|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Nu är beslutet fattat, budgeten är max 140.000:-, pengar finns. Nu fattas bara bilen. Men, vilken motor ska jag ha? Och automat eller manuell? Mitt BMW-ägande sträcker sig till en 728iA för över 10 år sedan, så man kan säga att jag är nybörjare inom märket. Jag kör långa sträckor ofta. Det rör sig om sträckor på runt 40-50 mil enkel resa flera gånger i månaden, men oftast kommer bilen att få transportera mig till och från affären några kilometer bort, så en hel del tätort blir det också. Personligen tycker jag att om man ska ha automatlåda i en bil ska det vara minst en stor sexa, i en liten motor blir det bara jobbigt. Däremot tycker jag att automat är underbart skönt, om det är bra kvalitet på lådan så den växlar mjukt. Nu kommer ni alla att skriva att jag ska ut och provköra och bilda mig en egen uppfattning, och det tänker jag göra också, men jag ville få en liten vink om prestanda kontra bränsleekonomi, kvalitet, osv. Hur slö är en 320, tex.? Är det stor skillnad mellan en 320 och en 328 i prestanda, känsla, och framför allt bränsleförbrukning? Om jag vill ha en bil som drar under litern vid normal blandad körning, är det bara att glömma 328 då? Drar en E36 med automat mer än en manuell? Jag vet att det på nya bilar inte skiljer nämnvärt mellan automat och manuell, men hur är det på en sju, åtta, nio år gammal bil? Har det varit någon facelift på E36 mellan 1994 och 2000? I så fall när och vad? Jag vill ha så ny bil som möjligt med en motor som skjuter på bra, men jag är lite styrd av bränsleförbrukning och även till viss del försäkringen. Hur är en M3? Kan man hitta en 10 år gammal M3 i bra skick, eller är dom sönderlekta allihop? Kan man köra en M3 på under litern? -Försäkringen är ju ett kapittel för sig... De alternativ på motorer jag tittar på är 320, 325, 328 och så sneglar jag lite försiktigt på M3. Alla tips om motorerna, svaga punkter och information i allmänhet om bilarna mottages tacksamt! | |
|
Förresten, ett litet tillägg: Vad är Vanos, och är det något som kan strula? Finns det något som är extra viktigt att det är åtgärdat när man kikar i serviceboken på en BMW? |
|
|
Personligen skulle jag välja 328 helst manuell då det ger mer känsla tycker jag. Ska du köra runt i stan mkt så är det klart ,man orkar nog inte växla så mkt. Det är skillnad i 320 o 328 motormässigt o ekonomiskt. en 325 är billigare i försäkring än 325 iallafall på alla bilar ja kollat. Men bensinförbrukningen verkar ju inte vara problem då du även undrar om M3 :-p Kör på 328 om du vill ha prestanda. Finns ju gött om cabar att kolla på för 140000 så kan du få en fin bil. |
|
|
Tack, Oggyone! Vilken förbrukning får man räkna med på en 328? Hur mycket kan det skilja mellan dom tre, 320, 325 och 328 i förbrukning? |
|
|
angående facelift så kom de en 97. då ändrades fronten (njurarna blev större) bakluckan fick ett bromsljus. sidomarkeringarna ändrade form. de e väl de största ändringarna... åk runt å kolla på så många bilar som möjligt så du kan jämföra lite! lycka till med köpet! mvh |
|
|
Hej Blomqvist! Vilken angenäm situation du sitter i =) Börjar med att hylla ditt utsökta val av bilmodell eftersom E36:an är en av mina personliga BMW-favoriter. Valet av att begränsa sig till 6-cylindriga motorer i cabbarna är också väldigt vettigt. För att svara på några av dina frågor, mer kan ju fyllas på och revideras efter hand: "Hur slö är en 320, tex.? Är det stor skillnad mellan en 320 och en 328 i prestanda, känsla, och framför allt bränsleförbrukning?" Ja det är stor märkbar skillnad i prestanda. 