|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Otroligt bra forum det här och jag läser och lär hela tiden. Tack ska ni ha alla som gör det här forumet levande. Jag går som sagt i Z3 tankar och har lite undringar. De bilar som finns att köpa nu har många gått runt 10 000 mil. Är detta oroande? Vad är det för servicekostnader och vad är intervallen? Vad är det jag ska fråga efter, kolla närmare på? (är inte bilkunnig) Jag kör själv en Golf GTI och närmar mig kamremsbyte vilket kan bli lite dyrt, är det samma på Z3? Är det därför det är så många till salu vid det miltalet? Angående vilken typ av motor så har jag ingen aning om vad jag ska välja men helt klart så går den minsta bort. Även om jag inte är någon racerförare så känns grejen med en "sportbil" att det i alla fall ska röra sig mellan 0-100, eller vad säger ni? (jag har ännu inte provkört någon z3) En annan bizarr fråga kanske... Har någon sett en z3 med takräcke? Jag är vindsurfare och det vore ju otroligt najs att kuna glida iväg med en cab till surfställena.. (jag vet.. låter väl inte klokt, men jag måste ju bara fråga) Hoppas på lite input och fortsätter läsa forumet. /sugen | |
|
Hejsan jag tycker det är bra av dig att börja här i forumet, för att underlätta det hela tycker jag du ska tänka igenom hur du vill använda din bil för att Z3 finns med både 4-cyl. och 6-cyl motorer kan du utesluta någon så kan du ju på så sätt gallra bort den andra sorten, sedan kan du följa annonser och få en prisbild kontra bilens skick och på så sätt forma den bil du så småningom söker, då jag sökte bil visste jag inget om hur olika z3 kunde se ut men med olika bilder kunde jag tillslut ha en önskan att hitta den jag sökte, jag kom inte ända fram men nästan men det tog också tid MVH Uffe/blldock |
|
|
Nej, ingen coupé för mig. Men tack för tipset. Är väl egentligen inte en Z3 jag söker utan en tvåsitsig cabbe. Men Z3 är ju i mitt tycke den klart snyggaste av alternativen. Mazdans mx-5 verkar ju väldigt rolig och köra är dock inte lika snygg och är ju hyffsat vanlig. Men den är inte avskriven än. Är ju klart billigare.. |
|
| Hej! Ingen coupè? Då kan vi glömma takräcket... En fyrcylindrig bil med antingen 1,8 eller 1,9 l motor kan säkert konkurrera med Mazda även då det gäller priset, 2,8liters kan du kanske få med det miltalet 10000 mil börjar nog på 115000kr och uppåt beroende på skick o utrustningsnivå så klart. Mazda eller BMW? Personligen är det för mig helt olika bilar..tysk ingengörskonst kontra Japansk massproducering. Sen Z3 är ju en 2 sitsig bil, med otroligt mycket körglädje i. Jag har haft en Z3 2,8 som gått 13000mil och det kändes märktes inte speciellt, mer som nybilskänsla helt enkelt, det viktiga ätt att följa serveintervallen då inga problem alls. Kamremsbyte slipper du då Z3 har kamkedja. Och visst är väl Z3 den jag tycker kanske den snyggaste av dem alla där vissa fgöredrar roadstern (caben) och andra coupèn. Själv föredrar jag roadstern. Lycka till i ditt bilval. Mvh Kent. | |
|
Takräcket får jag nog se mig i månen efter.. får lösa windsurfingen på annat sätt. Efter att ha tittat runt litegrann så tror jag nog att 2.2l motorn räcker bra för mig. Inte så att jag inte VILL ha större, men det jag egentligen är ute efter är en öppen bil, inte ett fartvidunder.. Den ska för dens skull inte vara långsam. Verkar som om 2.2:an verkar vara en bra kompromiss. Sen vet jag att det är väldigt lätt att sitta o vara förnuftig genom att surfa runt. Jag känner mig själv alltför väl och funderar på att avstå provkörning i någon 2.8a. Vad säger ni? |
|
|
2.8'orna får du ju billigare än 2.2.... finns fler 2.8 och dom är ett par år äldre än 2.2 så är det pengarna du tänker på så hade jag lätt satsat på en 2.8! Det där med surfingbrädan kan du kanske lösa ändå.... finns ju ett bagageräcke till Z3 (som visserligen inte e så snyggt) som du skulle kunna sätta surfbrädan på. Och med en surfbräda på räcket skulle det nog helt plötsligt se riktigt grymt ut! :) /Magnus |
|
|
Hej! Jag kollar också efter en Z3, fastnat alldeles nyligen för looken. kollar lite på Länk några som har några speciella synpunkter? Priset verkar i mina ögon lågt i förhållande till miltalen, men jag kanske misstar mig. MVH /Mange |
|
|
Länk Miss i länken... |
|
| Automatlådan drar ner priset med X antal tusenlappar. | |
|
Är den en dålig låda eller är det för att de flesta vill ha en sportig manuell? själv njuter jag i stora drag av en automat =) |
|
|
Det är vad jag vet inte nån dålig låda utan bara att inte så många vill ha automat i en Z3. /Magnus |
|
|
