AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.853

moment/hk-utnyttjande vid omkörningar

Sida 1 av 2
Hej alla!
Sitter här och dagdrömmer och väntar bara på att våren/sommaren skall komma så man får ut och glida lite på vägarna. Tänkte höra med er entusiaster om ni kunde svara på några frågor som jag tänkt lite på. Varför jag bara tänkt, och inte provat själv, beror på att jag bara kört ca 1 dag med gamla bettan =). Ställde av den nästan precis efter jag köpt den pga av vintern.
Bilen som jag har är en 3.2L m3:a 98:a 321hp, smg 1 låda.
Fråga:
Har i princip bara åkt turbobilar innan och dessa behöver man inte varva mycket för att få fint vrid vid omkörningarna.
Hur skall jag använda bilen för att få den bästa/snabbaste (säkraste =) ) omkörningen tex vid 70-100,80-120 ,100-130 vilken växel, samt vilket ungefärligt varv(rpm) man skall ha vid dessa omkörningar.Och skall man alltid växla precis innan räknaren når rött ca 7400rpm den har mest effekt där, men vet dock inte hur vridet är vid det höga varvet?.

Sedan så antar att snabbast 0-100 är väl bara att dra den på 1an o 2an ända till rödmarkeringen? hehe

Denna tråd var kanske inte den mest intressanta, är bara så sugen på att få åka så jag var tvungen o ställa frågan, då kan man ju alltid drömma sig bort, typ 25 grader i solen och bara glida längs med kusten.
Ha det gott alla, bästa forumet EVER!
Det är hur mycket effekt du har tillgänglig som bestämmer accet, inte vridmomentet. Vridet kan vara samma vid 3000 och 5000varv men det accar bättre vid 5000. Pga mer effekt.
Turbo bilar har plattare effektkurva och tidigare effekt tack vare högre vrid tidigare i registret.
Så vad vridet är behöver du inte fundera så mycket på;)

Snabbast acc har du på lägsta möjliga växel och högt varv.
Varvstoppet är inte vid rödmarkeringen heller;)
Hehee Tack ILiveToRide.
Alltså skall jag ligga så nära maxvarv på lägsta möjliga växel men endå på samma växel kunna göra omkörningen, det måste vara så du menar va?
"Vridet kan vara samma vid 3000 och 5000varv men det accar bättre vid 5000. Pga mer effekt."

Fel. Du kommer att ha högre acceralation vid 3000rpm.

Flåklypa
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Den säkraste omkörningen gör du från 3:ans växel i allt över 70 km/h. Bra med kraft och lagom högt varv. 3:an går att dra till typ 160 km/h så det räcker och blir över för att köra om på de flesta svenska vägar. Du kan ju även peta i 2:an i 70 km/h, den går ju att dra till ca 110 km/h men det känns lite overkill i hastigheter över 60 km/h. Ju högre du varvar ju bättre accleration får du. Du kan med lätthet dra till varvstoppet utan att tappa kraft.

Flåklypa:
motivera gärna
Acceralationen följer alltid vridmomentet på en given växel vilket är aktuellt i detta fall. Luft- och rullmotstånd är lägre i lägre farter, därför kommer acceralationen vara högre vid 3000rpm än 5000rpm om vridmomentet är samma. Dock är effekten högre vid 5000 varv...men accet är ändå lägre.

Lurigt va? Hoppas jag inte vände upp och ned på alla begrepp nu men så här är det. :-)

Flåklypa
Eller ja, antar att du menar om man ligger på samma växel så biter det bättre vid 3000 pga lägre hastighet. Men det beror också på i vilket hastighets intervall vi rör oss.

Det var inte det fallet jag menade, jag skrev inte så bra, men du borde förstått iaf.
Menade mer motorns förmåga att accelerar bilen. Sedan att man dessutom kan ligga på lägre växel förstärker det ytterligare.
Började skriva före, kom på vad du var ute efter. Skrev som sagt lite galet första gången.
Det är alltid hjulens drivkraft som accelererar bilen (eller håller den i konstant fart). Hjulens drivkraft är just en kraft och den kraften beror enbart på hjulets vridmoment samt hjulets radie.....effekten har inget med detta att göra. Vridmomentet på bakhjulet bestäms av motorns vridmoment och den totala utväxlingen. Hjulets radie bestäms av....ja, hur stora hjul man har.