328:an har ett mycket trevligt bottendrag som inte är lika påtagligt i de mindre motorerna. Skillnad märks i acc. siffror med en skillnad mellan 320i och 328i cab på 2-3 sekunder. Skulle säga att det är två väldigt olika bilar, 320i är väldigt mycket glidare medan 328i är mer sportbil. Bränsleförbrukningen blir naturligtvis också högre i 328 men båda motorerna är 6-cylindriga med liknande teknik så den skillnaden beror mycket på att man gasar mer med 328:an. "Om jag vill ha en bil som drar under litern vid normal blandad körning, är det bara att glömma 328 då?" Överlåter frågan om exakta siffror till någon annan men jag tycker att den trevliga 328i-motorn förtjänar mer soppa än 1 liter/mil... =) Ska du köra så lugnt kan du lika gärna ha 320i. "Drar en E36 med automat mer än en manuell? Jag vet att det på nya bilar inte skiljer nämnvärt mellan automat och manuell, men hur är det på en sju, åtta, nio år gammal bil?" Har inte exakta siffror här heller men automaten drar märkbart mer än manuell. "Har det varit någon facelift på E36 mellan 1994 och 2000? I så fall när och vad?" Den enda egentliga "facelift" som gjorts kom 1997 och inkluderade bl.a. ny utformning på njurarna fram, nya sidoblinkers, lackade trösklar m.m. Uppdateringar har gjorts på E36:an i ett antal steg, finns listor i vissa trådar här på exakt vad som gjorts. "Jag vill ha så ny bil som möjligt med en motor som skjuter på bra, men jag är lite styrd av bränsleförbrukning och även till viss del försäkringen. Hur är en M3? Kan man hitta en 10 år gammal M3 i bra skick, eller är dom sönderlekta allihop? Kan man köra en M3 på under litern? -Försäkringen är ju ett kapittel för sig..." En M3 är väldigt väldigt trevlig och håller sig inom din inköpsbudget. Dock måste du undersöka försäkring som ofta drar i höjden (tydligen olycksdrabbad bilmodell =) Bränsleförbrukning på 1 liter per mil är inte att tänka på annat än på motorväg med ägg under gaspedalen. Om driftekonomin är såpass viktig för dig kan jag inte rekommendera en M3. Framförallt försäkringen är det som gör att den inte spelar i samma ekonomiska division som 328i, som ändå är en snabb bil (0-100 ca 7,6 för 328i mot 6,2 för M3 3.0) "Vad är Vanos, och är det något som kan strula?" Vanos är BMW:s system för att variera ventiltiderna för att optimera motorns effektuttag för aktuell körsituation. Vanos behöver du inte oroa dig för på icke-M modeller, däremot kan den skapa problem i den uppdaterade M3 3.2. "Finns det något som är extra viktigt att det är åtgärdat när man kikar i serviceboken på en BMW?" Kan inte komma på något annat än Vanosbyte (ut med RR, in med Sachs) på M3 3.2. Till sist en bil jag själv skulle kolla på om jag satt i din sits: Länk MVH |
|
|
Stort tack till dig, Crisse! Jag har kollat försäkringen på en M3, och den var inte så blodig. -Under 10.000:- /helår/helförsäkring får väl kallas för godkänt för en sådan bil. Annonsen du länkade till har jag redan uppmärksammat. Den är tyvärr ingenting för mig då jag vill ha ac eller klima. (Har haft ett par cabbar utan, och det misstaget gör jag aldrig om). Av det jag kan läsa av vad ni skriver så är en 328 med manuell låda det optimala om man inte vågar sig på en M3? Jag kan även utläsa att det en 328 gärna vill ha mer än litern/mil...? /////ALPINE |
|
|
Njae.. Över en liter blandad körning i 328 vet jag inte om jag skriver under på. Åtminstone var min 328-cab aldrig över 0,95. Min Cabrio Länk |
|
|