Har gått igenom de flesta, för att inte säga alla, annonser på Z3 i Sverige och börjar snegla lite på Tyskland. Visst, det kanske inte är vansinnigt mycket billigare, men det är ju helt klart ett annat urval. Eftersom jag är rudis på bilar och har väldigt ont om tid så ser jag inte riktigt någon fördel för mig att åka ner och titta. Däremot skulle jag kunna tänka mig få bilen köpt och levererad av en firma. Är detta något rekommendera och var hittar man isåfall de firmorna? Jag har läst importguiden här på forumet och blir något avskräckt av allt merarbete. Jag skulle nog inte ha något problem med att köpa osedd om jag bara hittade vad jag ville ha och köpte tex av en BMW-handlare. Men visst, det lär ju dyka upp fler bilar här hemma vad det lider. |
|
| Stroy - Hade samma funderingar när jag köpte z3:an - alltså att det inte fanns samma urval här i Sverige som i Tyskland. Det gäller att redan ha 1-3 bilar i åtanke när man åker ned som man har läst/mailat om - så fixar det sig alltid. I Tyskland så får du en bättre bil för samma pengar - bättre årsmodell etc. Dock så får man antagligen sålt den för sämre pengar än en svenskköpt bil men men.... När du anlitar en firma som kör hem den till dig får du antagligen betala en rätt så saftig summa för det, har jag för mig sist jag tittade ca 10 000 kr eller nått.... | |
| Du kommer hitta många Z3 2.8 till salu framåt April - Maj om du ger dig till tåls... | |
|
Kollade på den i sthlm idag, eller snarare försökte. De hade sålt den i lördags, men ringde mig igår och sa att det gick bra att komma och kolla på den.... En sthlmsresa t.o.r. i onödan! |
|
|
Vad är det för stereo i den här bilen, original, duger det? ÄR lite bortskämd i min golf gti för tillfället. |
|
|
Stroy! Var inte så rädd för att importera själv! Att köpa bil i Tyskland (eller annat EU-land) är i princip lika enkelt som i Sverige. Den stora ”spärren” är nog att våga! Skillnaden är, som du själv konstaterat, att urvalet är större. Jag vågar nog också påstå att skicket på bilarna i ex.vis Tyskland oftast är bättre än motsvarande svenska. Bilarna i Tyskland är också väldigt ofta komplettare vad gäller utrustning. Och naturligtvis, som Karin så riktigt påpekar, åker man inte ner på vinst och förlust. Man har valt ut en eller ett par bilar redan via Internet. Vad man absolut måste se till är att alla papper finns tillgängliga och i original. Absolut inga kopior! Och om det nu är så att du känner dig ”rudis” på bilar så har du väldigt god hjälp av importguiden. Annars tycker jag man ska lita på sitt eget omdöme, ta reda på så mycket som möjligt om den tilltänkta bilen, och göra en egen noggrann besiktning. Titta längs bilens sidor efter avvikelser i form och färg, titta efter ”konstiga” skarvar i bagagerum och motorrum, kolla slitage på stolar och övrig inredning, titta under mattor m m. Att besiktningspapper finns tillgängliga är också viktigt. Själv köpte jag min bil i Österrike 2005 och själva hämtningen i Wien var halva nöjet! Fick bilen levererad utanför mitt hotell på trailer, gjorde en sista besiktning och fann att allt var som utlovat fast bättre, och sen var det bara ett enda sort leende på hela hemresan (och allt sedan dess). Och spara inte på motorn! Det är ju bara den lilla skillnaden i förbrukning från en mindre till en större (i mitt fall 2,8) du behöver räkna med och kanske då bara under sommarsäsongen. Annars blir det som en gång VW Karmann Ghia, ”att vilja men inte kunna”. Jag finns förmodligen inte så långt ifrån dig, så vill du kolla lite på min bil går det för sig. "Never drive faster than your Angel can fly!" |
|
|
Gubben! Hejsan , vilket trevligt inlägg du gjort, avsnittet där du hämtade bilen låter som rena romantiken det skulle jag också velat uppleva och då allt stämde också med förväntningarna av bilen, en höjdpunkt vill jag säga, att du sedan är av den äldre sorten liksom jag ung. samma årgång? låter än mer trevligt då jag trodde mig vara gamlingen i Z-gänget men det kanske finns fler entusiaster som är till åren än vad man tror, snart får vi cabba ner och njuta. Ha det bra och tack för trevligt inlägg även om det inte var riktat till mig MVH Uffe/bildock |
|
|
Ja resan till tyskland är ju rena nöjet som "Gubben" skriver. De åren jag bestämmer mig för att behålla bilen ett år till är alltid lika tråkiga då det inte blir nån tysklandstripp... så även om jag skulle hitta en bil här hemma för samma pengar skulle jag nästan åka till tyskland bara för resans skull och att få prata lite tyska (det är ju så vackert)! ;) Köra genom tyskland på våren... med alla sköna vårfärger som oftast inte dykt upp här hemma i sverige då är ju helt underbart! /Magnus |
|
|
z3Magnus ja det låter också kanon jag har upplevt Tyskland just under den perioden som du skriver dock utan z3 upplevelse tyvärr MVH Uffe/bildock |
|
|
Jag har upplevt det med nyköpt Z3 4 gånger och det har varit en lika underbar upplevelse varje gång! :-) /Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.