|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Nu är beslutet fattat, budgeten är max 140.000:-, pengar finns. Nu fattas bara bilen. Men, vilken motor ska jag ha? Och automat eller manuell? Mitt BMW-ägande sträcker sig till en 728iA för över 10 år sedan, så man kan säga att jag är nybörjare inom märket. Jag kör långa sträckor ofta. Det rör sig om sträckor på runt 40-50 mil enkel resa flera gånger i månaden, men oftast kommer bilen att få transportera mig till och från affären några kilometer bort, så en hel del tätort blir det också. Personligen tycker jag att om man ska ha automatlåda i en bil ska det vara minst en stor sexa, i en liten motor blir det bara jobbigt. Däremot tycker jag att automat är underbart skönt, om det är bra kvalitet på lådan så den växlar mjukt. Nu kommer ni alla att skriva att jag ska ut och provköra och bilda mig en egen uppfattning, och det tänker jag göra också, men jag ville få en liten vink om prestanda kontra bränsleekonomi, kvalitet, osv. Hur slö är en 320, tex.? Är det stor skillnad mellan en 320 och en 328 i prestanda, känsla, och framför allt bränsleförbrukning? Om jag vill ha en bil som drar under litern vid normal blandad körning, är det bara att glömma 328 då? Drar en E36 med automat mer än en manuell? Jag vet att det på nya bilar inte skiljer nämnvärt mellan automat och manuell, men hur är det på en sju, åtta, nio år gammal bil? Har det varit någon facelift på E36 mellan 1994 och 2000? I så fall när och vad? Jag vill ha så ny bil som möjligt med en motor som skjuter på bra, men jag är lite styrd av bränsleförbrukning och även till viss del försäkringen. Hur är en M3? Kan man hitta en 10 år gammal M3 i bra skick, eller är dom sönderlekta allihop? Kan man köra en M3 på under litern? -Försäkringen är ju ett kapittel för sig... De alternativ på motorer jag tittar på är 320, 325, 328 och så sneglar jag lite försiktigt på M3. Alla tips om motorerna, svaga punkter och information i allmänhet om bilarna mottages tacksamt! | |
|