! Men det är ju klart roligast att dra till varvstoppet även fast det inte är så bra i längden om man gör det OFTA! Det är ju ändå så at Bmw:s sexor håller länge för mycket varv och dom har ju en gaderingsmarginal på säkert 1000rpm innan det ska kunna gå riktigt illa! eller har jag helt fel?

Mvh Brännwik
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Man har ju inte köpt en bil av denna typen för att söndsgsköra. Jag brukar köra lugnt men ibland är det klart att man pinar bilen lite grann. Den är ju byggd för att klara det.

Men jag skulle aldrig göra som min polare gjorde i sin T4. Fanns bara två lägen i den bilen och det innebär alltid fullt tryck med högerfoten på någon av pedalerna. Tilläggas kan att han på en treårsperiod snittade 1,5 liter/mil!!!

Lagom är bäst.
Jon_318iS:
Min är inte chippad så den slår ifrån vid 6850varv, varvar ofta till strax före stoppet:) Dock varvar jag nästan aldrig tills varvstoppet slår till eftersom det tar tid.

Max toppfart med original utväxling och original varvstopp är 222km/h vilket kan vara nära 235km/h på mätaren.

Effektivaste växlingarna för max acc är när man har så stor area som möjligt under effektkurvan, mellan varvtalen man växlar vid. På en 325i och 318is t.ex. betyder det i stort sett att man drar till 10 varv före varvstoppet.

Motorerna tål varv och vill ha varv, så det är bara att ge dem det;)
Måste dra ut den på växlarna, då landar den på 4 vid nästa växen, det är först vid 4 som den börjar dra, så vid "race" så dra jag just innan varvstoppen...

/Nicke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.