|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej, Köpte en nyimporterad bmw 328 manuell 1997a med fullutrustning förutom skinn idag. MEN jag fick 2800kr i böter av skånes civilpolis för att jag körde 26km/h mer. bmw e36 cab -> nästa bilen |
|
|
Tycker du ska vara rätt glad för det! 2800 för 26km/h är ingenting, man blir ju av med kortet för sånt heheh... Tur i oturen, vad var det för bil de kom i? Hur känns bilen då, hur mycket hade den gått? Cab? // MVH Jocke |
|
|
Bilen har rullat 15500mil, FULLstämplad servicebok, alla papper och manualer finns (jummie..). Till och med pappret där första ägaren beställde bilen finns kvar. Endast två ägare i tyskland. Fjärrlås med två nycklar. Riktigt fin färg, montrealblå metallic, 2xairbag, klimaatronic (ac-måste fyllas), lilla färddatorn, ingen skinn, COUPÉ, 2xstolsvärme. Skicket på växelspakenn, ratten, och inredningen är riktigt, riktigt i bra skick. Absolut ingen slitage. Ingen cab =( Nu till det Dåliga: - Bilen är fortfarande tysk till den 22 mars. - Besiktiga bilen 2000kr - Betala Skrotavgiften 1500kr - Betala Skatten 1500kr - Köpa Nya fälgar med däck 5000kr - Köpa Sportskinn inredning 5000kr - Sportavgassystem 1500kr - Köpa komplett M-paket samt lackera dessa 5000kr - Köpte bilen ganska billigt, tror inte bilen rullat så lite, även om den är i bra skick. - Bilens framlycktor ser ganska ganska skitiga ut innuti. Men dem lyser bra. - Motorn låter lite knack knack och lite fräsljud, kan det vara oljan? - När man växlar så hörs det donk. Men kör man lungt och sakta och växlar så hörs det ej. Är det normalt? (snälla inte silentblocken).. ---> Bilen har M. Chip tuning, alltså chip trimmad.. Är det bra? Det går väl inte besiktiga bilen med en chip trimmad importerad bil i sverige? Kan jag ta bort chippet och montera tillbaka det efter besiktningen? Isf, hur? Tankade 95 oktan idag, inte smart när man har en chippad bil eller? Är inte säker om den ens är chip trimmad, men det står att den chippats på briefet samt på "zullasungs." pappret för dem röda skyltarna. Använde mig av autopowers begagnat guiden. Funkar kanon! Hur som helst, så skall jag beställa tid hos besiktningen, åka till en bekants verkstad och visa upp den. Hoppas allt blir bra nu, tänkte verkligen behålla den i minst 1,5 år. Kan nästan skapa en ny tråd om detta.. /Hapsuno |
|
|
Vill inte verka nitisk men hoppas du fick den BILLIGT! Så som du beskrivt den så är den en bra bit ifrån fullutrustad och AC som inte funkar kan kosta runt 10K att fixa. Knack och fräsljud låter spontant DYRT! Det ska absolut inte låta konstigt när man växlar oavsett varvtal/belastning. Kan du få tag på din "att-köpa-lista" för dem pengarna du satt upp så grattis! ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Tycker som föregående talare... Missljud från motor, chiptrim... ptja. M-Paket med lack 5000kr... måste nog börja leta på andra ställen... för 5000kr får man en lackad bakfångare på sin höjd. Kanske skroten? Hehe, hoppas du slänger upp ett par bilder hapsuno! Hur mycket fick du ge för henne? // MVH Jocke |
|
|
41 000kr, Ac:n funkar men är den måste fyllas för ca. 500kr. M-paket kan jag fixa från min morbror i tyskland för 5000kr. |
|
| Att ACn inte fungerar betyder (oftast) att det är hål någonstans. Har du tur räcker det med att fylla (och den håller kanske ett år) men du kan vara tvungen att täta hålet först -> felsökning, firma lagar -> dyrt! | |
|
Ok, ingen aning faktiskt. Vart ska hålet vara i sånna fall? Är priset bra eller? |
|
| Hur är det med chippet, ska jag besiktiga bilen med chippet i? | |
|
Hapsuno, kolla Importguiden här på AutoPower: "Även bredare fälgar/däck, sportavgassystem, vingar osv kan ställa till problem. Alla former av trimning ej godkänt av generalagenten är totalt omöjligt att få igenom. Detta beror på att bilens helbilsgodkännande ej gäller när bilen är ändrad. För att ändra tillbaka en bil till orginalutförande i Sverige krävs dessutom ett intyg från generalagenten att bilen är i orginalutförande efter ändringen. Observera att detta bara gäller förändringar som är införda i "Briefet" eller syns....." // MVH Jocke |
|
|
Ok, så där har jag tur.. Ingen styling just nu. MEN hur ska jag ta loss chippet? Hört att den ska ligga i styrboxen, men vet inte var den är.. Fick besiktningstid i sisjön.. Hört att dem jävlas där.. :( |
|
|
Blomqvist har nog fullt upp med att köra sin 328 med tanke på att han inte svarat på länge hehe, han kommer väl tillbaka om den mot förmodan krånglar :P Hapsuno: Om det inte är något som märks eller förändrar avgasvärden för mycket så kommer de ju inte att bry sig så värst mycket... // MVH Jocke |
|
|
Mixim: Kommer dem inte kontrollera hästkrafterna? Men det står i briefet att den är chippad. |
|
|
Ska jag tanka 98 oktan bensin i bilen? Gör det något om 95 oktan blandas med 98a? Tacksam för svar. |
|
|
Hapsuno, Nej, Gör inget och Nej du kan blanda hur mycket du vill... // MVH Jocke |
|
| Så det ska vara 98 oktan i tanken? | |
| är den chippad så brukar det vara optimerat för 98 ja... | |
|
Fick reda på att det är fel på ac-kompressorn. Ska köpa en ny med rem och packningar till oljetråget och växellådan. Är 41000kr ett bra pris eller? |
|
|
hade nog inte gett de pengarna för den bilen du beskriver...men om de är ett bra pris eller inte kan bara du avgöra...ja kanske hade gett 30K å vart nöjd medans någon annan kan ge 55k och vara nöjd... mvh |
|
|
41.000 är ok för en 328 manuell om det är bra skick! Finns ju många för det dubbla,.. Det förutsätter att det inte blir mer problem än de du redan beskrivit :P // MVH Jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.