|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Har ägt min bmw 740iA e38 1995a i snart 4 månader. Har aldrig haft problem med den innan. Jävligt skön körkänsla måste jag tillägga. MEN idag tog jag en runda med bilen, sportmode aktiverat, och gasade för fullt. När jag saktade ner, visade färddatorn " Stop! > Oljetryck < " och olje-lampan lyste. Blev jävligt orolig, öppnade motorhuvvet och hörde tickandet. Körde väldigt sakta ner till garaget igen. Har kollat lite på forumet, men hittar inte svaret. Vad kan felet bero på? Ventilerna, oljan, oljepumpen? (Har meckat mycket med bilar, elektroniskt speciellt, men kan inte så jätte mycket om motorer.) Det här är riktigt viktigt, då min pappa inte vet om saken =) Tacksam för svar.. bmw e36 cab -> nästa bilen | |
|
Well, du har ju en M60 motor och dessa är ju ökända för att oljepumpen sitter löst. (typ 511 trådar på forumet, nått mekartips mm) Måste säga att du är bra djärv som kör hem efter att oljetrycksvarningen kommit fram! Offra nått till bmw-gudarna och be för att du inte kört ner några vevlager eller ramlager. //Magnus |
|
|
Ska jag testa byta oljan imon? Vad finns det för alternativ att göra? /Gabbe bmw e36 cab -> nästa bilen |
|
|
Ska byta olja, oljefilter, trågpackning och skruva fast skruvarna som brukar hoppa ur oljepumpen idag. Hoppas verkligen på att det finns någon skruv liggandes på trågen idag, annars är det väl ventilerna som gått? Något mer som bör kollas upp? Kommer bli jobbigt och köra bilen till verkstan.. =( |
|
|
Berätta hur det såg ut. Bogsera om du kan... MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Kolla om oljepumpen lossnat, har den inte de mät oljetryck. Byta olja hjälper knappast om de inte finns ngt oljetryck. Kör absolut inte en meter med bilen innan dess. Stor risk att motorn redan är kass om den gått utan oljetryck, men man kan ju hoppas på de bästa BMW CS #5139 |
|
|
Tack för alla svar, men jag vet inte hur oljetrycket ska ligga på.. Någon aning? Och hur mäter man oljetrycket? Ska jag överlämna detta till mekanikern? Det står ju "stop! oljetryck" det borde ju finnas oljetryck? Kollade oljan igår, oljan var riktig tjock och svart (smutsig). Verkstan ligger ca. 300-400 meter från garaget. Är det okej? Ska åka till mekonomen och köpa allt nu. Kan tillägga att en kille skulle garanterat köpa bilen idag, då vi redan kommit överäns om priset osv.. Men tror inte han köper bilen längre =/ Typiskt mig, otur.. |
|
|
Det kanske bara är skräp som lossnade när du blåste på lite. Gör det du tänkte ovan, köp även oljetryckskontakten, den brukar kunna gå sönder, speciellt vid motortvätt! Det är inte ditt fel att bilen gått sönder, den ska hålla att gasa. Mvh Asken |
|
|
Ok, tack för trösten ;) Gick till tre verkstäder som kan mycket om bmw, dem berättade att det brukar vara så när oljan är skitig och när pumpens skruvar lossnar. Så om tickandet inte försvinner, blir det nån sort av motor renovering. Vilket jag inte vet vad =P Köpte: 8L Hel-syntetisk Castrol, oljefilter, Kopparpackning till avtappningsplugg och trågpackning. Ska iväg och bogsera bilen nu, det går väl inte med automatlådor? /Gabbe |
|
|
Ta bärgare annars skjuter du automatlådan minns jag det står i instruktionsboken. Om inte tickandet försvinner efter några mils körning kan du göra ett bilstein engine flush, www.engineflush.biz Den löser all skit i motorn garanterat. Mvh Asken |
|
|
Du kan bogsera några hundra meter sakta. Kolla i manualen vad det står mer exakt om bogsering innan du drar längre. //Magnus |
|
|
Ok, men orkade inte vänta på svar, så jag körde bilen VÄLDIGT lugnt, tog bara upp bromsen hela vägen.. - Vi tömde motorns olja. Oljan var jävligt smutsig och svart. - Öppnade olje tråget, sen såg vi 2st skruvar liggandes. - Det var många repor av skruvarna runt om i tråget. - Rengjorde tråget och motorpumpen.. - Skruvade tillbaka en av dem två skruvarna som hoppat ur. Sista skruven var ganska "sönder" så jag åkte till BMW och köpte en ny, hittade aldrig hålet för skruven. - Spände fast andra skruvar runt om också. - Senare skruvade jag loss kåpan som täcker kedjan och drevet till oljepumpen. Drevet, kedjan (en trasig) och muttern till drevet trillade ner... Så jag åkte till BMW igen, köpte ett nytt drev och en kedja. När jag rengjorde tråget och la till en ny packning, märkte jag att kabeln till oljenivågivaren var trasig. Ska åka till BMW igen och köpa hela systemet imon. Det kommer bli svårt och sätta dit den nya kedjan, eftersom orginalet inte har någon kedje-lås/länk. Så jag får köpa en imon, och slå ut en del av kedjan. Ska svetsa en bit av låset, så den inte öppnar sig under körning. Länkar: Oljepumpen: Länk Kedjelänken: Länk |
|
|
Fel länk till kedjelänken.. Här är den rätta: Länk |
|
|
Vad det gäller bogsering är det väl hastighetsgräns som gäller, inte högre än 40 km/h eller något liknande tycker jag mig minnas från när jag bogserade min bil.. Låter som att du har en jäkla tur om du har klarat dig utan drivning till oljepumpen! |
|
|
Måste påstå att det är REN idioti att köra en bil med oljelampan tänd hade aldrig gjort det med någon bil jag äger |
|
|
Håller helt med åströmmarn. De är bara ren tur om denna motorn har klarat sig, men de var jag svårt att tro att den gjort BMW CS #5139 |
|
|
Hejsan, Bilen funkar klockrent nu, bättre än innan.. Dem första 30 sekunderna hörde man hur det tickade, men senare, sakta sakta försvann ljudet.. Körde ner till statoil och tankade bensin, kunde inte stänga motorn, blev så överlycklig hur ljudet försvann.. Givetvis gjorde jag det, till slut ;) Så tack så mycket för all hjälp.. /Gabbe |
|
| Otroligt, vilken tråd! Köp en lott för tusan! | |
|
Jag får hoppas den kärran aldrig kommer i min ägo iaf, potentiell bomb är bara förnamnet. Grym tur att den klara sig. //Magnus |
|
|
Det är en tidsfråga innan den motorn kastar in handuken troligen har lagren tagit skada och är en tickande bomb hoppas jag aldrig köper den |
|
|
Är just sånt här som ger mig stora darren,börjar bli smått sugen på en e38 (3e gången) och så läser man nåt sånt här.Det var nåt liknande som fick mig att sluta leta förra gången/a och nu tror jag att e32 får bli kvar. Mvh/Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.