|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
BMW möter Honda... Haha, varvräknaren räcker inte för 9500rpm.. Ljudet känns lite fel, går som ett skott. På papperet den perfekta kombinationen. Länk | |
|
9500rpm? Hade för mig att de inte varvade så mycket... Ljudet i filmen var skitdåligt, sedan så hade de inte ens försökt att fånga upp det goa S2000-ljudet... (motorn är ifrån en sådan) Har man hört en S2000 med sportsystem i verkligheten glömmer man inte det i första taget. BMW är kanske kung när det gäller motorljudet i de sexcylindriga motorerna MEN Honda S2000 måste ha det grymmaste motorljudet bland alla radfyror! Vilken konstig huv det var på bilen! Dett satt fast med dämpare och gångjärn(på vanligt sett) endå gick det att öppna i bakkant...?! |
|
|
Galet :) Någon som vill förklara hur en vtec motor fungerar som varvar så satans mkt? :) |
|
|
Den varvar 9000 helt orginal Länk De är dessutom vansinnigt ovanligt med haverier på hondas v-tec motorer. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Det såg ut som om s2000 motorn satt väldigt högt upp, antagligen därför huven var tvungen att vara öppen i bakkant. | |
|
Länk Vad tror ni om turbo på en sån utan att kompsänka? |
|
|
Att de varvar så mycket beror väl på variabla ventiljustering? Motorn beter sig ju annorlunda på högre varv och för vanliga motorer med fast ventilinstä'llning blir det nya förhållandet bara dåligt.. En v-tec motor kan ju anpassa vinkeln för ventilerna på högre varv och därav fortsätta att ge skjuts utan att de tar skada eller går sämmre... BMW's vanos är ju ganska snarlik :P Men honda antingen har honda haft mer erfaranhet med teknologin och lyckats bättre, eller så vill BMW's tekniker behålla en viss karaktär... Senaste M5/M6 V10an är ju rätt högvarvig för en 10 ifs! // Rätta mig om jag har fel, Jocke! |
|
|
Jättefint stavat, jag vet ^^ //Betalar glädeligen för Autopower-medlemskapet, men editfunktionen är väl nästan minimum? |
|
|
Såg en likadan (kasnke är denna) i nyaste bilsport utställd på en mässa. Rätt stressat med en vtech men fina motorer. -- DTM system och rak 6a ;) |
|
| Äntligen en vass 4:a i en Bmw ;-) | |
| trnce: M3 E30 då? =) | |
|
M3 E30 är väl ganska trött i jämförelse med S2000 motorn. 2,3 liter 195 hk mot 2,0 liter och 240 hk. Alltså 85 hk/liter vs 120 hk/liter. |
|
|
Där sitter inte turbo i S2000? // MVH Jocke |
|
|
Nej ingen turbo i någon bensin honda. S2000 har dock sedan några år 2.2liter motor. E30 320is hade 192hk i 2.0 liter S14. Skiljer ju 15 år på S14 och s2000 motorn. Både S2000 och CTR motorerna är ju riktigt bra. Men känns lite tunt i E36. I E30 däremot..mumma. |
|
| 2.2 liters motorn till honda s2000 (som förövrigt påstås ge runt 270hk trots att honda bara menar på 240) finns inte i sverige tyvärr, här säljs fortfarande 2 liters motorn. | |
|
Perran_: Precis som isåkare säger så körde ju Bmw med "bigblock" motorer på den tiden på 2,3 resp 2,5l med mycket sämre litereffekt dessutom :) Jag säger inte att Bmw inte kan bygga vassa fyror bara att de tyvärr inte verkar vilja det. 320si exempelvis hade ju varit högintressant med säg 220hk istället futtiga 170hk som den nu fick, mer trovärdig i sitt reklamsnack om DNA från motorsporten också. Mer högvarviga fyror och hög litereffekt åt folket ;) |
|
|
Visst går det att varva en BMW motor, jag varvade 8000 med min turboladdade 2002a =) Över 8 la tändningen av (fördelare med brytare) Polarens Köler trimmade M3a både gick och lät fint, men jämfört med en annan polares trimmade S2000 lät den ganska mossigt ;) Ja nog kunde BMW prestera nått roligare när det gäller 4or, även om jag själv tycker att en BMW ska ha rak 6a. |
|
|
Om tillverkare nu kan göra små fyror med hög effekt, varför gör inte fler det? Varför blir turbo oftast lösningen... Förbrukningen? Produktionskostnad? Civic Type-R motorn på 200häst är väl rätt okej den med... Rödmarkeringen börjar väl på 8000? Men förstår BMW.. det blir en för liten klyfta mellan de 4 och 6-cylindriga motorerna. // MVH Jocke |
|
|
Av kostnads och produktionstekniska skäl med största sannolikhet. Höga varv ställer helt andra krav på toleranser och material än i en standardmotor som fått en turbo dithängd. Sen så blir ju utväxling och transmission viktigare också för att utnyttja registret bättre. Kanske passar allt detta heller inte den lite bekväma lagomföraren som bara vill åka skönt till jobbet utan att leka F1 förare på höga varv för att det ska hända något? |
|
|
Ja, ifs även om turbon behöver lite varv för att komma igång så måste man inte ligga på varvstopp, kan tro att karaktären på dessa fyror kanske är lite seg vid 2000... // MVH Jocke |
|
|
iqbad: En tummen upp ikon hade varit fint här:) Tackar för lärdomen. trnce: Det är rätt mycket special med motorerna i 320si och det finns nog en hel del att ta av, men det vore som sagts osmart att konkurrera med modellerna med sexor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.