Men samtidigt är det så att vill man accelerera så fort som möjligt skall man ligga där men erhåller den högsta medeleffekten och inte vridmomentet. Det är det enda föraren behäver tänka på....trots att det faktiskt ÄR vridmomentet som förflyttar bilen. ;-)

Flåklypa
Jo jag vet.
Men det är motorn som genererar kraften som överförs via hjulen;)
Multiplicerat genom utväxlingen. Växeln var inte given i detta fall.

Men som du kommer till på slutet, kraft pålagd över en tid (vilken mätbar tid som helst) mäts i effekt. Vridmomentet är bara intressant vid en momentan betraktelse av inblandade krafter. Ingen acceleration är momentan.

Ser också att jag skrev "bestämmer accet" i första inlägget, vilket inte är bra, skulle varit "säger något om accet" eller "som är ett mått på accelerations förmågan".
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Mja, det här:

"Hjulens drivkraft är just en kraft och den kraften beror enbart på hjulets vridmoment samt hjulets radie.....effekten har inget med detta att göra"

är inte riktigt korrekt. Det skulle stämma i ett statiskt sammanhang, men inte ett dynamiskt som är fallet med en bil som rör sig. Det går inte att utveckla en kraft i rörelse om det inte också utvecklas effekt.

Fast det här:

"Men samtidigt är det så att vill man accelerera så fort som möjligt skall man ligga där men erhåller den högsta medeleffekten och inte vridmomentet. Det är det enda föraren behäver tänka på"

håller jag nästan helt med om. Min enda petimetermässiga invändning är att om motståndet (exempelvis luftmotståndet) varierar så är det inte riktigt så att medeleffekten stämmer exakt, men för de allra flesta praktiska situationer är avvikelsen försumbar.

Men Nocken, vi kan ju ganska enkelt bestämma en bils acceralation något förenklat om vi känner till hjulets vridmoment och dess radie. Någon effekt behövs inte för den uträkningen.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Ja, visst är det så att vi kan beräkna accelerationen ganska väl utgående endera från vridmoment och utväxling, eller från effekt och fart.
Men som du skriver, det handlar ju om att maximera den effekt motorn utvecklar i det hastighetsintervall vi är intresserade av.
Låter som det resoneras kring en del matematik och en del fysisk. Om man tex tar som exemplet innan som jag skrev.80-120 eller någon av de andra exemplen jag skrev. Förstod jag era resonemang rätt om jag skall försöka hålla ett högt medeleffekt uttag = borde vara lika med ett högt rpm.
Och sedan välja en matchande växel som gör att jag kan göra en omkörning på den växeln utan att behöva växla upp under omkörningen.Och då genom detta erhålla en högmedeleffektuttag.
Yes!
Du har egentligen två val för detta intervall...2an och 3an om du har snabba handleder, annars bara trean.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Håller helt med dig Flåklypa.
kilroy
Är man lite osäker så är det ju bara att testa var på varvtalskurvan man har högst vridmoment. Vill man vara teoretisk går man in och tittar på ett varvtals/vridmomentsdiagram. Annars sätter man sig i bilen och prövar olika alternativ. Känner man sin bil väl så känns det i ryggraden var accelerationen är bäst...är man lite bleknosad tar man fram stoppuret...

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

se
661
seb_540
328i M F30
Det är en SMG, lägg den i automatläget strax innan du ska köra om, sen plattan i mattan förbi "kickdown" punkten, och lådan väljer automatiskt bästa (lägsta) växel. Nu kan du helt koncentrera dig på att ratta, behöver lådan växla upp under omkörningen gör den det rappt o fint, det är i detta läge - fullgas i litet högre hastighet - som SMG1 faktiskt är ganska trevlig, inte lika slö som i lägre hastigheter/gaspådrag.
Kuggar SMG lådan ner 3-4 växlar om man stampar på i 80-100?
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
inte SMGII , där måste måste man ha den på A5 för att den ska växla optimal och i det läget så växlar den inte ens före 7-8rpm har man den i A2 så spelar det ingen roll om du stampar ner den växlar ner endast 1växel typ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.