|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| smg1 kuggar ner så långt den kan, iaf om man inte har vinterläget i. | |
|
Tänkte bara flika in... Min SMG 1 låda har ALLTID kick-down om jag trycker plattan i botten. Vilket jag inte kände till från början och bilen slunga i 2:an och accelererade med en rasande fart. Det var bara att hålla i hatten. Personligen väljer jag 3ans växel vid omkörning i farter från 70 till 100 km/h. Det skjuter på bäst då. Aldrig 4an, och 2an endast runt 60 km/h. Jag brukar växla strax över 5000 varv, det känns iallafall optimalt. |
|
|
Skall du köra en 330i optimalt går det inte att växla strax över 5000 rpm. Då växlar du innan maximal effekt. Max prestanda ur 330i erhålls genom att dra varje växel till rödmarkering. På en 330i går 70 - 100 km/h går snabbast genom att endast använda tvåans växel. |
|
| hm, dopamin, menar du att smg1 i e46 karossen även växlar ner vid kickdown när spaken står i manuellt läge? | |
|
Nockenwelle: gäller samma sak på 328:an där max effekt är vid 5300 varv ska den dras till rödmakeringen ändå? Mpower |
|
| Var ligger rödmarkeringen på 328? | |
|
Jag är nästan 100 % på att den ligger vid 6k varv har itne tillfälle att kika på den nu men som sagt 99% på att den ligger vid 6000 varv. Mpower |
|
| Jag har inte kört någon 328i på nästan fyra år. Som jag minns den dök effekten snabbare mellan toppeffektvarvtalet och rödmarkeringen än på 330i, men att man skall dra förbi maxeffektvarvtalet är helt klart. Hur långt beror på hur snabbt effektkurvan faller över maxeffektvarvtalet, men det skulle ändå förvåna om inte det lönar sig att dra till rödmarkeringen även på 328i, men helt säker är jag inte. | |
|
Men tolkar jag rätt om idén är att dra den över max effekt just för att få bättre skjuts på nästa växel(högre varv) och bättre acc där i genom? Nyttigt att veta när det väl blir race :-) Mpower |
|
| Om man har ett effektdiagram samt känner till utväxlingsförhållandena kan man svara exakt, men principen är egentligen enkeL: Drag förbi maxeffektvarvtalet tills effekten dalat så mycket att du får precis samma effekt på det varvtal som du får på nästa växel vid den aktuella hastigheten. Ofta kommer varvstopp/rödmarkering så pass nära toppeffektvarvtalet att effekten vid rödmarkeringen fortfarande är högre än vad som erhålls i samma fart på nästa växel. | |
|
rödmarkering vid 6200 varv på 328:an svårt att testa nu med vädret men jag tyckte det var bra ös efter 5300 varv på 2 an iaf och drog den till 6000 varv så varvet landade bra på 3an. Mpower |
|
| Ett JÄTTE sent svar till SEB540: Yes, jag har kickdown även i manuella läget på min SMG låda. | |
jimmy/bmw |
Med min 323 "samma insug som 328" så lönare de sig å dra till varvstoppet. Men är inga stora skillnader mellan att växla vid 6000-6500rpm |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.