Har kört min 328i cab -98 cirka 1200 mil. Av dem milen har det nog blivit 85% stadskörning, en hel del hård körning på krokiga landsvägar, lite bankörning + att Gullabo har kört bilen i Bilsports Super Stage vid två olika tillfällen samt självklart en massa glidande. Jag nollade färddatorns ena snittförbrukning när jag köpte bilen och nu visar den på 1,02 liter per mil. Med tanke på hur bilen körts så tycker jag det är mycket bra. Provade polarens 325i cab -94 innan jag köpte min och har även kört den bilen efter jag köpte min. Köp en 328i är mitt tips! Det är kanske inte så stor skillnad på pappret men upplevelsen mellan dessa två är som dag och natt. Har även provat en 328iA cab -99 och att ha en automat i en sådan här bil fördärvar den i mitt tycke. Fasta kostnader: Jag ställer av bilen under vintern och för mig (37-årig man i Karlskrona med eget garage) blir det följande. Försäkringen på min 328 är under den avställda tiden 30 spänn i månaden och under övrig tid 492 pengar i månaden. Det blir 7x492 + 5x30=3594:-/år. Vägskatten är cirka 1187:- på dem sju månaderna jag använder bilen. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Glömde. I sommras så körde jag Norrköping - Stockholm, nollade då lite i färddatorn och fick en snittfart på 123km/h och 0,84 liter/mil. Som jag ser det så är 328 mycket ekonomisk om man ser till vilken prestanda man får. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Har du kollat Modellguiden Länk? Verkar tom som att vissa modeller drar mindre med automat än utan?! Begagnatguiden ger också en del Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Tycker killarna har svarat mycket bar ovan så här kommer lite förslag på bilar som jag hade valt att titta närmare på om jag vore i dina skor... Länk Länk Länk Kolla även med försäkringsbolaget Vesta www.vesta.se de är riktigt billiga och har mycket bra villkor. Lycka till me ditt köp, återkom med "resultatet" Mvh Jimmy |
|
|
Ja,jag har oxå dom siffrorna runt 0,89 o det är ju heltok me tanke på att min s60 drar mer o har mindre motor. Men vad du än gör ta inte första bästa, leta noga va petigo köpt minst en 328. du kommer absolut inte bli missnöjd. Som nån skrev här, en av dom finaste bilarna !! |
|
|
Tack, allihop! =) Det är skitskoj att komma som ny "medlem" och få sådan support direkt. Här blir jag kvar! Jag ska kika på ett par, tre stycken 328:or, en 320, och en M3 i början av veckan, så får vi se vad jag faller för. |
|
|
M3 CAB !! , försök att hitta en med hardtop och garage förvarad, avställd vintertid, annars kan det finnas fukt gömd i bilen. Lycka till. |
|
| Blomqvist: se til att köra M3an sist. Annars blir du nog såld på den direkt =) | |
|
BMWfamiljen: Varför skulle det finnas fukt i den om det saknas HT när bilen är avställd vintertid? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Jo, HT vore guld värt... Nu tänker iofs. jag ha bilen som året-runt-bil. När jag läser detta om fukt blir jag lite fundersam, funkar det inte att åka E36 Cab året runt? /////ALPINE |
|
|
Micke Olsson, en med Hardtop + Vinterförvaring har trots allt högre chanser att slippa fukt än utan HT... Lite svårt att veta förhållandena som bilen varit avställd i, men med HT kan man iaf anta att den varit på under avställningsperioden... Risken bör vara mindre för fuktskador, men man kan ju aldrig veta.. Har bilen verkligen stått i ett okej garage med soft-top så är det ju ganska orimligt att det skulle finnas fukt :P För övrigt tror jag som Spajjjs hehe, men det som förvånar mig är att välja en sådan bil som motorvägskryssare, att gå från en bekväm 7-serie till en relativt trång cabriolet och avverka sådana resor... Känns nästan som du behöver en E38 som nog ger lite mer användbara egenskaper för den typen av körning. Då är ifs förbrukningen en historia för sig. M3-Försäkringen verkar ju vara riktigt skaplig! Skrämmer inte de övriga kostnaderna dig så finns det inte mycket som skulle tala emot den! |
|
| Blomqvist, visst går det, men mindre bekvämt och kanske inte så skonsamt för softtopen. | |
|
Det finns väl INGEN som ställer av en cabbe under vintern och sedan låter den stå UTE? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.